Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bekymert Mor

Redigeret 5 februar, 2014, 08:57 i Spørg Netdoktors brugere
jeg har en datter på 9 år, som en gang imellem tisser i bukserne om dagen. i starten var det næsten vær dag men nu kan der gå 1 uge til 14 dage uden uheld men så kan der komme en eller to dag hvor hun ar et uheld. Det virker som om, det altid går helt galt hvis der sker nye ting i Hennes vær dag eller hun er har haft et skæner ri med sin stor søster om morgen eller det gå dårligt i skolen. det er mest i skolen det sker eller hvis hu sider og lejer godt med en veninde men det er det der under mig det sker ikke her hjemme som på solen, hun kan gå i en helt sommerferie med få uheld men så kommer hun i skole også er den gal igen? hun siger også at hun ikke altid kan mærke det. men burde hun ikke kunne mærke det? I det mindste mærke at bukserne er våde?

Vi minder henne ca. hver 2.-3. time om, at hun skal på toilettet og havde også arrangeret at det bliver gjort i skolen men det gjort de kun i starten fordi de siger de ikke har tid til det eller også det er fordi hun ikkegider gå på wc men det tror jeg ikke kan passe. men alligevel går det galt en gang imellem. Kan der gøres noget ved det?

Vi skælder henne ikke ud, når hun har tisset i bukserne - jeg mener ikke, det vil gavne, da hun i forvejen er ked af det. Hun har mere brug for et knus end sure miner. Men vi snakker om det, og ved godt, at det er et problem. kommunen mente det ville hjælpe vores pige at komme ned på inkontinent klinikken det kom hun så også men vi syntes ikke det hjælper. kan det hjælpe henne på nogen måder med en fotokolposkopi (fotografisk undersøgelse)??????

Med venlig hilsen en bekymret mor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er uvidene og ikke faglært, men for mig virker det som om der er noget galt i skolen i form af mobning, vil ikke gøre mig klåg, men agst kan godt søge for sådanne hennelser har jeg fået at vide på et tidspunkt.
    Prøv at snak med hende om hun bliver drillet eller noget i den stil, det kan self også være en sygdom eller noget(giver kun et gæt). Men vil give dig ret i det ikke er normalt at hun ikke mærker når det sker!

    Håber i finder en løsning og tilstanden forbedres!

    Mvh
    En student
  • Indstillinger
    Kære bekymrede mor. Prøv at læse dette.

    http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=1418
  • Indstillinger
    Lad være med at tænke "det er psykisk".
    Der kan være tale om, at pigen holder sig for længe, hun leger og "har ikke tid" o.s.v.
    Mange børn går heller ikke på toilettet i skolen. Det kan være, at der ikke er tid til at nå det, eller at toiletterne er for ulækre.
    Jeg har selv en gang i skolen tisset i bukserne, fordi jeg ikke kunne nå det i frikvarteret. Der var kun et wc til alle børn. Resultatet kom i den efterfølgende time, som en stor tår på gulvet. Det er flovt og pinefuldt.
    Jeg har været en 9-10 år, da det skete.
    Det er hverken inkontinens eller psykiske problemer der er årsagen.
    Når jeg skriver sådan, er det fordi, at inkontinens ville være der hver dag, og ikke kun en gang imellem.
    Tisser hun i sengen om natten, kan det være hun drømmer, at hun er på toilettet. Hvem har ikke prøvet at skulle skynde sig på toilettet i drømme. Lykken var stor når man endelig fandt et toilet, og lod vandet gå, indtil man vågnede når sengen blev våd.
    Så lad være med at tænke i psykologiske problemer som første input.
    Lær pigen, at hun skal sørge for toiletbesøg i frikvarter o.s.v. Kan hun ikke nå det, må hun spørge i timen, om hun må gå på toilettet. Er det fordi toiletterne er for snavsede, er det noget man skal tage op med skolen.
    Ved nattetisseri kan man forsøge at mindske væskeindtag om aftenen.
    Linette
Log in eller Registrér for at kommentere.