Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er min kone utro?

Redigeret 6 januar, 2014, 08:22 i Utroskab
Hej,

Jeg er for tiden ramt af en kraftig depression og har i den forbindelse mistanke om, at min kone er ved, at finde en anden på hendes nye arbejde, som hun er blevet MEGET glad for.
Jeg har egentlig ikke nogen konkret begrundelse for, at hun skulle være mig utro. Men tanken plager mig meget og har konstant følelsen af at være jaloux, hvilket giver mig lyst til at gøre skade på mig selv, hvis det skulle vise sig, at være rigtig.

Jeg ved ikke hvordan jeg kommer af med følelsen af at være jaloux. Håber bare, at det forsvinder med tiden.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er jo ingen her, der kan svare dig på dit spørgsmål, om din kone er dig utro.

    Du lider af en kraftig depression, og det er naturligvis vældigt hårdt for dig, men det er givet mindst lige så hårdt for din kone. Det kræver også uanede kræfter fra hendes side.

    Hvad gør du selv i forbindelse med din sygdom? Er du i behandling? Er du selv opmærksom på, at denne situation ikke kun er vanskelig for dig, men også for dine omgivelser?

    Jeg kender naturligvis ikke jeres situation, men hvis din kone skal ”overleve” og ikke får noget positivt modspil fra dig, så er hun simpelt hen nødt til at søge noget glæde og positiv nærvær andre steder, og den plads bør du give hende.

    Hun behøver ikke være fysisk utro ved at gøre sådan, og som du selv skriver, så har du ikke noget konkret at hænge din mistanke op på, og når du nu oven i alt det andet også går med den mistanke, så er du givet ikke mere rar at være sammen med. Du skubber hende kun længere væk fra dig og jeres liv.

    Det er dig, der har en depression, og det er dig – kun dig – der kan få den behandlet og søge ”ud på den anden side”; det er ikke din kones hverken opgave eller ansvar.

    Hvis hun søger lidt glæde udenfor hjemmet, kan det jo ret beset være for overhovedet at kunne magte at være sammen med dig – og det behøver stadig ikke nødvendigvis at være seksuel glæde.

    Jeg synes da klart, at du skal bede hende sætte sig sammen med dig, og I sammen kan få en god samtale om din/jeres situation. Du skal lytte til, hvordan hun har det, og hvordan hun klarer det at skulle leve sammen med en mand, der har en kraftig depression. Og – hun skal naturligvis lytte til dig, og hvordan du har det, og hvad du gør for at blive rask igen. Sammen skal I lave nogle aftaler for jeres liv, som det ser ud med denne alvorlige sygdom. Heller ikke du får noget som helst positivt ud af, at hun også bryder sammen.

    Det nytter i hvert fald ikke, at du nu også går og tror og gætter en hele masse, der måske slet ikke er der, og derved putter en god omgang jalousi oveni – for det kan kun de færreste parforhold overleve.
  • Indstillinger
    Lotte123, det er dog et ualmindeligt godt svar, du kommer med her :-)
  • Indstillinger
    Hej,

    vi har selvfølgelig også snakket om det, jeg har desuden fortralt, hvordan jeg har det og hvordan jeg går og tror hun har en anden, hvilket hun forvisser mig om, ikke er tilfældet.

    Jeg kan desværre bare ikke få tanken ud af mit hoved, hvilket er det helt store problem. Jeg er egentlig ikke i tvivl om, at det (forhåbentlig) er mig, som går og bilder mig selv noget ind, men tankerne er der konstant og jeg får det ekstremt skidt, hver gang hun tager på arbejde...

    Jeg tror ikke at hun er klar over at jeg stadig får det skidt når hun tager på arbejde.

    Normalt er jeg ikke af typen, som er jaloux, men lige nu er det sgu et problem, som jeg hader mere end noget andet.
Log in eller Registrér for at kommentere.