Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

1.G - gym

Redigeret 19 marts, 2014, 18:04 i Ris og ros til Netdoktor
Hej, jeg går i 1.g på HTX

Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle kan svarer på.

Jeg er ikke det bedste i skolen med hensyn til karakterer jeg ligger nok på 4-7 i det fleste fag..

Er bange for mit gennemsnit kun bliver 5-6 stykker måske mindre, er dette nok til at kunne komme ind på de fleste uddannelser i DK ?

Hvordan regner man gennemsnittet ud. Tæller alle de standpunkts/års karakterer man får i 1. og 2.g ?

Er meget bekymret over at få et lavt gennemsnit så jeg måske ikke kan komme ind på en uddannelse jeg gerne ville ind på i fremtiden. Hvis mit gennemsnit er lavere end minimum for at komme ind på en uddannelse er der så slet intet man kan gøre for at løfte gennemsnittet eller gøre noget andet.

Jeg vil selvfølgelig gerne have en god hyre i fremtiden men er bekymret for jeg ikke gør det da jeg ikke er den der specielt meget motiveret til at gå i skole.

Håber nogle af jer kan svarer mig på dette :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej kære 1.g'er

    For at regne dit gennemsnit ud skal du pluse alle dine karakter sammen, og derefter divider med antallet af fag;

    Fx

    Historie 7
    Engelsk mundligt 4
    Engelsk skrifligt. 7
    Dansk mundligt. 10
    Dansk skriftlig. 10
    Matematik mundligt 7
    Matematik skriftlig 02
    Osv

    Gennemsnit er lig med (7+4+7+10+10+7+2)/7 =6,7

    Håber det hjælper dig ;)
  • Indstillinger
    Jo tak for svaret :)

    Men det var nu mere om de karakterer jeg får i standpunkts og år karakter i 1. og 2. får betydning for det gennemsnit jeg går ud med.
    Jeg får ikke specielt gode karakterer :)
  • Indstillinger
    Det er muligt, jeg rammer forkert, men nu har jeg læst dit oplæg igennem nogle gange, og du er meget inde på, at du ikke får så høje karakterer, og du skriver faktisk også, at du ikke er specielt motiveret for at gå i skole.

    De ting hænger beklageligvis sammen.

    Hvis du allerede har besluttet, hvilken videregående uddannelse, du vil på - så har du vel undersøgt, hvad kravene er, og så er det langt hen ad vejen op til dig selv at styre målrettet den vej.

    Jeg spekulerer faktisk lidt på, om du nu er helt sikker på, at en gymnasieuddannelse også ER den vej, du skal? Du er inde på, at du gerne vil have en god hyre, men det får man ingen steder, hvis ikke man målrettet går efter resultatet.

    Det er DIG og den dybt seriøse indstilling til uddannelsen, der giver det gode job og den gode hyre. Og den uddannelse du går efter, skal bestemt primært være inden for et fag, du virkelig brænder for - for hvis du kun ser på, at det er vellønnet, så vil du jo aldrig befinde dig godt med det - bortset fra, at det bliver et helvede for dig at få kæmpet dig gennem den uddannelse, og du vil heller ikke få det fede job tilbudt, hvis du kun lige akkurat har "hinket" dig igennem.

    Hvis du målrettet følger undervisningen, målrettet og seriøst passer dine lektier og opgaver, så kommer de gode karakterer faktisk af sig selv - og det gør glæden ved at gå i skole faktisk også.

    Men - hvis det viser sig, at du ikke har den boglige baggrund og ikke helt har viljen til at kæmpe målrettet, ikke brænder med liv og sjæl for det, du har tænkt dig, så tjener du absolut dig selv bedst ved at stoppe op og se, om der ikke findes en uddannelse, som passer langt bedre til dig.
  • Indstillinger
    Mine søskende og andre familien har også taget gymnasieuddannelse så det vil jeg også gerne. Ved heller ikke hvad jeg ellers skulle vælge.

    Men er et godt gennemsnit 7 og derover fordi jeg tror aldrig jeg ville kunne få mere end det, selvom jeg virkelig prøve

    Mange tak for dit svar ! :)
  • Indstillinger
    Det er da aldrig noget godt udgangspunkt, at gøre noget - ene og alene fordi andre har gjort det.

    Det er dit liv og dig, der skal leve det.

    Du må da have nogle tanker om, hvad du godt kunne tænke dig, at skulle bruge dit liv til? Og så må du sætte dig ind, hvad det kræver for at opnå dine mål.

    Jeg undrer mig lidt - du går i gymnasiet nu, og ved ikke om 7 er en god eller dårlig karakter? 7 er en ganske udmærket karakter - og nej, det er ikke den bedste, men heller ikke den dårligste.

    Der er da en del uddannelser, der kræver mere end det, men der er også uddannelser, hvor det er nok.

    Selvfølgelig kan du få endnu bedre karakterer, hvis du arbejder målrettet på det, men det kan være det kræver mere af dig, end det kræver af andre at opnå bedre resultater - og den indsats skal du da gøre op med dig selv, om du er villig til yde.
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret, det hjalp :)!
Log in eller Registrér for at kommentere.