Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i ryg... ?

Redigeret 26 februar, 2014, 11:22 i Åben debat om smerter
Hej alle sammen.

Jeg er en ung mand på 25 år som har et problem i ryg, eller hvad det nu kan kaldes.
For ca. 6-7 måneder siden, kørte jeg, efter et besøg hos min mor, hjem fra Jylland af.
Ca. Halvvejs får jeg denne trættende, udmattende fornemmelse ned langs siden af ryggen, og åbenbart længe nok til jeg ikke kan huske hvilken side det var. Langsomt begynder at smertehelvede hver morgen at dukke op
Lægen har ikle rigtig noget at sige til det, andet end et par øvelser som ikke dur. Jeg har desuden været til fysioterapeut nogle gange efterhånden, og det føltes rart efter en behandling, men har stadig lige så ondt hver morgen. Morgenen starter som regel ved at jeg vågner mellem klokken 4-6, hvor jeg, efter at have rodet rundt en 10 minutters tid, har så ondt af at ligge, at jeg bliver nød til at stå op, hvilket kræver at jeg bidder en del smerte i mig. Jeg kæmper mig ind på sofaen, med dynen, som jeg næsten ikke kan løfte, for at sidde ned. Her er det så gået fra at være behageligt, til også at være et smertehelvede, hvor jeg må kæmpe mig ud til køkkenet og hente smerte stillende piller for at kunne holde morgenen ud. Hen ad middagstid/eftermiddag har jeg slet ingen smerter, men venter bare på endnu et helvede den næste morgen.

Fik til at starte med, at hvide, at det skulle være en nerve siddende i klemme i højre skulderblad. Men her længe efter, er jeg ved at blive vanvittig over at tænke på hvad jeg skal gøre da det går en del udover min skolegang.

Smerten føltes som om noget sidder i ryggen og kramper ved de mindste bevægelser, næsten som at få boret en genstand ind i ryggen. Dette gør at jeg, efter en nat, slet ikke kan ligge ned når jeg vågner om morgenen,.
Det virker lidt som om min læge ikke rigtig gider hjælpe mig i det jeg nu kommer når smerten er ved at være overstået der ved middagstid, og jeg rent faktisk kan bevæge mig igen....

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Birch

    Er du blevet tjekket for mangeltilstande via en blodprøve?

    Undersøgelser har vist, at ca. halvdelen af danskerne mangler D-vitamin, i hvert fald i vinterhalvåret. Et af de mange mulige symptomer på D-vitamin-mangel er netop smerter i knogler og muskler.

    Jeg har en bekendt, der har døjet med dårlig ryg i flere år. Lægen har ikke rigtig taget problemet alvorligt. Det viste sig, at han havde meget svær D-vitamin-mangel, og nu da han har kompenseret for manglen, har han slet ikke ondt mere, men kan både klare sit arbejde og sin sport.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Der er intet blevet gjort, lægen har trykket en smule, og ikke andet. Sidst jeg var hos ham, tog det vel omkring 5 minutter
  • Indstillinger
    hvad siger de hos fysserne det kan være ----har du spurgt grundigt til det --

    de kan måske give eb forklaring--
  • Indstillinger
    Hej igen

    Når du slet ikke er blevet tjekket via blodprøver, vil jeg råde dig til at få det gjort snarest.

    Min bekendt gik med disse rygsmerter i flere år. Og bagefter ærgrede han sig over, at han ikke havde fået den ide noget før, at det kunne være D-vitamin-mangel. Men han regnede jo med, at lægen vidste, hvad der skulle undersøges for. Min erfaring er, at det ved de ikke altid.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Er du ikke blevet røntgenfotograferet for diskusprolaps?

    Jeg fik i sin tid foretaget en rygundersøgelse af min forrige læge udenpå tøjet!

    Det er uheldigt, at sygesikringen presser lægerne til korte (sjuskede) konsultationer.
    Det koster samfundet dyrt og patienterne mange lidelser, når patienterne ikke undersøges grundigt og fagligt korrekt.
Log in eller Registrér for at kommentere.