Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ubeskrivelig kløe.

Redigeret 7 marts, 2014, 12:48 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg har altid lidt at børne eksem, i albuebøjninger.
Jeg har så de sidste 5 måneder lidt af ekstrem eksem over hele kroppen,
på øre, hals, nakke, skulder, arme, min ene lillefinger, ryg, mave og ben, samt i armhulerne og ovenover underlivet + brystvorter.
Det hele startede med at jeg fik bøvl med mine øjne, en slags hvid slimene væske jeg kunne trække ud af øjet samt hævninger, svie og røde øjne. Jeg prøvede 4 forskellige varianter af øjensalve, øjencreme og øjendråber, som lægen udskrev på recept. (intet af dette hjalp) antibiotika fik jeg også i 5 dage.

Jeg har været til hudlæge 3 gange i dette forløb, hvor jeg har fået udleveret 3 forskellige cremer (også brugt som barn) - intet af dette virker.
Jeg bad selv om at få taget en priktest, testen viste sig at jeg ikke kunne tåle bynke (gråbynke). Derefter har jeg tænkt meget over hvilket mad jeg har spist. Jeg kunne ikke mærke en forskel på min krop om jeg spiste det eller ikke gjorde.
Det eneste min hudlæge siger til mig hvergang er ''du skal bare smøre dig noget mere, og komme om 3. mdr. igen''.

Min krop klør hele tiden, og det gør mig sindsyg! Det ligner jeg har pigmentfejl på hele kroppen, da jeg ikke kan lade være med at klø.

Kløen opstår ISÆR når jeg ligger mig under min dyne, har været i bad eller tager mit tøj af. Jeg vågner flere gange om natten da jeg er ved at kradse min hud til blods.
Jeg har ikke lyst til at gå i korte trøjer, da dette problem tager psykisk på mig.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, da jeg ikke føler jeg får nogen hjælp fra hverken min læge eller hudlæge. (Jeg har bestilt tid hos en anden hudlæge, men har først en tid i maj).

Har du samme problem eller ideer til hvad jeg skal gøre?

Mvh. CHJ, 20 år.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med det du spiser ----er der noget du ikke kan tåle ---får du væske nok til din hud ---

    hvad med den sæbe du bruger
    hvem vasker dit tøj ----hvad med det vaskepulver der bliver brugt

    det er godt med alt det salve ---men det hjælper åbenbart ikke ----

    hvad med at finde en alternativ behandler ---hymopatisk medicin ---men det får man ikke tilskud til
  • Indstillinger
    Hej CHJ
    Jeg har selv (haft) atopisk/børne eksem hele mit liv og ved præcis, hvordan du har det, når du ikke kan sove ordentligt om natten pga. kløe. Har selv oplevet det samme med hudlægerne. Så jeg forstår, hvordan du har det.
    I dag har jeg næsten ikke rigtig eksem længere. Det, der har gjort forskellen hos mig, var en creme ved navn Mildison (købes uden recept på apotekerne) og Aderma-produkterne til atopisk hud. Mildison brugte jeg, da jeg havde slemme udslet og brugte den HVER gang, det begyndte at klø. Det har hjulpet rigtig, rigtig meget, da jeg på denne måde kunne kontrollere udslettene. Aderma-produkterne, fx deres hudcreme, har jeg brugt flittigt (et par gange om dagen + efter et bad) for at undgå tør hud. Brugte deres sæbe i badet, og badene forkortede jeg også mest muligt, da det udtørrer huden. Et godt råd er også at duppe huden tør med håndklædet efter et bad. Derudover ville jeg anbefale at klippe dine negle helt korte.
    Sol kan hjælpe men også gøre det værre. I mit tilfælde hjalp det rigtig meget, men siden jeg også har bl.a. pollenallergi, hjalp det først rigtigt på ferier til syden, hvor jeg aldrig får pollenallergi.
    Noget der også kan dæmpe kløen er at placere noget iskoldt på det, der klør. Det plejer at dulme kløen. Og forresten vask dit tøj med allergivenlige vaskemidler (fx fra änglamark) og ikke en eneste dråbe skyllemiddel.
    Ift. til mad så har min kost ikke haft nogen indvirkning på mig.

    Jeg håber virkelig, mine råd kan hjælpe dig!

    Hilsen A, 17 år

    P.S. Dette er ikke min bruger, den tilhører min mor, da jeg ikke selv har en bruger.
Log in eller Registrér for at kommentere.