Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Venstre del af hjertet fungerer på 10 %

Redigeret 29 januar, 2014, 18:23 i Hjerteproblemer
Hej

Min mor er indlagt på hospitalet. Hun er 40 år gammel og har Crohns sygdom.

Hun blev først indlagt i sidste uge pga. problemer med tarmen. Siden da har de fundet ud af, at hun har en blodprop i lungen. De sagde dog, at dette var det mindste af hendes problemer: Venstre del af hendes hjerte fungerer kun på 10 %.

Mine forældre nægter at fortælle mig noget konkret, selvom jeg insisterer på, at de skal spørge lægerne, hvor seriøst det her er. Jeg har 3 søskende ned til en lillesøster på 3 år, som jeg lige nu ser efter, mens de er på hospitalet, og de bliver bare ved med at sige, at hun er i gode hænder, og at jeg fortsat skal passe på mine søskende. Men jeg vil gerne være til stede, hvis det værst tænkelige skulle ske.

Så jeg gider ikke høre, at det er seriøst - jeg vil vide, HVOR seriøst (det med hjertet). Jeg har prøvet at google og jeg kan da i hvert fald se, at flere mennesker har overlevet det og at det ikke SER UD til at blive omtalt som en meget sandsynlig dødsdom... Men hvad snakker vi om her? Hvis jeg blot kunne få et nogenlunde estimat ville det give mig fred uanset svaret, da det værste er ikke at have nogen anelse.

På forhånd tak for svarene

Med venlig hilsen
En dybt bekymret søn

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er hjerteproblemer noget der kan skabe angst hos de pårørende. Jeg har levet med hjerteproblemer hos min mand og mine sønner i mange, mange år.
    Ofte tror man, at nu er de så syge, at det går galt. Det er vores angst.
    Blodpropper og hjerteproblemer er alvorlige sygdomme, men ikke nødvendigvis dødelige.
    Min ene søn har haft meget dårligt hjerte siden 1997. Han blev opereret i hjertet den 10. denne måned. Det er anden gang han er blevet opereret i hjertet. Han er 48 år. Han var 32 år da han fik det første hjertestop på grund af en blodprop. Han har hjertesvigt. En anden søn har haft 2 blodpropper i lungen, det er halvandet år siden. Han har ingen hjerteproblemer, men en genetisk disposition der hedder Factor V Leiden. Han er 41 år.
    Min mand havde hjerteproblemer, både med blodpropper og hjertesvigt. Han døde ikke af blodpropper, men af en lungecancer. Min mand var 49 år da han fik den første blodprop.
    Så sæt din lid til, at din mor er i gode hænder. Hun kan leve mange år endnu.
    Ingen kan give dig et konkret svar, man kan ikke en gang forudsige noget om forløbet.
    Hilsen Linette.
  • Indstillinger
    Hvis det passer at venstre del af hjertet kun pumper med 10% så er det desværre meget meget alvorligt. Men inden du panikker helt over denne besked skal du vide, at danske hjertelæger altså er blandt verdens bedste. Man kan opnå rigtig meget med medicin. Nu kender jeg jo på ingen måde din mors fulde sygehistorie, men da hun kun er 40 år, er det da slet ikke utænkeligt at en hjertetranplantation kan komme på tale på et tidspunkt, hvis det er noget din mor kan og vil være med til. Den første der blev hjertetransplanteret her i DK for over 30 år siden lever stadig i bedste velgående, og siden da er teknikken kun blevet bedre.

    Jeg vil dog fraråde dig at tale med dine forældre om dette her lige nu. De har rigtig meget at tænke over, og mange alvorlige beslutninger at tage. Og det bør de og ikke mindst din mor, have ro til. Det er heller ikke sikkert at lægerne har alle de oplysninger de skal bruge endnu for at kunne sige noget som helst om fremtiden. Men jeg er ikke i tvivl om at du nok skal blive informeret når tiden er inde.

    Det er meget forståeligt at du er utrolig bekymret. Jeg kan kun anbefale at du kontakter Hjerteforeningen, de har en utrolig fin service for pårørende hvor du kan få svar på mange af dine tanker. De har også pårørendegrupper, for det kan være en enorm belastning for nære pårørende som dig at have svær hjertesygdom så tæt på.

    Men husk nu: Din mor er på ingen måde afskrevet endnu. Der er flere mulige behandlingsmuligheder, og du skal nok få besked.

    Det værste som pårørende er -udover uvisheden -oftest fornemmelsen af intet at kunne gøre. Men her kan du heldigvis spille en helt afgørende rolle for din mor og far -nemlig at passe på dine søskende -og den betydning du gør her kan ikke underdrives, glem aldrig det.

    God bedring med din mor!
Log in eller Registrér for at kommentere.