Hjem Sind og psyke Tvangstanker

OCD, eller.. ?

Redigeret 1 februar, 2014, 02:56 i Tvangstanker
Hejsa.
I løbet af de sidste par måneder, har jeg lagt mærke til at jeg har fået nogle uvante tvangstanker. De er kommet gradvist, lagde næsten ikke mærke til dem i starten, men nu er de der ofte, og jeg kan ikke undgå at ligge mærke til dem.

Jeg får en idé i mit hovede om, at jeg pludselig ikke må røre visse objekter. Fx hvis jeg står i gangen og skal tage sko på, så bliver jeg pludselig meget bevidst om at jeg bare ikke MÅ komme til at røre ved de jakker der hænger bag mig, og kan flytte mig hen til et andet sted i rummet for at undgå dem. Eller hvis jeg skal på toilettet om aftenen, så får jeg pludselig en idé om at mine fødder ikke må røre noget som helst andet end gulvet, og jeg kan mærke at min hjerte rytme stiger, mens jeg prøver at undgå at røre ved noget - jeg kan endda fryse helt, hvis jeg er lige ved at ramme fx et tæppe med tåen, og nærmest panikke i frygt for at jeg kommer til at ramme tæppet i et forsøg på at fjerne min fod. Det samme gælder hvis jeg er ude at gå, og jeg opdager en gren der stikker lidt ud fra en busk, så slanger jeg mig udenom.

Jeg har læst op på OCD , men synes ikke at symptomerne lyder helt som det jeg oplever.
Er her nogle der kender til ligende, og kan fortælle hvad pokker jeg har gang i ? :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.