Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

udtrapning af mirtazapin

Redigeret 12 februar, 2014, 04:27 i Åben debat om depression
ja så er jeg igen herinde vil lige fortæælle at min depression er næsten væk så nu vil jeg gerne ud af medicinen da jeg har taget meget på af den nok 12-15kg og det er ikke rart har intet tøj jeg kan være i, har nogen herinde erfaring med om det er mulig at komme af med alt det fedt igen på en god måde syntes at jeg passer på dyrker motion går ture og tænker meget over hvad jeg putter i munden, tak for alle gode råd,

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mona

    Det lyder godt, at din depression næsten er væk, men ikke så godt, at du har taget så meget på.

    Du og jeg begyndte jo nogenlunde samtidig på Mirtazapin. Jeg får stadig 37½ mg Mirtazapin, og jeg regner sådan set ikke med at kunne slippe Miratzapin helt, nogen sinde. Jeg forventer at kunne gå ned til f.eks. 15 mg i sommerhalvåret. Og så igen tage mere hver vinter. Den grå vintertid er virkelig belastende, synes jeg.

    Det er et stort problem for mange, at Mirtazapin kan give vægtøgning. Jeg har nogenlunde kunnet holde vægten, men jeg har altid haft en god appetit, og jeg synes da, at det er irriterende i den grad at skulle tænke over, hvor meget jeg spiser.

    Jeg lægger mærke til, at du skriver, at din depression ”næsten” er væk. Har du ikke på noget tidspunkt i dette lange forløb på Mirtazapin været fuldstændig depressionsfri? Hos mig forsvandt depressionen helt efter få uger.

    Man plejer at sige, at man kan trappe ud af antidepressiv medicin 6-12 måneder efter, at man har fået den fulde effekt af medicinen, hvis det er første gang, man har en depression. Hvis det er anden depression plejer man at skulle tage medicinen lidt længere, og hvis man – som jeg − har haft mange depressioner, siger eksperterne, at man skal regne med at tage antidepressiv medicin resten af livet.

    Hvis jeg var dig, ville jeg tale med én, der har forstand på depressioner, og bede om råd til, hvordan og hvornår nedtrapningen mest forsvarligt kan foregå. Jeg forstår godt, at du er desperat over den vægtøgning, men du skulle jo nødig få et tilbagefald.

    Har du slet ingen problemer i forbindelse med det grå vintervejr?

    Hvad angår vægten, så er mit bedste trick, der forhindrer mig i at spise for meget, at jeg meget ofte tager en appelsin som afslutning på et måltid. Jeg har vist flere gange skrevet det råd, men det virker altså for mig. Appelsinen mætter helt pænt og forhindrer mig i at tage portion nr. 2 af frokost eller aftensmad, og der er heldigvis ikke så mange kalorier i en appelsin ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Hvad du end gør, så brug meget lang tid på nedtrapningen. Det giver den bedste sandsynlighed for succes!
  • Indstillinger
    Godmorgen kameliedamen
    Ja du har ret jeg er desperat over min enorme vægtøgning jeg væmmes ved mig selv. Med hensyn til depressionen har jeg det rimeligt nu sover 9timer hver nat og manglende lys har jeg taget en halv times lys hver dag det har været en god investering for mig mit spisemønster harjeg ikke ændret spiser tre måltider og aldrig mere end en portion ingen smør og sovs i begrænset mængde problemet er at jeg aldrig føler mig mæt så spiser en til to stykker frugt daglig du har ret appelsiner mætter fint.har lige talt med min læge i sidste uge men det blev jegikke klogere af.han svarer i øst når jeg spørger i vest angående udtrapning.så jeg er meget ivildrede nu.vh.mona
Log in eller Registrér for at kommentere.