Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Regelmæssig uregelmæssighed

Redigeret 10 januar, 2014, 08:02 i PMS og menstruation
Hej!

Jeg er 23 år og har den fornøjelse af at have en to måneders mens cyklus. Sådan har det været i et par år. Min mens starter D. 8-11 hver anden måned. Det er sikkert som amen i kirken!
Og nu pludselig er jeg blevet ramt uden for min normale cyklus, på dagen godt nok, men en måned for tidligt!

Min mens har før været fuldstændig upålidelig! I mine tidlige teenage år fik jeg kun mens hver 4-6 måned, men havde den så tilgengæld i en måned af gangen.
Hoppede derfor på P-piller i nogle år, men da jeg ikke bryder mig om at være afhængig af piller hoppede jeg fra for 2-3 år siden... Og var ikke urolig da jeg sprang den første mens over... Men siden da har min mens fulgt et uregelmæssigt men præcist mønster.
Jeg bløder hver anden måned, i 6-8 dage (ret kraftigt!) jeg har en del smerter ved både ægløsning og mens, så der er ingen tvivl i mit sind om hvornår det ene og andet indtræffer.

Men her til morgen vågnede jeg og blødte, ikke en strid strøm som jeg ellers er vant til, men nok til at det er til gene. Ingen smerter eller oppustethed... Som regn fra en blå himmel...
Jeg har, bevidst om at der er en måned til min mens burde indtræffe, planlagt en romantisk weekend med manden i mit liv og er nu slået ud over at der skal lægges en dæmper på fornøjelsen.

Er det normalt at ens mens pludselig ændre cyklus og intensitet?!
Og findes der nogen hurtige husråd til hvordan man lige kan sætte den på pause et par dage?

De bedste hilsener
Tweenageren

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forvirres lidt over, at du gentagne gange skriver, at du er uregelmæssig, samtidig med at du oplyser, at du faktisk har været helt ekstremt regelmæssig??

    Du har bare en lang cyklus, hvilket ikke er unormalt, men jeg ser sådan set slet ikke noget uregelmæssigt i det - altså bortset fra, at der lige nu er kommet en uregelmæssighed ind.

    Og ja - sådan er det ind i mellem at være kvinde. Det er nu fredag eftermiddag, og du kan givet ikke få fat i lægen - og få noget der "vupti" fjerner din menstruation her og nu.

    Som sådan tror jeg da ikke, der er noget galt, men selvfølgelig skal du da holde øje med, om der sker en varig ændring, og så få det undersøgt.

    Selvfølgelig er det da ærgerligt, når I sådan skal på romantisk week-end, men han er vel ikke bare manden i dit liv - du er vel også kvinden i hans? Og så har han vel også forståelse for, at I må være romantiske på en lidt anden måde, end I lige havde planlagt.

    Jeg er selv i en alder, hvor jeg har været total "uberegnelig" mht menstruation i nu snart en del år, og så sikkert som amen i kirken har jeg har jeg fået menstruation stort set hver eneste gang, vi skulle på ferie, på week-end, til fest osv.

    Bvdr... Men sådan er det ind i mellem at være kvinde.
Log in eller Registrér for at kommentere.