Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression, hvad nu?

Redigeret 9 marts, 2014, 06:25 i Åben debat om depression
Jeg er en mand på 42 år, har været indlagt på sygehuset flere gange i juli måned 2013 pga. en nedfalden Nethinde. Har i en periode ikke kunne se, men fik stille og roligt synet tilbage i starten af august.
Efter den første operation, havde jeg svært ved at sove om natten, vågnede så snart det lysnede og det betød at jeg måtte op kl. 4 om morgenen. Gik så i seng ved 10 tiden om aftenen, jeg spiste lidt og lavede meget lidt især juli måned. Så efter den 1. operation røg trykket i det opererede øje i vejret, skal da lige nævne at jeg altid har været blind i venstre øje pga. Grøn stær, og det gav smerter samt synsforstyrrelser. Disse problemer har jeg sloges med til hen i september, hvor trykket fandt et leje som var acceptabelt, men man ville gerne have det yderligere ned, da jeg får meget medicin.
Jeg har tidligere haft en depression i 1994 efter at dømme, at jeg i barndommen havde det svært og havde ikke venner af betydning, samt at jeg var meget sårbar. Fik en mindre en i forbindelse med min kones pludselig helbredsmæssige problemer som Epilepsi og PTSD, og det har hun den dag stadig og er meget socialangst.
Medicin: Jeg har siden 1994 fået Cipramil/Citalopram 20mg til aftenen og af øjendråber fik jeg Xalatan og Azopt frem til 25. juli 2013. Herefter blev der rodet rundt i min medicin som blev: Diamox 250mg gange 4; Xalatan øjendråbe 1 gang; Azopt øjendråbe 2 gange; Tobrex Depot øjendråbe 2 gange; Nevanac øjendråbe 4 gange; Iopedine øjendråbe 3 gange; Optimol øjendråbe 2 gange. Derudover fik jeg stadig Citalopram 20mg.
Den 16. august blev medicinen så ændret til: Diamox 250mg gange 4; Xalatan øjendråbe 1 gang; Azopt øjendråbe 1 gang; Costad øjendråbe 2 gange; Kaleorid 750 mg 2 gange, da mit væsketal var for lavt. Brimonidintartrat øjendråbe gange 2; Vitaminpille Livol multi total voksen, og en sjælden gang en ½ Oxapax, for at kunne sove om natten.
Den 18. august brød depressionen ud som lyn fra en klar himmel og jeg kunne intet, og et par dage efter valgte jeg at få fat i min læge for at han kan se hvad det er, på det tidspunkt vidste jeg ikke hvad der foregik med mig. Efter kl. 18 så begynder man at live op igen. Siden den 4. juli og frem til den 26. august faldt vægten fra 100-89 kg.
Den 23. august var jeg ved læge og fik konstateret en depression og skulle i medicinsk behandling og fik taget blodprøver. Derudover så blev en øjendråbe fjernet, da man havde mistanke om den kunne forsage sygdommen. Så herefter fik jeg så: Citalopram 30mg, Brimonidintartrat øjendråbe blev fjernet, men resten af medicinen blev uændret. Den 28. august fik jeg tilføjet Mirtazapin 15mg til al medicinen, så jeg kunne sove.
Den 3. september viste prøverne mangel af D-vitamin, og så samtidig ændres min medicin som den er i dag: Diamox 250mg 2 gange; Xalatan øjendråbe 1 gang; Costad øjendråbe 2 gange; Kaleorid 750 mg; Mirtazapin 15mg; Citalopram 30mg; Vitaminpille Livol multi total voksen; D-vitamin 35mcg gange 1.
Der gik nogle dage så kunne jeg igen live op hele dagen og føre en stort set normalt dag, dog uden at gå på arbejde, er sygemeldt. Nu er vi så nået hen til oktober, hvor jeg fik en underlig virus og let feber i 14 dage, samt at mit humør igen er dalet ned med dertil ubehag om dagen, og igen ved 18 tiden liver jeg helt op. Jeg sover da fint til godt op af morgenen. Om dagen så snart det er lyst har jeg en træthed og trykken fra midt på ryggen, får masser af små humørsvingninger, men for det meste bliver det den triste side, føler en forstenethed når jeg er udenfor, jeg kan sidde og få lyst til at, nu skal det her gøres, og når jeg begynder på det, så falder gejsten igen. Jeg kan bare ikke lave noget eller koncentrere mig om meget.
I en periode fra den 1. november og frem til den 26. november havde jeg en meget fin periode med min psyke og fik masser af motion, og endda fik jeg gået op til 10 km om dagen, når vejret var til det. Efter den 26. november er jeg blevet mere irriteret, rastløs, har tanker om helbredet da jeg har knagen og knirken samt trykken og ondt i alle knoglerne. Desuden savner voldsomt den lyse tid. Og jeg har endda dagslys i huset.
I december måned havde jeg det ikke særlig godt i denne mørke tid, der var dog nogle dage som var fine især om aftenen. Og da vi skiftede ind i det nye år, nød jeg faktisk denne aften og havde det godt. Men bare dagen efter så var det igen de samme tur med at få sig selv i gang om morgenen. Som januar skred frem, så oplevede jeg en lille fremgang med psyken og i slutningen af januar havde jeg det rimelig fint, men så her i februar da solen endelig kom frem, så kom tankerne på helbredet frem igen, fordi jeg derved oplevede de synsforstyrrelser solen giver mig når den hænger så lavt. Jeg fik endda taget blodprøver af lægen, og her var flere tal ikke på plads. Mit kolesteroltal lå på 5,8 og ad det var LDL på 3,5. HDL lige under 1. Alanin-Almino ligger på 101 og Triglycerider på 4,61. Og til sidst er Lymfocytter lige under 1.
Fra 1. januar var medicinen så: Diamox 250mg 2 gange; Xalatan øjendråbe 1 gang; Costad øjendråbe 2 gange; Kaleorid 750 mg; Mirtazapin 15mg; Citalopram 40mg; Vitaminpille Livol multi total voksen; D-vitamin 35mcg gange 1. OmniKrill 400mg. gange 1.
Nu har jeg så haft denne depression som skyldtes en nethindeløsning, stået på i nu snart 7 måneder, men jeg vil så gerne af med de stadig opblussende tanker der kommer. Og sommetider har man den følelse af helbredet engang bryder sammen. Jeg ved godt det er en debatforum, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med at komme ud af denne depression, og derfor har jeg lagt kortene på bordet, så man kan se hvad jeg har været igennem. Måske andre har været igennem noget lignende eller har nogle ideer til hvad der kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Fbh

    Du har været igennem et meget belastende forløb med et alvorligt øjenproblem og en depression oveni.

    Jeg kender ikke den medicin, du får for øjenproblemerne, men jeg kan forstå, at lægerne har været opmærksomme på, at visse former for medicin faktisk kan være depressionsfremkaldende, så derfor har jeg ikke søgt oplysninger på din øjenmedicin. Jeg går ud fra, at lægerne har tjek på den del af sagen.

    Det er godt, at du har fået taget så mange blodprøver. Det er en kendt sag, at diverse mangel-tilstande kan være (medvirkende) årsag til depression. Du har på et tidspunkt fået konstateret mangel på kalium og på D-vitamin. Begge dele kan være (medvirkende) årsager til depression.

    (Det kan være, at du ikke helt forstår ovenstående. Du skriver, at du får Kaleorid på grund af ”lavt væsketal”, og sådan siger lægerne jo normalt. Men Kaleorid er tilskud af mineralet kalium. Jeg ved af erfaring, at mangel på kalium kan give depression. Jeg tager selv 2 Kaleoridpiller dagligt).

    Det er godt, at du tager både Kaleorid og D-vitamin, så der kan blive kompenseret for manglerne.

    Jeg synes altså ikke, at der er noget at sige til, at du har reageret med depression, når man tænker på alle de belastende faktorer, du har været udsat for. Det ser desuden også ud til, at du belastes af den triste vintertid med alt for lidt lys. På den anden side er det heller ikke godt, når solen faktisk er fremme, fordi den lavthængende sol generer dit syn.

    Af depressionsmedicin får du nu 40 mg Cipramil og 15 mg Mirtazapin. Efter min opfattelse er det en ganske stor dosis.

    Cipramil er jo et såkaldt SSRI, dvs. at medicinen forstærker virkningen af ét signalstof i hjernen, nemlig serotonin.

    Mirtazapin forstærker virkningen af hele to signalstoffer, nemlig serotonin og noradrenalin. Derudover har Mirtazapin en indvirkning på histaminreceptorerne, som minder om gammeldags allergimedicin: man bliver lidt sløv, hvilket gør det nemmere at falde i søvn.

    Du beskriver en depressionsform, hvor du har det værst først på dagen med bedring om aftenen. Det ligner den type depression, jeg kender til. Og min erfaring er altså, at den type depressioner bedst kureres med et antidepressivt middel, der virker på noradrenalin også. Den omstændighed, at D-vitaminmangel nok har været medvirkende årsag til depressionen, er også for mig et tegn på, at du måske har brug for at få forstærket virkningen af noradrenalin, for sådan som jeg husker det, bruges der D-vitamin til organismens produktion af noradrenalin. Men her er vi ude i noget biokemi, som jeg ikke har så grundigt kendskab til.

    Jeg forstår på dit indlæg, at du faktisk har fået Cipramil uafbrudt siden 1994. Er det korrekt?

    Jeg har for mange år siden af prøvet 3 forskellige SSRI’er, uden nogen som helst positiv virkning. (Dog kan der i mit tilfælde have været helt særlige grunde til den udeblivende virkning dengang).

    Antidepressive midler, der virker på flere signalstoffer, har jeg derimod positive erfaringer med. Jeg får for tiden 37½ mg Mirtazapin dagligt, hvilket holder depressionen borte i denne mørke vintertid. Om sommeren forventer jeg at kunne nøjes med en mindre dosis.

    Mit forslag til dig er følgende:

    1. Du kunne tale med din læge om, hvorvidt det kunne være en ide at skære ned på Cipramil og trappe Mirtazapin en smule op.

    2. Derudover mener jeg, at det ville være en god ide at bede om en henvisning til en psykolog. Du har ret til tilskud til psykologbehandling. Jeg tror, at det ville være en god ide at tale med en anden om de tanker, du har. Der er ikke noget at sige til, at du bekymrer dig for dit helbred og specielt dit syn. Men det dur ikke at gå alene og tumle med disse svære tanker.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mange tak for det fyldestgørende svar. Jeg har allerede en Psykolog tilknyttet og er begyndt der, men hun har lige ligget syg, så der er gået lidt tid med at komme til hende igen.

    Ja jeg har fået Citalopram/Cipramil som det hed dengang siden 1994 af 20mg, og jeg har ikke haft noget siden før denne sommer i 2013

    Mine øjne er sådsn nogenlunde kontrol over, dog er trykket ikke helt tilfredstillende da det ligger på 24, og de så gerne at den lå under de 20. Så dertil får jeg sp Glaupax piller som er vanddrivende 125mg morgen og 250mg om aftenen. Af øjendråber får jeg Xalatan og Crusopt.

    Jeg fik scannet min lever i går, og den er næsten som den skal være, dog er den på meget arbejde, som måske kan forklare nogle af mine levertal, især Akanin og Triglycerider. Jeg skal snakke med lægen på mandag, så må vi se hvad der videre skal ske med alt den medicin jeg får.

    Jeg kan ikke mindes at jeg har haft det sådanne i hele mit liv, så alt det her er noget ukendt for mig, og svært at overskue fremtiden for hvad det vil ende med.
  • Indstillinger
    I dag var jeg så ved lægen som satte Mirtazapinen op til 30mg og stadig har Citalopram på 40mg. Nu håber jeg at jeg kan sove normalt igen og komme til kræfter. Levertallene skyldtes det man kalder fedtlever og medicinen.

    Dagen i dag har uroen stadig ulmet i kroppen, så jeg håber at jeg snart får ro på.

    Er de doser at antideppresiver høje eller er det egentlig normal at man kommer op i de styrker?
  • Indstillinger
    Hej Fbh

    Som du kan læse i nedenstående links, plejer man at sige følgende:

    Ved Citalopram er begyndelsesdosis 20 mg, hvorefter man kan øge til 40 mg i døgnet.

    Ved Mirtazapin er begyndelsesdosis 15-30 mg, og vedligeholdelsesdosis er 15-45 mg

    http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3975

    http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4158

    Du spørger, om disse doser er høje eller helt normale.

    Hvis du kigger på de to forskellige slags, vil du jo se, at der er tale om normale doser, hvis man får én af de to slags medicin hver for sig. Men du får begge slags på én gang!

    Jeg er jo ikke læge! Efter min mening er det godt, at du er begyndt at få mere Mirtazapin, fordi du muligvis har brug for at få forstærket virkningen af signalstoffet noradrenalin, hvilket Mirtazapin gør (og Citalopram ikke gør), og fordi Mirtazapin gør det nemmere for dig at få noget søvn.

    Men jeg synes jo, at der skulle skæres ned på Citalopram, så den samlede dosis bliver mindre. Men som sagt: jeg er ikke læge.

    Hvordan har du det i dag? Det er fuldstændig normalt, hvis den øgede Mirtazapin sløver en del. Men har du stadig uro i kroppen? Jeg vil tro, at uro i kroppen kan være tegn på, at du får en for stor dosis. Det er vigtigt, at du tager eventuelle underlige symptomer alvorligt. Jeg tænker på symptomer som feber, rystelser, voldsom uro, der kan være tegn på det såkaldte serotoninsyndrom, som kan opstå, hvis man får for meget antidepressiv medicin.

    Har du nogle pårørende, der hjælper og støtter dig?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret. Ja det er nogle dage siden jeg har skrevet her, og i den tid er der så sket det at mit syn har ændret sig så det virker mere sløret end før, og det var nok til at jeg fik endnu en nedtur.

    Jeg kører fortiden 40mg Citalopram og 15mg Mirtazapin, og nu har jeg valgt at flytte Citalopram til om morgenen, for at se om det ikke kan hjælpe på min søvn.

    Det med synet har stået på i en uges tid og jeg har været ved øjenlæge som kiggede det hele efter, men kunne ikke finde noget unormalt og samtidlig var trykket også normalt, er kommet ned på 12, hvilket er længe siden det har ligget der.

    Jeg tager lidt Oxapax en ½ morgen og aften for at holde de værste symptomer væk. Og skal til psykolog på tirsdag.

    Symptomer på serotoninsyndrom synes jeg ikke der er noget der ligner, har ikke feber, rystelser eller voldsom uro.

    Skal først til sygehuset sidst på ugen for at få tjekket op på synet.

    Nu savner jeg bare lidt viden om hvordan man kommer igennem denne krise, så jeg kan komme tilbage på sporet.
Log in eller Registrér for at kommentere.