Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bær i smoothies

Redigeret 2 februar, 2014, 05:50 i Sund kost
Jeg har lavet nogle blåbærsmoothies til mig selv, og brugt økologiske blåbær fra Änglamark. På emballagen står der noget med, at hvis man bruger blåbærrene i mad eller drikke, der ikke varmes op, anbefaler fødevarestyrelsen, at man giver dem et kort opkog.
Men hvordan "anbefaler"? Er det som i "hvis du ikke gør dette, får du helt sikkert roskildesyge!", eller er det mere "for en sikkerheds skyld, er det en god ide. Specielt hvis du serverer til børn eller ældre"? For jeg har bare skyllet bærrene, da jeg brugte dem til smoothien. Og jeg lavede dem kun til mig selv.
Så hvis jeg ellers er sund og rask, kan jeg så undlade at koge dem, selvom det står på emballagen? Fordi kogte blåbær er ikke så gode i en smoothie. Og det er også synd at hælde alle de gode vitaminer, og kraften ud med kogevandet.


Og hvordan forholder det sig med andre bær (jordbær, hindbær m.m.)?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Problemet er at der en sjælden gang i mellem (dog flere gange årligt) slipper nogle produkter igennem som er kontamineret med diverse bakterier - eksempelvis E.coli.

    Hvis du spiser en smoothie eller andet med kontaminerede og uopvarmede bær, så bliver du syg. Så jeg vil kraftigt anbefale dig at varmebehandle dine bær inden indtagelse da du ellers vil rende ind i problemer før eller siden med mindre du er heldig. Jeg tør ikke at gætte på hvor mange forsendelser ud af 1000 der er kontamineret men hvis du spiser smoothies hverdag resten af dit liv så er sandsynligheden for at det går galt på et eller andet tidspunkt ret så stor.
    Det er muligt at dø af nogle af disse bakterier så jeg vil på det kraftigste opfordre dig til ikke at indtage frosne bær uden varmebehandling først.

    EDIT: Det gælder alle bær. Hindbær er faktisk en af de værste syndere på dette punkt. Hvorfor ved jeg ikke men det er ofte dem man høre advarsler om.
  • Indstillinger
    OK, det vil jeg huske at gøre til næste gang. Jeg laver normalt ikke smoothies - det var faktisk første gang i går.
    Så det er altså ikke nok at skylle dem, som med friske bær? Men vil man kunne dampe dem, eller give dem 1-2 minutter i mikroovnen i stedet?
Log in eller Registrér for at kommentere.