Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertebanken

Redigeret 24 februar, 2014, 07:23 i Spørg Netdoktors brugere
Hei.
Jeg har døjet med hurtig hjertebanken i flere mdr.
Jeg har været ved vagtlægen med det og min egen læge.
Har os været på sygehuset og gået med hjerte diragram men der var intet at se.
Og de mener det er normalt at slå så hurtigt.
Men det ka jeg bare ik forstå .
Ved ik rigtigt hva jeg ska gøre.
Nogen som har gode råd eller har prøvet/har det?
Knus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pernille

    Hvor højt ligger din puls i hviletilstand?

    Jeg forstår dit indlæg sådan, at du har haft måle-udstyr på i en periode (såkaldt holter-monitorering), og at lægerne vurderede, at alt var normalt, selv om dit hjerte slår lidt hurtigt.

    Følte du selv, at dit hjerte slog unormalt i den periode, hvor du havde måle-udstyret på?

    Enten kan der jo være tale om, at du faktisk slet ikke havde nogen anfald af alt for hurtig hjerterytme lige præcis i den periode, hvor hjerteaktiviteten blev målt, men at hjerteproblemerne kommer på alle mulige andre tidspunkter, hvor lægerne så altså ikke har haft mulighed for at se det.

    Eller også kan der være tale om, at den hurtige hjertebanken, som generer dig, af lægerne blev vurderet til at være ganske normal.

    Ud fra dit indlæg er det ikke til at se, hvilken af de to muligheder der er den rigtige. Du skriver, at du har haft problemet i nogle måneder. Har du selv en forklaring på, hvad der er årsagen? Travlhed? Stress?

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om den type hjerteproblemer, f.eks. dette:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... rtebanken/

    Har du fået taget blodprøver til undersøgelse af, om du har stofskifteproblemer eller mangeltilstande? Hvis du ikke har det, er det en god ide at få det gjort. Som du kan se i ovenstående artikel, kan man få problemer med hjertebanken ved højt stofskifte og ved lav blodprocent. Mange kvinder mangler jern som følge af menstruationen, og et af symptomerne ved jernmangel er netop hjerteuro.

    At dyrke motion skulle være godt, med henblik på at nedsætte hvilepulsen.

    Der findes medicin, der nedsætter pulsen (såkaldte betablokkere) men det er ikke nogen god ide at tage den slags, hvis man på nogen måde kan blive fri, da der er mange bivirkninger.

    Du spørger efter andres erfaringer.

    Jeg har selv prøvet at have hjerteuro i årevis. Jeg fik også at vide, at der ikke var noget unormalt. Men langt senere viste det sig, at jeg havde virkelig alvorlig jernmangel, og at det var årsagen til hjerteproblemerne. Problemet gik over, da jeg kompenserede for jernmanglen.

    Senere fik jeg anfald af såkaldt atrieflaren (hurtig og overfladisk hjertebanken). Jeg er blevet behandlet for det, men behandlingen virkede desværre ikke. Jeg har stadig anfald, men de går heldigvis over af sig selv. Jeg er – akkurat ligesom du − i den situation, at der ingen anfald var, lige præcis i den 5-døgnsperiode, hvor jeg havde målerudstyr på sidste gang. Så jeg er altså også i en situation, hvor jeg har hjerteproblemer indimellem, men får at vide, at alt er normalt.

    Fra disse debatter ved jeg, at masser af mennesker døjer med hjerteuro. De fleste får at vide, at der er fuldstændig normale forhold. Men som jeg plejer at sige, så er det da rart at få at vide, at alt er normalt, men det ændrer jo ikke ved, at det kan være s****-irriterende at have den slags problemer.

    Nogle tager tilskud af magnesium og bliver godt hjulpet af det, men det virker jo især, hvis man i forvejen har mangel på det. Og det er vistnok især ved ekstrasystoler, at det hjælper.

    Jeg tager hjertemirakel-midlet Q10, som er et kosttilskud, man kan købe i helsekosten og hos Matas. Det hjælper mig meget, men det er desværre ret dyrt.

    Du kan også prøve at bruge beroligende urtete, f.eks. af kamille eller citronmelisse, som også kaldes hjertensfryd på grund af den gode virkning på hjertet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hei.

    Den slår ihvertfalde over normalt når jeg vare sidder og slapper a .

    Ja lige præcis at den ik har vist noget da jeg havde hjerte diragram på. Der så alt fint ud, og det mener lægerne os.
    De mener ihvertfalde at der er en meget lille chance vis jeg sg være hjerte syg.

    Men jeg har ik prøvet at fået målt stofskifte eller blod mangel.
    Det vil jeg prøve at snakke med min læge om .


    Jeg syntes bare det underligt det kommer og går med at man har hurtig hjertebanken også at der ka gå et bare dage imellem Inden det kommer igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.