Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udlanskdansker - gratis fertilitetsbehandling?

Redigeret 24 januar, 2014, 08:47 i Ufrivillig barnløshed
Kære alle

Min kusine er udlandsdansker - men har stadig statsborgerskab og sygesikringskort. Kan hun få gratis fertilitetsbehandling og hvordan?

Vh Peter

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan desværre ikke svare på spørgsmålet, men nu er det her jo også et debatforum, hvor man udtrykker meninger og holdninger.

    Hvis din kusine lever og betaler skat i et andet land, så burde det ikke være det danske sundheds system, der skal punge ud for behandlinger.

    Så vidt jeg er orienteret, så kan man heller ikke komme til Danmark og få gratis sygehushjælp, eller få udbetalt pension, børnepenge osv. - hvis man som udenlandsdansker overhovedet ikke har bidraget/bidrager til det danske samfund.

    Men - man har jo netop mulighed for at tegne diverse forsikringer, der så gælder i det land, man nu bor i.

    Og det er vel rimeligt nok.

    På den anden side - hvis din kusine har et gyldigt dansk sygesikringskort, så betaler hun vel skat i Danmark - og så kan det være en anden historie.

    Jeg foreslår, hun henvender sig til Borgerservice i den kommune, hvor hendes sygesikringskort er udstedt - og får klarhed på sit spørgsmål.
Log in eller Registrér for at kommentere.