Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hiv

Redigeret 26 januar, 2014, 07:06 i Åben debat om kønssygdomme
Smitter hiv fra et offentligt toilet, eks sygehuse?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan godt forstå du er nervøs, men læs dette og bliv rolig.


    http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at- ... -aids.aspx

    1. Orientering
    AIDS er en forkortelse for Acquired Immune Deficiency Syndrome (erhvervet immunsvigt) og karakteriserer det mest almindelige slutstadie for dem, som bliver syge af Human Immundefekt Virus (HIV).

    For at HIV-smitte skal kunne finde sted, kræves det, at smittefarligt materiale trænger ind i modtagerens krop, fx gennem stik med blodforurenet kanyle eller blodkontakt med slimhinde eller skadet hud.

    I praksis er kun set smitteoverførsel ved seksuel kontakt, ved inokulation af blod (fx indføring af blod i organismen ved blodtransfusion eller stik fra forurenede kanyler) og over moderkagen fra den svangre til hendes foster.

    HIV-smitte spredes ikke gennem luften og overføres ikke gennem uskadt hud. HIV smitter derfor ikke ved almindelig social omgang og kropskontakt på arbejdspladsen eller i hjemmet. Smitte kan heller ikke overføres gennem måltider, via bestik, badevand, toiletter, opkast, håndklæder e.l.
  • Indstillinger
    Redigeret 7 marts, 2014, 12:04
    Tak for dit svar.
    Jeg har søgt rundt på nettet, og alt taler for at der ikke er sket noget ved det
  • Indstillinger
    Var blodet ikke indtørret. Kan du se blod på dine trusser. Selv om der kom blod på trusserne, så smitter det jo ikke ved det lige rører din hud. Du skal selv have en rift, som kommer i berøring. Jeg tror helt bestemt du kan udelukke risikoen for smitte.

    Efter hvad jeg kan læse mig til er der ingen fare. Men jeg forstår dig godt, jeg kunne selv være blevet bange. Men jeg mener ikke du behøver at være nervøs.

    Al sandsynlighed taler også for, den der har dryppet lidt blod, heller ikke har sygdommen.
  • Indstillinger
    Redigeret 7 marts, 2014, 12:06
    Det var ikke indtørret, men så nærmere ud til at det var fortyndet med vand, da det hang i en dråbe og var ikke decideret knaldrødt. Jeg opdagede først blodet efter jeg havde skyllet ud, så vidt jeg kan huske.
    Jeg ved det lyder så åndssvagt (og også lidt komisk), men det gjorde mig bekymret
  • Indstillinger
    Ja, komisk, men hvor jeg dog forstår dig. Jeg er ikke et hak bedre selv. Jeg mener bare ikke du skal være bange. Risikoen er så lille, at den ikke eksisterer.
  • Indstillinger
    Tak!
    Jeg tager til læge i næste uge og snakker med ham omkring min bekymring
  • Indstillinger
    Også jeg forstår din bekymring, men heller ikke jeg tror, der er den mindste fare på fære som du her har beskrevet det.

    Men - nu er sygehustoiletter nok noget af det mest ulækre, vi kan besøge, netop fordi der jo i sagens natur nok er nogle syge mennesker, der besøger det, og også der er rengøring nedprioriteret - tro det, hvem som kan, da det nok også er et af de dyreste steder overhovedet at spare -så også jeg er nærmest "hysterisk" når jeg besøger et sådant.

    Jeg har indført, at når der nu på de toiletter netop er papirhåndklæder, og der også er både håndsæbe og håndsprit sådanne steder, så starter jeg altid med at tage et papirhåndklæde, hælde sprit på og så lige aftørre toilettet, før jeg sætter mig.

    Bagefter vasker jeg naturligvis hænder, men jeg spritter også lige hænder af - og så bruger jeg et papirhåndklæde til dels at lukke vandhanen, dels at åbne døren. Dørhåndtaget er ofte langt værre end selve toilettet - også på offentlige toiletter generelt, - det kan da være, der bliver gjort rent på toilettet ind i mellem, men håndtaget bliver ikke ordnet ret ofte; så hvis ikke der er papir, så bruger jeg albuen.

    Og ja - jeg er lidt "hysset" med det her, og når det nu i forvejen kræver et jernhelbred at komme på sygehuset. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.