Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sensitiv hørelse/tvangstanke

Redigeret 27 januar, 2014, 02:48 i Tvangstanker
Hej med jer.

Jeg håber virkelig på at få et svar, eller et hint til hvad jeg kan/skal gøre.

Jeg har længe døjet med et problem omkring lyde. Jeg kan ikke fordrage at høre folk snøfte, "trække vejret", smaske, synkelyde, for meget rømmen på en gang og andre "normale" lyde. Jeg reagerer meget voldsomt indeni, jeg bliver virkelig vred og aggresiv. Indeni er jeg ved at springe i luften og har lyst til at ruske i personerne der gør det. Jeg kommenterer en sjælden gang på det, kommer an på hvem det er, men prøver virkelig at beherske mig.

Det gør at jeg ikke kan være social i længere tid, hvis disse lyde er til stede. Jeg bor sammen med en der har kronisk forkølelse og kan faktisk ikke være i samme rum som personen i længere end maks 10 min.

Kan jeg undgå at spise aftensmad med folk, pånær hvis der er larm/musik, så gør jeg det - ellers er ørepropper gerne min redning.

Hvor skal jeg få hjælp til og hvordan? Er hypnose en løsning eller har jeg sensitiv hørelse?

Håber så meget på hjælp!!

Mvh
Hansen

Kommentarer

• Hej Hansen.

Jeg ved hvad du mener... Er selv yderst sensitiv, og har svært ved at lukke lyde ude, specielt når jeg skal sove... Bare almindelig afslappet vejrtrækning er nok til at jeg må sove i et andet rum. Snorken er helt uudholdeligt....
    Ligeledes hvis en dør står og klaprer, en brevkasse eller lignende bliver jeg irriteret, og får den følelse du hentyder til. Folk der smasker, stønner og puster ( og det gør vi jo alle ) er virkelig noget der kan sætte mit pis i kog :)

Jeg har så for nogle år siden, fået konstateret en psykisk lidelse, så det forklarer jo så i mit tilfælde hvorfor jeg reagerer sådan.

Ved ikke om du har andre ting, som kunne indikere noget i den retning?

Mvh Nillemus
  • Jo, nu er det hovedsageligt lyde som folk laver. Jeg kan egentlig godt håndtere kuglepenne og andre ting, som man normalt bliver irriteret af.

Men har du fundet en løsning, hvor det har hjulpet? Jeg er ligeglad med hvad jeg fejler - søger en løsning :-(
Log in eller Registrér for at kommentere.