Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan man komme sig over sin første kæreste?

Redigeret 14 marts, 2014, 04:23 i Sorg og krise
Hej

Jeg er en pige på 18 år, som mistede min første kæreste for 8 måneder siden. Det var godt nok anden gang vi var sammen, for han har aldrig rigtig behandlet mig som ens kæreste burde behandle én. Men jeg var og er stadig dybt ramt i en endeløs kærlighed til ham, hvilket gør ufattelig ondt, for jeg ser ham hver dag, og bor samme sted som ham. Når jeg ser ham med en ny pige, stikker det i hjertet.

Efter vores andet forhold, blev jeg helt bevidst om at vi ikke skulle finde sammen igen. Men da min kærlighed bunder rigtig dybt (Jeg er en meget følelsesmæssig person) endte det med at vi blev det man kalder bollevenner. Jeg gjorde det for at få noget af hans kærlighed, mærke ham og at være sammen med ham. Han gjorde det for sex, hvilket han også troede jeg gjorde. Så det er egentlig mig selv der bragte mig ud i det. Men sagen er nu, at jeg for to uger siden tog mig sammen, og sagde til ham at jeg nok altid vil have følelser for ham. Jeg ved ikke om det er p.g.a. at han var min første kæreste, første kys og det første til alt. at jeg ikke kan glemme ham. Men nu snakker vi ikke sammen mere, efter aftale med ham. Men det gør simpelthen så ondt i mit hjerte, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme videre i mit liv. Jeg føler jeg hænger fast i et spind, som har rigtig godt tag i mig.

Jeg kan mærke det hjælper at være sammen med veninder, familie og lave ting jeg interesserer mig for. Men hver gang jeg ser ham stikker det, og det dræber mig, når jeg ser ham flirte, kysse og kærtegne andre piger. (Vi bor begge på den samme lille skole, så jeg kan ikke undgå ham)

Mine spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre for at komme videre i mit liv? hvad kan jeg gøre for at turde at elske igen? (han sårrede mig mange gange) og kommer man sig nogensinde helt over sin første kæreste?

På forhånd mange tak, håber jeg kan få et liv igen, og kan komme til at koncentrere mig fuldt ud om min skolegang, i stedet for at spekulere på ham. Jeg ønsker ham ikke i mine tanker..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg husker godt, hvordan det var. Man følte sig så fortvivlet, når man ikke kunne få den, man elskede så højt.

    Men jo, du kan glemme og du vil glemme. Heldigvis, for ellers ville ingen jo kunne holde tilværelsen ud. Det, der er galt er jo at du ser ham. Derfor tager det længere tid at komme over det.

    Du har opdaget det hjælper at være sammen med andre.
    Jeg ville ønske du kunne undgå at se ham, for så glemmer du ham hurtigst. Nu trækker det ud, men det går altså over på et tidspunkt.
    Du møder en anden og han er "tusind" gange bedre. Sådan vil du føle det.
    Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe rigtigt, det kan man jo ikke. Men jeg kan give dig garanti for, du kommer over det.
    Så vær så meget sammen med andre, som muligt. Prøv at undgå at lægge mærke til, hvad han foretager sig. Find noget at "gå op i". Lige pludseligt finder du ud af, det ikke gør så ondt mere. Du er ikke alene, jeg tror næsten alle prøver det.
    Vi kommer over det og bagefter forstår man ikke, man sørgede så dybt.
  • Indstillinger
    Jeg er enig med Persille, det er altid svært, når der er nogle følelser i klemme.

    Men - jeg synes også, du skal prøve at arbejde med dig selv, for hvordan kan det være, at du har sådanne følelser for en fyr, der tydeligt ikke har haft de samme følelser for dig. Han har jo slet ikke været god for dig. Som du skriver det, så har han jo kun "brugt" dig til sex - og er ellers ikke interesseret i dig som det menneske, du er.

    Du skal da arbejde en del med dit selvværd, for du har da fortjent at blive elsket, som den person, du er - det har vi alle. Hvorfor tror du, det vil være godt for dig at nøjes? Nøjes med en, som du godt ved, egentlig ikke holder af dig, men ser dig som nem sex - og ikke andet?

    Jeg vil mene, at det er den vinkel, du skal have med i din bearbejdning over ham her - for han er da slet, slet ikke dine følelser værd - heller ikke selv om du prøver at overbevise dig om det modsatte. Se på dig selv - er det virkelig noget sådant, du vil med dit liv? Hvis følelser kun går den ene vej, så vil de altid blive kvalt. Man kan ikke bygge en tilværelse op på det.

    Så - som Persille skriver - prøv at finde nogle andre interesser, gør noget, som DU har det godt med, mød nogle mennesker, som vil DIG og det DU står for, og som ikke kun vil "bruge" dig.

    Jeg er ret sikker på, at du i løbet af ret kort tid, vil finde ud af, at ham her? han er slet ikke dine følelser værd.
Log in eller Registrér for at kommentere.