Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

brækket uden smerte?

Redigeret 28 december, 2013, 16:49 i Spørg Netdoktors brugere
Hej. Kan man godt have brækket en finger, selvom man kan bøje og strække den uden smerte? Jeg fik den midterste finger i klemme i en bildør for ca. 3 dage siden, og den blev øm, misfarvet og stor med det samme. Den er stadig bulet/hævet og misfarvet, og den gør selvfølgelig mega ondt bare man rører den. Jeg har ikke været til læge med den, fordi jeg synes det virker mærkeligt at jeg sagtens kan bøje og strække den uden smerte? Kan den stadig være brækket, eller synes i jeg skal tage til læge med den, når jeg ellers har alle andre symptomer på en brækket finger?
På forhånd tak.
(Jeg er 14 år)

Kommentarer

  • Indstillinger
    du må hellere gå til lægen en gang for meget ---end en gang for lidt ---
    så den ikke vokser forkert sammen ---hvis den er brækket ---
  • Indstillinger
    Men er det muligt at den er brækket, når jeg stadig kan strække og bøje den, uden smerte?
  • Indstillinger
    Den er formentlig brækket (en bildør kan dælme slå hårdt!) eller rettere sagt revnet, havde knoglen været brækket helt over ville du ikke have kunne bøje den uden voldsomme jagende smerter.

    Du kan vælge at lade det hele af sig selv, det kræver bare at du undlader at bruge hånden og den dårlige finger i særdeleshed til noget som helst fysisk de næste par uger. Hvis du glemmer det og der pludselig kommer et skarpt jag fra fingeren (bevægelse i brudet), sætter du helingsprocessen tilbage med en uges tid, så lad være med det.

    Alternativt vil skadestuen (efter röntgenbillede) lægge en skinne på din finger, der skal bæres et par uger og dette skulle gerne afkorte helingsprocessen.

    Go' bedring
Log in eller Registrér for at kommentere.