Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Luft og uregelmæssig mave

Jeg har i noget tid nu haft problemer med min mave, meget luft, lugtende prutter og uregelmæssig afføring.
Jeg har udelukket laktose og gluten fra kosten og det hjalp i en periode, men nu er problemerne tilbage.
Jeg har spist husk og det hjalp også i en periode, men ikke mere.
Jeg spiser sundt, og vegetarisk (dog spiser jeg fisk) og dyrker motion 5 gange om ugen.
Jeg undgår alle fødevarer der kan give luft i maven, men det gør ingen forskel.
Nogengange er det så slemt at jeg ikke kan gå på arbejde.
Jeg er også nød til at aflyse aftaler med min kæreste fx, fordi det er utrolig ubehageligt og pinligt at gå rundt og lugtefise.

Er der andet jeg kan prøve, eller er det tid til lægebesøg? Jeg er ved at være lidt træt af at min mave ikke fungerer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ville nok kontakte lægen for en sikkerhedsskyld.

    Men jeg har ligesom du døjet med træg mave og oppustethed i forbindelse med antidepressiv behandling og vil gerne fortælle, hvad der hjalp mig.

    Obbekjærs pebermyntetabletter hjalp mig mod oppustetheden

    Ortis frugt og fibre tabletter hjalp mig mod træg mave.

    Begge dele kan købes i Matas.

    Håber det kan hjælpe dig.
  • Indstillinger
    Tak for svaret :)

    Jeg vil prøve de pebermyntepastiller der. Jeg har drukket spandevis af urtete efterhånden, men fennikel, mynte og kommen, fordi de alle skulle have en gavnlig effekt. Det virker bare ikke. Heldigvis smager det fint.
    Min læge har først tid i slutningen af marts, men jeg har også fået en tid der nu.
    Jeg overvjer om jeg kan have en candida infektion i maven, eftersom fodmap diæten ikke gør nogen stor forskel.

    bumbum.
    så kan jeg jo prøve at spise candida-venligt indtil marts og se om det gør en forskel.
  • Indstillinger
    Jeg har igennem 2 år lidt af uoppustet mave især om aftenen og natten igennem, jeg prøvede at spise fibertiskud og mynte te m.m. intet hjalp, så prøvede jeg at undgå at spise brød fordi jeg tænkte at det kunne være gærrester i brødet der gav al den gæring og luft i tyktarmen, og det hjalp allerede efter få dage, men jeg fandt så ud af at det var ikke gærrester, men gluten der var skyld i mine problemer, gluten findes i alle kornsorter, undtagen ris og havre, det er nu over 1 måned siden jeg fandt ud af problemet og jeg er virkelig så lettet over at være "rask" igen. Husk at gluten også findes i øl.
Log in eller Registrér for at kommentere.