Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

oppustethed - et problem relateret til kroppens anatomi?

Hej, jeg har nemt ved at blive oppustet eller at få en tarm som buler ud af. Dette er selvom jeg spiser sundt, sover normalt og føler ikke særligt meget stress,
Jeg har hørt franske revolution en ven, at hvis man har en ekstra bred skillelinje (linea alba) mellem de 2 lodrette striber af de lige mavemuskler (rectus abdominis). Så vil mave buge mere ud foran.
Jeg har selv en meget bred linea alba hvilke gør mine lige mavemuskler meget synlige. Men det føles desværre også belastende for min tarm, som nogle gsnge kan give smerter.

Jeg har hørt om en gravid kvinde der har fået operet bredden på libea alba mindre.Vil dette hjælpe på mine problemer og det noget som hospitalet tilbyder nogle patienter.
På forhånd tak:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Oppustet mave har intet at gøre med bredden på linea alba, så meget kan jeg da garantere.

    Personen du har læst om har måske haft brok, men det er jo noget helt andet der er dit problem.

    Der kan være mange grunde til oppustethed, fx. for meget sukker, hvidt brød, mælkeprodukter eller kaffe. Fødevareintolerans for mælk eller gluten og lignende.

    Det kan også skyldes noget så simpelt som forstoppelse -og selvom man har daglig afførring kan man godt være forstoppet alligevel (når der ikke er sammenhæng i mængden fra hvad der kommer ind af den ene ende og ud af den anden)

    Irriteret tyktarm kan også give de symptomer. Det kan være lidt af et detektivarbejde at finde ud af hvad grunden er for den enkelte.

    Hvis du har blod, slim eller meget vekslende afførring (vekslende vandtynd afførring til knoldet), så må du et smut til lægen.

    Hvis du har reel mistanke om fødevareintolerans kan du ligeledes blive testet ved lægen.
Log in eller Registrér for at kommentere.