Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller

Redigeret 18 februar, 2014, 12:05 i Prævention
Haha er ny herinde så ved ikke helt og det er det rigtige sted jeg spørger, men håber at få svar alligevel. Og mange gange undskyld hvis jeg er helt galt på den med sted at skrive/spørger. Men jeg har et spørgsmål ang. P-piller. Altså jeg starter på en p-pille pakke nr min første mens. Dag kommer, så forsætter jeg til pakke ner tom, og holder pause indtil min mens kommer igen. Sådan har min læge bedt mig gøre, men min veninde gør det anderledes, så er i tvivl... Og er jeg sikker med det samme jeg starter på en pakke? Eller hvordan? Tak på forhånd. :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er jo muligt at du og din veninde får forskellige mærker og derfor skal tage dem forskelligt.

    Men- der følger en indlægsseddel med al medicin, og der står hvordan den skal indtages - og forskellig medicin har også forskellige indlægssedler.

    Læs i øvrigt den indlægsseddel grundigt - og det gælder også din veninde, så I kan blive så godt informerede, som I kan.
  • Indstillinger
    Hej
    Det er vigtigt at læse vejledningen i pakken og gå efter denne.

    Men som udgangspunkt er 2 muligheder enten har du fået de almindelige P-piller som skal tages således:

    Hvis hver "ark" indeholder 21 piller: Du tager P-piller i 21 dage, derefter holdes 7 dages pause, også selv om der kun er en lidt eller ingen blødning i "pausedagene" herefter starter du forfra med 21 dage og 7 dages pause osv.

    Hvis du har fået de P-piller hvor der er 28 piller i hvert "ark".
    her er 21 piller med hormon og de 7 sidste piller uden hormon. Det skulle gerne fremgå af pakken hvilke der er med og uden. Du starter med dem som er med hormon i 21 dage og derefter de 7 dage med de hormonfri piller. Herefter igen 21 dage med hormon og 7 dage uden.. osv.

    Ellers kontakt din læge/apoteket hvis du fortsat er i tvivl da det er rigtig vigtigt at de tages korrekt for at få en sikker virkning.

    mvh
    Annette
Log in eller Registrér for at kommentere.