Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Astma eller er jeg bare tyk?

Redigeret 9 januar, 2014, 14:34 i Astma
Jeg er en 18-årig pige, som lider af overvægt. Jeg er 168 høj og vejer ca. 100 kg. men jeg er i fuld gang med at slanke mig.
Jeg blev i slutningen af november ramt af nyrebækkenbetændelse, som holdt mig fra cyklen siden. Før dette cyklede jeg til min uddannelse hver dag. Der er ca. 4 km. hver vej. Da jeg var godt i gang med at cykle, var jeg egentlig i okay form - sådan da. Nu er formen jo fuldstændig ødelagt, og det mærkes efter jeg er begyndt at cykle igen her efter ferien.

Men jeg havde også problemer, da min form var bedre. Jeg får en trykken for brystet og en ret hvæsende vejrtrækning, når jeg cykler. Det er som om, at luften bare ikke rigtig når helt ned. Desuden så får jeg utrolig meget slim i halsen, og jeg tænker lidt, at det måske kan forklare vejrtrækningen? Eller om astma er en bedre forklaring på begge ting? Desuden har jeg let til hovedpine efter fysisk anstrengelse, og der går længe, før min puls og vejrtrækning falder ned igen.
Dette er særligt, når det er koldt, og da har jeg også tendens til at hoste. Generelt "rømmer" jeg mig meget i løbet af en dag.
Jeg forsøgte at måle min hvilepuls for et par timer siden. Det var ikke helt optimalt, men jeg målte den ca. 2 timer efter, at jeg havde cyklet, og jeg havde siddet i sofaen i disse 2 timer. Jeg havde lige omkring 100 slag i minuttet. Er det normalt? Generelt har jeg tendens til, at jeg trækker vejret ret hurtigt, når jeg slapper af og får trykken for brystet og det nederste af halsen en gang imellem.

Jeg er bare ikke interesseret i, at lægen bare siger til mig: Du er for tyk, dyrk noget motion. For jeg ved godt, at mange helbredsmæssige problemer kommer af overvægt. Men jeg er i fuld gang, og jeg cykler da hver dag, til trods for, at jeg har en bil.

Det skal nok også lige nævnes, at jeg har allergi overfor dyr og græs, og mine svigerforældre har hund og katte og min mor har kat. Så det er svært at undgå dem.

Jeg er også generelt meget uoplagt og træt. Fx har jeg sovet 9 timer i nat, og har haft skoledag fra 8-13.15, og jeg kunne simpelthen falde om af træthed... Og det kan jeg nærmest hver eftermiddag ligegyldigt om jeg har sovet 5 eller 12 timer.

Jeg føler bare, at jeg har en konstant hjertebanken, og det gør mig lettere forpustet bare at gå fra den ene ende af lejligheden til den anden. Og SÅ dårlig form, vil jeg ikke mene, jeg er i...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej laura0715

    Jeg kunne desværre ikke logge ind, da log-ind blev ved med at melde fejl.

    Bed din læge henvise dig til en priktest og en test for astma
    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... vises-det/
    Jeg har lagt et link her som omhandler astma, der ville du kunne se hvordan den diagnosticeres.

    Der er nogle enkelte ting i dit indlæg jeg er faldet over.

    Det er ikke normalt at have en puls på 100 slag i minuttet efter 2 timers hvil i sofa'en.
    Den lurende hovedpine, hvor længe har du haft den?

    Hvor længe har den trykken i brystet og op i halsen stået på?
    Er du i en stresset periode? Enten pga meget skolegang-arbejde- svær sygdom i nærmeste familie eller dødsfald?

    Har du familie med tidlig hjerteproblemer/ blodprop altså før 50 års alderen? Forældre, dine forældres søskende og brødre, bedsteforældre, søskende, brødre.

    Håber du får udredt hvad årsagen er til at du har det sådan, men til læge skal du med den puls og selvfølgelig de andre ting.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita (Lillespir56)
Log in eller Registrér for at kommentere.