Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ømhed efter træning

Redigeret 22 januar, 2014, 13:44 i Spørg Netdoktors brugere
Hej jeg bliver simpelhen så øm efter fitness også selvom jeg strækker ud hvor lang tid varere det lider af angst så bliver sommetider bange :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er fuldstændigt normalt, at man bliver øm, når man går i gang med at træne muskler enten fra start eller på en anden måde, end man plejer.

    Afhængigt af hvordan og hvor tit, du træner vil der gå nogen tid - til dine muskler er trænet op.

    Det er rigtigt fint, at du spænder ud bagefter, men det er også afsindigt vigtigt, at du varmer op FØR du påbegynder træning. Ellers kan du risikere at gøre mere skade end gavn.

    Prøv at tale med fitnessinstruktøren om det.
  • Indstillinger
    tusind tak men hvor længe kan jeg være øm har været øm i 4 dage nu strækker ud hver dag og har ikke trænet siden :-) kan det måske have noget at gøre med jeg har en skæv ryg jeg får så ondt kan også få rigtig ondt i muskler jeg slet ikke træner :-) egenlig kan jeg ikke lave så meget selvom jeg så gerne vil hader og dovne
  • Indstillinger
    4 dage? Det er ikke længe. Der kan sagtens gå et par uger.

    Det værste, du kan gøre er IKKE at træne, og hvis du holder lange pauser i mellem, så kan du begynde forfra hver gang.

    Det er vigtigt at træne jævnligt - to gange om ugen vil givet være passende til en start.

    Men - hvis du har skæv ryg - eller andre fysiske dårligdomme - så er det af afgørende betydning, at du laver nogle øvelser, der passer til lige præcis dig.

    Du bør derfor henvende dig til fitness instruktøren - fortælle om dine fysiske skavanker - og så bede om hjælp til at få "skræddersyet" et program, der netop styrker dig og dine svage sider.

    Det er faktisk en stor misforståelse, at man bare kaster sig ud i alle maskinerne og knokler løs.

    Det er vigtigt at få vurderet, hvad der er det bedste for en, og så gøre disse øvelser - og altså gøre dem -i hvert fald to gange om ugen.

    Ømheden vil forsvinde igen - stille og roligt. Den er som sagt helt normal, når man byder sine muskler noget andet, end de er vant til.
  • Indstillinger
    Din skæve ryg har ikke noget med ømhed at gøre. Jeg går ud fra du er nybegynder i fitness, er du det kan det tage rigtig lang tid før din krop vænner sig til træning. For dem som er vant til træning går som regel væk efter et par dage hvis man har holdt en lang pause men efter regelmæssig træning bliver man ikke øm. Løft aldrig tungt hvis du er ny, start i det små og øg lidt op uge for uge indtil din krop er vant til træning. Blev ved med at trække ud hver eneste træning og det er vigtigt at drikke vand under og efter træning samt spise rigtigt. Du skal helst ikke holde lange pauser musklerne har brug for 2 hviledage så er den klar igen selv om du stadig er øm det hjælper faktisk på ømheden at bruge det ømme muskler. Husk også at kan få ømme muskler hvis du træner forkert eller anerledes det er helt normalt.
Log in eller Registrér for at kommentere.