Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer ved mit aller første samleje

Redigeret 16 februar, 2014, 14:03 i Prævention
Hej. Jeg er 14 år, pige. I fredags havde min kæreste og jeg sex og det var første gang for os begge. I dag er det søndag.

Jeg har fire spørgsmål, som jeg håber at kunne få besvaret hurtigst muligt.

... Jeg har læst at fyren skal trække sig ud umiddelbart efter han er kommet, for at penissen stadig skal være stiv, så kondomet ikke falder af. Under samlejet ville min kæreste og jeg skifte stilling, så han trak sig ud og her kunne man se sæden i kondomet, dvs. at han havde haft udløsning. Han havde ikke sagtnoget om at han fik orgasmen så ved ikke hvor længe der har ligget sæd i kondomet. Skal man stoppe efter udløsningen? Burde vi have stoppet? :/

... Der var også noget hvidt noget på hans hofte og vi vidste ikke hvad det var. I stedet for at gå i gang med en ny stilling stoppede vi, for nu blev vi nervøse for om der var løbet sæd ud af kondomet eller hvad. Men hvordan kan det ske? og er det over hovedet sæd?

... Jeg er bange for, om jeg er blevet gravid, eftersom at vi tror, at det var sæd. Han tjekkede kondomet, men der var ingen revne og han proppede sågar vand i, for at se, om der løb noget ud. Vi var meget bange og grinede lidt af os selv da vi puttede vand i kondomet. Nu er det bare ikke så sjovt, da min menstruation skulle være kommet i går (lørdag) og den er endnu ikke kommet i dag (søndag).

... Jeg har også læst på internettet, at for meget grublen og bekymring om at være gravid kan udsætte menstruationen. Jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. Skal jeg købe en fortrydelsespille?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg bliver simpelt hen så forstemt, når jeg læser sådan noget, som det her.

    Alle steder bliver man bombarderet med sex, men de unge aner ikke, hvad det handler om.

    Det er da overhovedet ikke rart for hverken dig eller din kæreste, at I kaster jer ud i den slags voksenting – og så bagefter skal have det helt forfærdeligt, fordi I ikke er blevet ordentligt informeret.

    I burde faktisk begge to gå til jeres forældre og forlange en ordentlig og grundig vejledning, men det er desværre de færreste forældre, der kan finde ud af det, da sex øjensynligt også er blevet noget, man ikke kan tale om – heller ikke selv om det er en aktivitet, ALLE kommer til at opleve.

    Selv om dine forældre måske ikke tror, det har været nødvendigt endnu, for du er godt nok meget ung, så er det alligevel på høje tid.

    Nej – mit forslag er nok, at I søger noget saglig og fornuftig information på nettet, så I ved, hvad det er I gør, og ved, hvordan I passer på jer selv og hinanden – OG kan nyde samværet.


    Til dine spørgsmål:
    Hvis kondomet sidder korrekt – og det er der noget, der tyder på, at det har, så er det da rigtigt nok, at han fornuftigvis bør trække sig ud, som du også har læst dig frem til, men det virker da til, at det stadig sad, som det skulle – og beskyttede, som det skulle og det var da helt fornuftigt, at I lige sikrede jer ved at undersøge kondomet bagefter.

    Du bliver ikke gravid af, der er noget hvidt på hans hofte.

    Hvis det ellers også ER foregået, som du beskriver det, så er du ikke blevet gravid, og du behøver ikke byde din krop den ret stærke medicin, som en fortrydelsespille altså er – en sådan skal kun bruges i absolut yderste nødstilfælde. Du er også på et tidspunkt i dun cyklus, hvor det er noget mere vanskeligt at blive gravid. Ikke at du – nogen sinde – skal regne i sikre perioder, så er risikoen på det tidspunkt ret lille, men brug alligevel altid – ALTID – beskyttelse, for en lille risiko er stadig en risiko.

    Jo – din nervøsitet kan sagtens få din menstruation til at vente med at komme.

    For jeres begges skyld: Sørg for at få noget ordentlig og brugbart seksualvejledning – INDEN I har sex næste gang.

    Er du og I i tvivl om noget, så burde I kunne spørge jeres forældre til råds – jeg mener faktisk de har pligt til at forklare jer disse ting. Men – ellers – så tøv ikke med at spørge f.eks. her igen.

    Husk – der er ingen spørgsmål, der er for dumme; nu begynder den del af jeres liv, der har har med voksenlivet at gøre – og det skal alle jo også lige lære. Alle har ”fumlet” i starten – og derfor er det helt forfærdeligt, at der ikke helt naturligt gives en ordentlig information.
  • Indstillinger
    Når der er løbet noget ud af kondomet, kan det så også godt løbe op i mig?
Log in eller Registrér for at kommentere.