Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Moden lige nu...

Redigeret 16 februar, 2014, 07:41 i Åben debat om spiseproblemer
Der er en ny mode blandt spiseforstyrret, som er blevet ret udbredt inden for det seneste års tid. (sikkert også før, hvor jeg bare ikke har hørt om den) Den er så udbredt og velfungerende, at mange anorektikere vælger den frem for faste og bulimikere får lettere ved at kontrollere deres opkastninger. Jeg prøver at skrive så lidt om reglerne inden for "slankekuren" som muligt, for ikke at drive andre med på den.

Den går ud på, at man kun spiser én fødevare; det kan være chokolade, peanutbutter, flødeis m.v. (man skal passe på med hvilke fødevare, for nogle virker ikke) Man tæller ikke kalorier, men gram. Jeg vil ikke skrive præcis hvor mange gram man skal spise før at kuren virker, men man overstiger i den grad ens daglige kaloriebehov - hvordan dælen kan man så tabe sig??

Jeg har selv prøvet; 3 dage med chokolade, 1 dag med yankiebare og 2 dage med vaniljeis. Nu er jeg igang med chokolade igen - er på anden dagen.
Og jeg kan bekræfte, at man i den grad taber sig - med den rigtige mængde væske og uden motion

Det er en hurtig og effektiv kur - (som også afholder mig fra at bruge afføringsmiddel!) men efterhånden bliver ens afføring mindre og mindre fordøjet. Jeg har læst om maaange piger, som ser deres afføring fuldstændig ufordøjet efter en lidt længere periode på de her kure. Man kan skifte fødevare hver dag og man skal drikke en bestemt mængde væske ved siden af. Alle steder hvor jeg læser om dem bliver det på det kraftigeste anbefalet af pigerne selv, at man ikke holder kuren i længere end 3 dag... nogen siger maks 7. Og så SKAL man holde mindst 2 ugers pause inden man hopper på den igen. - men det er der vist INGEN af pigerne selv, som overholder. (heller ikke jeg)

Myten om kuren går på, at man har brugt den metode i fængsler for at sulte de indsatte. De indsatte kunne vælge noget af deres ynglings mad og så ville de kun få det, ind til de døde af underernæring.

Jeg kunne godt tænke mig at vide HVOR farlig den egentlig er?
Hvad den præcist gør ved kroppen og om disse skader er langvarige

Det ødelægger jo fuldstændig reglen om, at man skal forbrænde flere kalorier end man indtager. Men går ud fra, at det handler om alle de næringsstoffer, som man nægter kroppen at få?

Nogle bivirkninger:
Kvalme
Hovedpine
Svimmelhed
Ufordøjet afføring
Føler sult
Smerter i brystet
Hjertebanken
Høje svingninger i blodsukkeret!
Log in eller Registrér for at kommentere.