Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tager på - men hvorfor?

Redigeret 18 januar, 2014, 06:09 i Sund kost
Hej alle.
Jeg er en pige, som er i gang med et slags forløb...
Jeg har været ude i, at jeg ikke spiser så meget, m.m. Har tabt mig osv.
Men nu har jeg taget på i vægt, og forstår ikke hvorfor!
Løbetræner 2-3 gange om ugen (for det meste tre, men nogen gange glipper det jo) og spiser mindre end 1200 dagligt. Måske er det mit kulhydratindtag? Den har nemlig steget, da jeg ikke længere styrer min egen mad... Tror jeg spiste mellem 50-90 gram dengang, nu er jeg mere oppe på 130. Er det derfor, eller er det det jeg træner?
Laver nemlig også øvelser om aften, 60 mavebøjninger (mere eller mindre), 30 squats, 25 armbøjninger og nogle løb på stedet, hvis jeg ikke løb den dag. Hvorfor har jeg så taget omkring 1,5 kilo på over en uge?

ALLE svar modtages med kyshånd!:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan der givet være en meget naturlig forklaring på, men kan du lige oplyse, hvor gammel du er, hvor høj du er og hvad du vejer lige nu?

    Og - fortæl også, hvad det er, du spiser?
  • Indstillinger
    En grundlæggende ting, hvis man vil holde sig slank, og have den rigtige kropsvægt, er at få den helt rigtige kost. Nemlig en sund kost. Og hvad er en sund kost egentlig vil du så svare? Jamen en sund kost er en kost hvor du ikke for for mange kulhydrater, ikke så meget sukker og mere af det grønne og grove end det hvide flute og kartoflerne. Det er vigtig at spise varieret, så man får den helt korrekte mænge af det man skal have. Udover det at have en sund kost, er det vigtigt at man får de helt rigtige vitaminer og mineraler.
    det er godt med motion - kør på med det.
    Jeg vil anbefale at tage en snak med din læge, om hvad der er godt og skidt for dig, med hensyn til kost, for det tyder på at det er din kost du skal have lavet om på.
    God vind fremover
    Mvh Jan
  • Indstillinger
    det er vel en d iatist der kan svare dir på dine spørgsmål---

    meld dig hos wægtvogterne ----slå det op --og find ud af om der er det der hvor du bor der lærer man hvad der er godt for dig ---og fra starten er det godt med lidt vejledning ---så er det nemmere at køre videre selv ---
  • Indstillinger
    Man tager på, når man lever sundt. Ja. Jeg ved det fra mig selv.
    Der er snart Kærner i al ting, de feder.
    At spise mange æbler feder.
  • Indstillinger
    Katinga. Jeg vil foreslå, at du stopper med det her - eller i det mindste fortæller hvordan, du har gjort disse observationer.

    Det har du gjort en tidligere debat - for længe siden. Du fortalte, at hvis man spiste æbler EFTER at man havde spist sin sædvanlige kost, ja, så oplevede du vægtøgning, og det er da logisk. Hvis man propper mere ind, end man plejer, så kommer der naturligvis en vægtøgning - men det er også dit argument for at man tager på af æbler.

    Hele ideen med frugt og grønt er at hvis man ERSTATTER noget af kosten med disse ting, ja, så vil man opleve vægttab.

    Naturligvis taber man sig ikke ved at putte det oveni.
  • Indstillinger
    Du har ret.
    Men æbler er jo også tit noget, man "putter oveni". Derfor.
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Lige et par strøtanker om kost og vægt.

    Kathingas eksempel om æbler fik mig til at tænke på en ældre dame, som jeg kendte i min barndom. Damen var blevet meget tyk, og hendes læge rådede hende til at spise knækbrød, for som han sagde: ”Knækbrød virker slankende!”

    Damen fulgte rådet. Hun proppede sig med knækbrød, men hun spiste det, efter at hun havde spist sig mæt i det, der blev serveret for resten af familien.

    Og hun blev selvfølgelig ved med at være tyk. Og selv om det nok er bedre at spise æbler end knækbrød, så er det jo klart, at man bliver ved med at være tyk, hvis man får flere kalorier, end man behøver.

    Personligt har jeg glæde af følgende trick:

    Man får ofte det råd, at man skal spise langsomt, fordi det nogle gange varer et stykke tid, før mæthedsfornemmelsen kommer. Men det råd er ikke nok for mig. Når jeg har taget en portion af aftensmaden, tager jeg derfor gerne en appelsin.

    En appelsin tager et godt stykke tid at skrælle og dele i både. I al den tid er mine hænder beskæftiget og er derved forhindret i at gribe ud efter fadet med kød og grønsager m. m., og altså forhindret i at tage portion nr. 2.

    Når jeg har spist appelsinen, er mæthedsfornemmelsen kommet. Selve appelsinen mætter jo også ret godt i forhold til kalorieindholdet, fordi der er mange fibre i.

    På den måde undgår jeg at spise mere end en portion aftensmad.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Noget helt andet er, at hvis jeg har brug for at tabe mig bare et kilo fra den ene dag til den anden, så spiser jeg æg. Æg og kun æg fra morgen til sen aften plus 8 glas vand.
  • Indstillinger
    Hej Kathinga

    Det lyder som et meget mystisk råd. Af hvilken årsag har du brug for at tabe 1 kilo fra den ene dag til den anden? Det kan da ikke være godt for kroppen at spise så ensidigt, selv om det kun er en enkelt dag.

    I det hele taget synes jeg, at emnet om kost og vægt er præget af mærkelige, tvangsprægede idéer.

    Nogle gange er jeg ude for, at gæster, som jeg har inviteret, foreslår, at de selv medbringer det, de skal spise og drikke. Begrundelsen er, at de lige er begyndt på en kur, som de helst ikke vil bryde.

    Selvfølgelig er det bare dejligt, hvis uventede gæster selv kommer med brød til kaffen. Men hvis gæster, der er inviteret, ikke mener, at den mad, jeg serverer, er god nok, bliver jeg da skuffet. Sådan som jeg ser på det, så er der 365 dage i et år, og hvis folk lige netop den dag, de er gæster hos mig, ikke kan spise almindelig mad, er der altså noget galt. Det er en tvangspræget ”alt eller intet”-holdning, som tyder på, at der i virkeligheden er tale om en spiseforstyrrelse.

    Efter min mening er første skridt på vejen til et normalt forhold til kost og vægt, at man dropper de mærkelige tvangsprægede idéer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.