Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tobaksrøg på arbejdet.

Redigeret 16 februar, 2014, 10:20 i Allergi
Hej Netdoktor.
Jeg er en pige på 23 år, som har allergi.
Jeg er selv selskabs ryger.
Jeg har lige fået et nyt arbejde, hvor jeg skal arbejde på en bar 4 gange om måneden. Problemet er bare at man må ryge inde på den her bar.
Mit spørgsmål lyder så, hvor farligt er det for mig at stå i passiv rygning på mit arbejde omkring 30 timer om måneden?
Og kan man have allergi over for tobaksrøg - hvis ja, hvad er symptomerne så på det?

Når jeg selv ryger, føler jeg ikke at jeg mærker noget. Men når jeg har været på arbejde nede på baren og kommer hjem, begynder jeg altid at nyse og blive helt stoppet til i næsen i omkring en halv times tid? Kan det være et tegn på allergí pga. passiv rygning?

Venlig hilsen
Ida

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 16 februar, 2014, 06:01
    Jeg kan love dig for det kan blive slemt. Jeg har aldrig røget og i mit barndomshjem blev der heller ikke røget. Jeg tænkte overhovedet ikke over, hvordan det var at være sammen med rygere. Så jeg giftede mig uden tøven med en storryger.
    Til at begynde med var det ikke noget der generede, men efter nogle år, hvor jeg bl.a. opdagede, hvor meget røg det svinede, alting bliver brunt, bøger, vægge, ja alt, selv det der ligger i skufferne blev jeg ked af det.
    Da mine øjne også pludselig begyndte at løbe i vand så jeg ikke kunne se og det sved som om jeg skar løg, samtidig hostede jeg, blev jeg klar over den gik ikke mere.
    Går jeg efter en på gaden, som sender røg ud hoster jeg voldsomt. Kommer jeg ind i et rum hvor der er bliver røget må jeg straks gå ud. Mine øjne brænder, svier, løber i vand, så jeg ikke kan se og jeg hoster voldsomt. Og ja, jeg nyser også.
    Skulle jeg giftes i dag blev det bestemt ikke med en ryger.

    Vi blev enige om, der kun skulle ryges i et rum og nøglehullet stoppes til, sådan er det blevet. Det kan jeg leve med.
    Men jeg kan ikke mere være i samme rum som rygere. Nu er det blevet meget slemt. Jeg er blevet allergisk over for tobaksrøg, jeg tåler det slet ikke mere.


    ps. Selv brænderøg tåler jeg ikke mere og jeg "elsker" ellers duften.

    Men hvorfor du først mærker noget, når du kommer hjem ved jeg ikke. Er der noget der kan genere. Jeg mærker noget med det samme, der er tobaksrøg.
  • Indstillinger
    Jeg kan selvfølgelig ikke fortælle dig, om du har udviklet en allergi, men en form for det er det vel nok – og den ligger vi vel alle under for, når vi udsættes for massiv påvirkning.

    Nu er det jo blevet sådan, at vi stort set ikke er i kontakt med tobaksrøg mere – og derfor er det da ”effektivt”, når det sker.

    Jeg er selv ryger, og for et par år siden kom min mand og jeg ind på et værtshus sådan en fredag aften, hvor der var en del mennesker og der måtte man gerne ryge – og så er det jo et lille lokale, hvor man sidder tæt, sådan som loven er skruet sammen, hvilket for mig virker tåbeligt – et større lokale med en god udsugning ville slet, slet ikke give de problemer.

    Vi skulle da selvfølgelig også ryge – og der var en hyggelig stemning, så vi blev der nogle timer, og ja – selv jeg blev faktisk dårlig, og vel netop fordi vi ikke er i et sådant miljø til daglig.

    Jeg vil vove påstanden, at det er mindst lige så farligt at bevæge sig ud i en by med megen trafik. Jeg vil også vove påstanden, at det måske endda er endnu farligere, at indånde alle de udstødningsgasser fra bilerne; og bor man i en større by, så er det 24/7 man får den påvirkning, men det kan man jo ikke lovgive omkring, da det vil være for omkostningsfuldt for samfundet, hvorfor man har kanaliseret alle problemerne over på noget, man kan forbyde.

    Du skal selvfølgelig gøre op med dig selv om du – 6 timer ad gangen – kan holde den halve times tid ud, hvor du føler dig utilpas; ellers må du selvfølgelig finde dig et andet job.

    Men – selv om selv 6 timer ad gangen da ikke kan kaldes sundt, tror jeg ikke, det vil være det, der på længere sigt vil gøre dig syg. Men Persille har ret – det kan sagtens blive et problem, der kan blive værre, hvis man er i miljøet mere eller mindre konstant.
  • Indstillinger
    Tobaksrøg indeholder en lang række stoffer f.eks. kadmium, som man kan udvikle allergi overfor.

    Der er flere typer for allergi.
    Ved nogle typer allergi reagerer man med det samme, men ved andre kan der gå optil 48 timer, før kroppen reagerer på et stof, som man har været i kontakt med.

    Det er besværligt og dyrt, hvis man ønsker test for allergi overfor f.eks. kadmium, men det kan lade sig gøre.
    Mere læsning her: www.MELISA.org
  • Indstillinger
    Da du lider af allergi, vil jeg kraftigt fraråde dig at arbejde i et røgfyldt lokale 6-7 timer om ugen.

    Du kan da sagtens udvikle allergi overfor tobaksrøg, og hvis du har det dårligt, når du kommer hjem fra dit job, ja så er det vel tegn på, at du ikke kan tåle at være passiv ryger i så mange timer.

    Sådan en bar må da også lugte ganske forfærdeligt, og sundt for dig er det bare ikke.

    Jeg ville helt sikkert fraråde min datter at arbejde sådan et sted, I unge skal passe på jer selv, for der er ingen andre, der gør det.

    Jeg forstår faktisk heller ikke, at det er tilladt at ryge inden døre i en bar, og især ikke når man ved, at det er et lille lokale.

    Og skal jeg være meget barsk, så synes jeg, at det skal være forbudt at lokke unge ind og arbejde sådan et sted.

    Jeg vil lige tilføje at jeg selv er ryger, men derfor vil jeg også gerne være med til at passe godt på jer unge:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.