Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uroligt hjerte omkring menstruation

Redigeret 7 februar, 2014, 05:14 i Hjerteproblemer
Hej

Jeg fik for lidt over et år siden, pludselige uroligt hjerte. Specielt om natten. Det var som om at hjertet sprang hver 5 slag over. Nogen gange med et ordentligt dunk når det kom tilbage i rytmen. Jeg blev naturligvis urolig og har været hele turen igennem med læge, monitorering i et døgn og kardiolog. De konstaterer bare at jeg har ekstrastoler og mener at det har været udløst af stres og angst.
Jeg har bare ikke følt mig særlig stresset, og angst er først kommet af de her uroligheder. Jeg er så begyndt at holde øje med hvornår det opstår, og der er et mønster i at det kommer omkring menstruation. Samtidig følger jeg trykken for brystet, smerter i bryst og arm. oppustethed og alt det jeg kan se flere beskriver i den forbindelse.
Jeg ved at jeg har antistoffer mod min skjoldbugskirtel og tendens til lavt stofskifte. Derudover har jeg fået et lidt for højt blodtryk. Alle disse ting giver ingen mening og sammenhæng ifølge min. læge. Jeg tænker bare at det vel ikke kan være en tilfældighed med rytmen? Er der andre der har erfaringer hermed?
Jeg er nu på betablokkere, og holder dermed de søvnløse nætter for døren. Kan dog stadig mærke urolighed i kroppen de dage, og ligesom en puls der er høj, tydelig og måske lidt urolig. Kan ikke rigtig beskrive det anderledes.
Tænker i bund og grund at der er noget helt andet galt med mig som udløser dette.
Hilsen R

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rikke

    Det er et skud i tågen, men mit bud på en forklaring kan faktisk være den rigtige.

    Jernmangel er kendt for at kunne give uroligt hjerte. Undersøgelser viser, at mange kvinder, der har menstruation, mangler jern. Når problemet er værst i forbindelse med menstruationen, kunne det jo være, fordi du i den periode mister en del af dine jerndepoter.

    Hvis jeg var dig, ville jeg derfor tage til læge og bede om at blive tjekket for diverse mangler, især jern, men når lægen alligevel er i gang med at tage blodprøver, kan han lige så godt tjekke for alle de mangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Det koster ikke meget ekstra for sundhedssystemet.

    Hvis dine blodprøve-resultater skulle vise sig at være i skønneste orden, så er det jo bare godt. Så må forklaringen være en anden.

    Mange mennesker har gode erfaringer med at tage tilskud af mineralet magnesium ved hjerteuro. Det virker selvfølgelig bedst, hvis man i forvejen mangler det, hvad mange gør, fordi en almindelig kost i vore dage ikke indeholder så meget kål og ej heller særlig mange frø eller nødder. Jeg ved, at lægen faktisk godt kan kontrollere for mangel på magnesium. Men hvis din læge af en eller anden grund ikke gør det, så sker der ikke noget ved at afprøve, om et magnesiumtilskud hjælper. Man kan vanskeligt få for meget magnesium.

    Tilskud af jern skal man dog ikke gå og tage, hvis ikke det er blevet påvist, at der faktisk er en mangel, siger eksperterne.

    Du efterlyser en sammenhæng med dine øvrige problemer: en tendens til lavt stofskifte, problemer med skjoldbruskkirtlen og forhøjet blodtryk. Jeg kender intet til de to første problemer, men jeg har set i stofskiftedebatten, at folk med stofskifteproblemer meget ofte også har mangeltilstande.

    Derimod kender jeg en del til forhøjet blodtryk, eftersom jeg selv er i blodtryksbehandling. Jeg forstår bare ikke rigtig følgende sætning fra dit indlæg:

    ”Jeg er nu på betablokkere og holder dermed de søvnløse nætter for døren.”

    Skal jeg forstå ovenstående sætning sådan, at blodtryksmedicin af typen betablokker faktisk har hjulpet dig, sådan at du sover bedre om natten? Det lyder jo godt.

    Betablokkere er kendt for at give en række meget ubehagelige bivirkninger, men dem vil jeg ikke nævne, eftersom du ikke har dem.

    Men betablokkere skulle jo sætte pulsen ned. Det lyder mærkeligt, at du stadig er plaget af en for hurtig hjerterytme, når du får en betablokker.

    Der er dog én bivirkning fra betablokkere, som jeg gerne vil nævne: betablokkere er kendt for at nedsætte dannelsen af det livsvigtige stof Q10. Q10 er især vigtigt for energiproduktionen i cellerne og for musklernes funktion, og da hjertet er en muskel, kan den samlede virkning på hjertet være problematisk, hvis du ikke samtidig tager tilskud af Q10.

    Lægen har sikkert valgt en betablokker til nedsættelse af blodtrykket, fordi du har hjerteuro. Men hvis betablokkeren ikke mindsker hjerteuroen, vil jeg mene, at der findes andre blodtryksmidler, der er mere velegnede.

    For en sikkerheds skyld vil jeg lige sige følgende til dig: Når folk har hjerteuro, undersøger lægerne normalt kun hjertet, og hvis undersøgelsen ikke påviser noget unormalt, plejer de bare at sige, at ekstrasystoler er normale og fuldstændig ufarlige.

    Men selv om ekstrasystoler er ufarlige, kan de jo godt være frygteligt irriterende! Jeg er selv en af dem, der rendte til læge for mange år siden på grund af hjerteuro. Også jeg fik at vide, at mine hjerteproblemer var ufarlige og måtte skyldes stress eller angst. Lægerne tog ingen blodprøver, og først mange år senere, da jeg havde lært at ignorere hjerteuroen, viste det sig, at de skyldtes mangel på jern.

    Jeg aner ikke, hvorfor læger ikke – af sig selv – tjekker den slags, ved hjerteuro.

    Og for en sikkerheds skyld vil jeg også lige sige, at du ikke skal regne med, at læger kender noget til problematikken omkring det livsvigtige stof Q10. Det er nok en god ide at holde lav profil med det! Læger hader, når nogen fortæller om, hvad de har læst på nettet. Og der er ingen grund til at gøre lægen sur. Det er vanskeligt nok i forvejen at begå sig i sundhedssystemet!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for din kommentar.
    Jeg har fået taget en del prøver, netop for at tjekke om jeg manglede noget basalt, herunder også jern, så vidt jeg kan tyde. Og der er ikke noget der. Jeg har fine tal ud over de ting jeg har remset op.

    Det jeg mener med sætningen omkring betablokkere er, at efter at jeg er begyndt med dem, er mit hjerte ikke så uroligt at jeg ikke kan falde i søvn når jeg har disse dage. Jeg fik betablokkere mest for at jeg ikke skulle oparbejde endnu mere urolighed og dermed forværre det. Og det virker efter hensigten. Blodtrykket er også faldet, men stadig er det lave tal ved grænsen af normalt.
    Det der undre mig er mest af alt, at der efter et helt år, stadig er dage omkring min menstruation hvor jeg kan mærke uro omkring pulsen og stadig kan mærke trykken ved bryst og i arme. Det gør jo at jeg er lidt betænkelig ved at stoppe med betablokkere, da det virker som om at det stadig er der, bare dæmpet.
    Det med månedsrytmen gør at jeg tænker at der noget, måske hormoner, der udløser det. Det kan jeg bare ikke se at andre har erfaringer med her på siden. Jeg er også tjekket for om jeg var ved at gå i overgangsalderen, og det var også negativt.
    Tænker dog at jeg prøver magnesium igen og supplerer med Q 10.
Log in eller Registrér for at kommentere.