Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg gravid eller ej?

Redigeret 8 februar, 2014, 04:35 i Snart gravid
Hej alle sammen.
Jeg er en pige på 15 år, som d. 5 januar havde sex med min kæreste. Vi brugte ikke kondom, da jeg er på p-piller og han træk sig ud inden han kom. Så vi var rimelig sikre på at det ikke kunne ske, da p-piller burde være meget sikre. Jeg har taget dem alle 100 % som jeg skulle og har haft min menstruation efterfølgende. Men der har været en periode hvor jeg har kastet meget op. Den ene uge var det om mandagen og tirsdagen. Ugen efter var det om tirsdagen om morgenen. I denne her uge har det været om torsdagen og søndagen.. Da det er sket så mange gange er vi kommet i tvivl om det faktisk kunne være sket? Eller tror i at tænken kan gøre en så nervøs at man får det fysisk dårligt og kaster op af det?

Hilsen den meget nervøse pige..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror du kaster op af bare skræk. Jeg tror heller ikke du er gravid. Men det hjælper jo ikke dig, hvad jeg tror. Du kan købe en test på apoteket , så du kan blive sikker. Den test skulle kunne bruges nu, så lang tid efter.


    citat

    Når produktionen af HCG er stor nok, kan en graviditetstest vise, om man er gravid. Det er individuelt, hvor hurtigt man kan teste positivt, idet ikke alle kvinder danner HCG lige hurtigt. Som regel kan en graviditetstest påvise graviditet den dag, din forventede menstruation udebliver eller i dagene efter, dvs. et par uger efter befrugtningen er sket. Men hvis du venter, til du er gået en uge ”over tid”, vil resultatet være mere sikkert. Læs mere om ægløsning og befrugtning her.

    Du kan teste på alle tidspunkter af døgnet. Det er dog en god ide at teste om morgenen, da koncentrationen af HCG i urinen er højest på dette tidspunkt af dagen. Det er også en god ide at undgå at drikke en masse, inden du tager testen, da det kan fortynde indholdet af HCG i urinen, og derved bliver det sværere at opnå et nøjagtigt resultat.
  • Indstillinger
    P-piller er hormoner, der går ind og forhindrer ægløsning, og hvis de vel at mærke tages korrekt, så er risikoen for graviditet ret lille. Dog - er der en del, for hvem disse p-piller ikke virker efter hensigten, og man kan således godt blive gravid alligevel.

    Om man hører til den gruppe, p-piller ikke virker på, ved man desværre først den dag, det er for sent.

    P-piller kan måske være en ganske udmærket prævention, hvis man er i fast forhold og har et aktivt sexliv, men det burde være en prævention for voksne - ikke for piger, der stadig er i pubertet, for der vil jeg påstå, at de gør langt mere skade end gavn, da disse piller jo netop forhindrer den naturlige udvikling.

    Oven i købet fortæller du, at du havde sex d. 5. januar - altså virker det ikke som om du har et så aktivt sexliv, at det burde være nødvendigt med beskyttelse 24/7.

    Nej - jeg tror heller ikke du er blevet gravid af det her, men for din egen skyld, bør du sætte dig ordentligt ind i noget seksualvejledning, for noget tyder på, at det har du ikke helt styr på - og sætte dig ind i, hvad p-piller i grunden er, og hvad de gør ved din krop.

    Det ville være langt, langt bedre for din krop, at du brugte kondom - hver eneste gang helt fra start til slut - og så ophørte med de p-piller og lod din krop udvikle sig på normal vis.
  • Indstillinger
    Hvor har du ret, lotte123. De p piller griber ind i flere ting end mange er klar over. Lægerne oplyser intet.
  • Indstillinger
    Tak for svarene. Jeg tror også selv at det bare er skrækken der gør det. Når jeg skriver at det skete d. 5 januar er det ikke fordi at det ikke er sket efterfølgende men at det var der det skete første gang uden kondom. Så jo, vi har et aktivt sex liv og har før prøvet at kondomet sprang selvom det var den rigtige størrelse osv. Hvor vi dagen efter måtte ned og købte en fortrydelsepille som er endnu værre for kroppen. Jeg gik til lægen med mine forældre og lægen sagde så at p-piller nok var den bedste løsning, da jeg også har meget kraftige menstruations smerter, hvilket min moster og mor også har haft (de har også været på p-piller siden de var 15). Jeg har været sammen med min kæreste i 2 år nu og vi fylder begge 16 inden for de næste måneder. Jeg startede på p-piller for 2 måneder siden og er helt inde i hvad de gør og derfor kunne vi nemlig ikke forstå at det kunne være sket.
  • Indstillinger
    er også meget nervøs. Jeg er en pige, som har en kæreste og vi dyrker sex regelmæssigt. Jeg ville starte på p-piller for at være helt sikker.. men kom til at starte på dem forsent på ugen(min sidste menstrationsdag, istedet for den første), men lægen sagde jeg så bare skulle spise p-pillerne derfra.
    grundet min dumhed bruger min kæreste og jeg stadig kondom indtil næste periode hvor vi kan være helt sikre!

    jeg tager p-piller nu, bare startet forkert, og jeg bruger også kondom (det er aldrig sprunget eller faldet af) kan der være mulighed for graviditet trods det?
Log in eller Registrér for at kommentere.