Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ømme og kløende tæer

Redigeret 6 juli, 2017, 04:18 i Åben debat om smerter
Hej alle sammen.

Jeg har i denne vinter fået ømme og kløende tæer, efter at sneen er begyndt at falde. Ikke alle tæerne er ramt, og jeg synes derfor det er en anelse underligt.
Jeg har altid sko på når jeg er udenfor i sneen. Dette er dog kondisko.

Selv når jeg kommer indenfor, og sidder i varmen, er de efter 4-5timer stadig ømme og kløende.

Kan de -5grader være skyld i dette, og kan det principielt føre til forfrysninger, eller skyldes det noget helt andet?

Det har stået på siden i mandags da Fyn blev ramt af sne :o)

På forhånd mange tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    måske har du fået fod svamp ---smør tæerne med --atamon det samme som man bruger når man sylter ----hvis det ikke hjælper så spørg apoteket
  • Indstillinger
    Mit forslag er at du får noget fodtøj, der passer til årstiden.

    Kondisko er ikke velegnet fodtøj til sne; de er hverken varme eller specielt tætte.

    Gode vinterstøvler er dyre, men er det et spørgsmål om økonomi, så er der mange steder, der jo har udsalg af den slags her i januar-februar, og der kan man gøre et godt køb - især hvis man ikke hæfter sig ved, at det absolut skal være denne sæsons mode. Og - mange genbrugsbutikker har også et udmærket udvalg til absolut rimelige priser.

    Alternativt kan du investere i nogle gode isolerende såler og gode varme sokker - dog skal du kunne have dem i skoene - der skal være plads til at du kan bevæge tæerne; sidder skoen for stramt, så kan du netop opleve de problemer, du her beskriver. Og - du må hverken have våde fødder eller sokker.

    Men - det kan selvfølgelig også være, det bare handler om et svampeangreb. Min oplevelse er dog, at det så generer hele tiden - og ikke kun et antal timer efter, man har været ude.
  • Indstillinger
    Hej Kong Kurt

    Jeg er så gammel, at jeg husker, hvordan det er at have frost i tæerne. Før i tiden havde familier normalt ikke råd til at købe ordentligt vinterfodtøj til børn. Børnene voksede jo alligevel fra det. Derfor gik børn som regel i gummistøvler om vinteren – selvfølgelig gerne med flere par sokker i, men når det var meget koldt, var det slet ikke tilstrækkeligt.

    Jeg husker, hvor ubehageligt det var, når jeg kom ind i varmen efter en hel eftermiddag på slædebakken. Tæerne gjorde ondt, og de kløede voldsomt. Sådan som jeg husker det, så var huden nærmest blålilla og blank.

    Hvis du søger på google på ”frost i tæerne”, finder du mest beretninger, hvor meget gamle mennesker fortæller om en fattig barndom.

    Dog har sundhed.dk også noget om emnet:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ostskader/

    Du behøver ikke frygte for varige skader. Men der er jo ingen grund til at udsætte sig for problemet! Man kan få varmt og fornuftigt fodtøj forholdsvis billigt, og lige nu er der udsalg, som Lotte gør opmærksom på.
    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mange tusinde tak for svarene alle sammen!

    Jeg har anskaffet mig nogle skisokker, og jeg havde et par vintersko liggende, som nemt kunne bruges.

    Jeg giver det lige en uge med det nye fodtøj. Hvis ikke det hjælper, vurderer jeg, at det næsten ikke kan være pga. frosten. Er I enige?
  • Indstillinger
    Jeg synes ikke nødvendigvis at gode vinterstøvler behøver være så dyre. Ved at min mor flere gange har købt sine dame vinterstøvler (https://www.skoringen.dk/vinterstoevler-dame/) hos skoringen.dk og det har været støvler som hun både har været glade for, og som hun har kunne bruge i flere sæsoner, uden at prisen har været helt hen i vejret. Der er selvfølgelig sammenhæng mellem pris og kvalitet, men synes egentligt at Skoringen, såvel som et par andre forhandlere, formår at samle nogle udvalg som både holder ift. kvalitet og uden at man er nødt til at pantsætte huset for at have råd til dem. Har selv købt mine vinterstøvler (https://www.skoringen.dk/vinterstoevler-til-maend/) hos Skoringen i flere år og har også gjort det hos Zalando et par gange, begge steder har der været gode vejledninger på shoppene ift. størrelser osv, så det er nemt at finde de rette uden at skulle sende dem retur. Dog har dem jeg har købt ved skoringen holdt længst, men det er måske lige så meget fordi jeg blev lidt for prisfikseret hos Zalando..
Log in eller Registrér for at kommentere.