Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tør, øm, rødt hud, kun under øjnene (mest det højre)

Redigeret 8 november, 2016, 03:05 i Åben debat om øjne
Har ledt efter svar over det hele, på dansk og også på engelsk, men det virker til at ingen har haft præcis det samme som mig.
Det startede med at jeg begyndte at få meget "våde" øjne, mest når jeg var udenfor, men det var også når jeg bare lå hjemme i lejligheden. Mine øjne løb hele tiden i vand, og tårer løb konstant. Jeg vågnede hver morgen med tørre "krummer" i øjenvipperne og under øjet, og nogen gange føltes det som om mine øjne var limet sammen. Jeg stoppede selvfølgelig med at bruge alt creme og makeup med det samme. Efter ca 1-2 uger med det begyndte min hud under øjnene at blive ømme, tørre, rødt og lidt hævet, så jeg begyndte at bruge: "pantothenol salve" for at hjælpe på tørken, nogen gange går hævelsen væk, og det gør ikke ondt, men rødmen og tørken er der stadig. Det kommer og går. Men nu der gået 2 uger hvor jeg næsten ikke har brugt noget som helst make-up, og smurt den salve der på hele tiden, og det er bare som om der er intet der hjælper! Jeg er virkelig ved at blive irriteret over det, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Håber inderligt én eller anden vil hjælpe mig med det her problem, for det er begyndt at gå mig rigtig meget på at jeg skal se så syg ud, og ikke kunne dække det eller gøre noget ved det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg fatter ikke, hvis ikke du har været hos lægen eller øjenlægen. Og den salve du bruger, det forstår jeg heller ikke. Den skulle ikke i nærheden af mine øjne.

    Du kan jo have øjenkatar og det skal behandles korrekt. Irritation i øjnene kan skyldes flere ting, så jeg ville ikke betænke mig på at lade lægen kigge på de øjne omgående.
  • Indstillinger
    Ved selvfølgelig godt det er bedst at gå til lægen med det, problemet er bare at jeg har nogle rigtige dårlige læger, og har ikke råd til at skifte lige nu (er studerende skal det lige siges). Har ringet, men kan først få en tid om 2 uger, så ville høre om andre havde råd.
    Det eneste råd jeg har fået indtil videre er at bruge den der salve fordi det hjælper nemlig på udslæt og sådan nogle ting.
    Jeg tror ikke det er hvad du siger, for som sagt har jeg ikke nogle problemer med øjnene, det er KUN huden under mine øjne, det er heller ikke mine øjenlåg..
  • Indstillinger
    Jeg vågnede hver morgen med tørre "krummer" i øjenvipperne

    citat slut

    Du har haft øjenkatar om du stadig har ved jeg intet om. Du må naturligvis tro, hvad du vil.
    Det var måske en ide at spørge på apoteket.
  • Indstillinger
    Ok det kan godt være jeg har haft øjenkatar, men det er vel væk nu siden det ikke er problemet mere. Det jeg vil vide nu er jo hvad der sker med min hud..
  • Indstillinger
    Hej. Jeg har lige præcis det samme som dig, og har døjet med det i 3 mdr nu, efter jeg startede på efterskole. Jeg har også søgt omkring det alle steder og været til øjenlæge gentagende gange, hvor jeg først fik afvide, at mine tårekanaler var stoppede, og jeg fik en hel masse øjendråber. Sidste gang jeg var der, fik jeg afvide, at mine slimhinder i øjnene ser slemme ud, og det ligner jeg er allergisk overfor noget, og nu har jeg været på mange flere øjendråber, men intet hjælper. Jeg har også taget A-vitamin for at styrke slimhinderne osv. Nu har jeg været til irisanalyse, hvor de siger, at min krop ser overbelastet ud, så jeg skal forsøge at holde mig væk fra sukker, alkohol, hvedemel og mælkeprodukter. Jeg har meget tør hud/eksem under begge øjne, og det er meget slemt om morgenen specielt, som jeg plejer med diverse cremer og olier. Er dit væk nu?? - hvis ja, hvad gjorde du, som hjalp dig?
  • Indstillinger
    Ja mit gik heldigvis væk efter 3 måneder. Jeg var til hudlæge og fik af vide at det var eksem som var kommet af allergi. Fik stikprøve, blodprøve og massere af metal dimser tapet til min ryg, men de kunne ikke inde ud af hvad jeg var allergisk over for - fik en recept til en creme med steorider i som hjalp rigtig meget, også gik det sådan set væk efter et par uger.
  • Indstillinger
    Jeg har præcis det samme problem! Det startede med at tårerne bare løb ned ad kinderne på mig, når jeg var udenfor. Det blev værre og værre og efterhånden løb tårerne også ned ad kinderne på mig, når jeg var indenfor. Jeg gik til øjenlægen, som klippede mit tårepunkt på, så tårerne nemmere kunne løbe ned gennem tårekanalen. Det virkede i et halvandet år, og nu er generne kommet tilbage. Jeg gik til øjenlæge igen, som fortalte at det ikke er min tårekanal, der er tilstoppet (som jeg hidtil har troet). Hun siger, at jeg er hævet om øjnene, og det er en allergisk reaktion, der gør at mit tårepunkt snævre sig sammen. Jeg begyndte også at blive rød og hævet ved den inderste øjenkrog og kun der! Det er meget mystisk, for jeg synes ellers ikke, jeg har de "klassiske" allergiske symptomer. Det klør ikke, min næse løber ikke, eller noget som helst andet. Det eneste er, at det svier og gør ondt der, hvor jeg er rød og hævet, hvis man kommer til at pille lidt i det. Jeg har fået nogle øjendråber mod allergi, men det virker ikke! Jeg ville så gerne vide, hvad det er der forårsager det! Den creme med steroider du fik, hvad hedder den? Det kan være, jeg også skal spørge, om jeg kan få sådan en.
    Mvh. Pernille
  • Indstillinger
    Mit var præcis også sådan. De fandt aldrig præcis ud af, hvad det var, de havde bare nogle forskellige ideer. Mit forsvandt dog af sig selv efter 4 mdr
  • Indstillinger
    Ej, hvor er du heldig :-( Jeg har døjet med det i tre år nu :-( Og det er så øv, jeg ville så gerne kunne gå med makeup osv. men det kan jeg ikke - for hver gang jeg er udenfor, så løber mascaraen ned ad kinderne :-(
    Min øjenlæge er sikker på det er makeup, der skaber den allergiske reaktion, men jeg har ikke haft makeup på i flere uger nu, og det er ikke blevet bedre... Øv, håbede lige du havde en løsning :-D
  • Indstillinger
    er der så nogle der fik atvide hvad den creme med steorider i hed?. lider af det samme. har bare gjordt det i 2-3år. har været til lægen/Speciel læge osv. men jeg har det i perioder... jeg dråber jeg smør jeg gør alt.. men har dog ikke prøvet den creme:)
Log in eller Registrér for at kommentere.