Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skizofreni og Abilify eller ej?

Redigeret 24 januar, 2014, 14:53 i Skizofreni
Hej jeg er diagnosticeret Skizofren og jeg tror på det langt om længe. Jeg har nok arvet det da min Moster var skizofren og tog livet af sig som 36 årige. Hun var fejldiagnosticeret og blev aldrig behandlet for skizofreni da man vidste så lidt om sygdommen så familien har aldrig rigtig snakket så meget om hendes sygdom eller fået mig til at forstå at jeg havde arvet det. Alt dette har jeg selv måttet finde frem til mange år efter og ved at studere adskillige netsider osv. ,Indtil for 4 år siden, har jeg haft et hashmisbrug som ofte har udløst psykoser hos mig men jeg tror at jeg var skizofren før jeg begyndte på mit hashmisbrug- altså helt tilbage til foster og barne stadie. Det gør selvfølgelig IKKE lidelsen nemmere at tackle men efter jeg holdt op både med hash og alkohol misbrug har jeg ikke været psykotisk. Men jeg har andre skizofrene symptomer så som lidt sløvhed, isolation og angst men jeg lider ikke af hallucinationer eller hører stemmer eller andre af de virkelig svære symptomer- dette er jeg meget glad for jeg ikke har.Det er ikke så slemt og jeg har lært at indrette mit liv derefter. Jeg er fysisk MEGET sund.

Jeg tar Cisordinol som anti-psykotisk men ærlig talt den gør mig sløv, gir mig synkebesvær og mindre uro i kroppen med ben rysten,og jeg har taget 20kg på de sidste 4 år. Jeg tar ikke mere på nu, så det er okay- kan acceptere min overvægt og passer på hvad jeg spiser-har nogle gode madvaner synes jeg selv. Jeg har fået anbefalet Abilify istedet for Cisordinol men jeg tør ikke skifte. Jeg har så godt et søvn mønster og vil nødig ha det forstyrret ved at tage Abilify, som jeg har hørt kan gøre en lidt speedet.

Er der andre der kender til Abilify og har oplevet søvnforstyrrelser? Kan I anbefale Abilify? Og hvordan er bivirkningerne for Jer? Har I prøvet andet medicin før I gik over til Abilify? Og hvorfor skiftede I?

Hertil skal siges at jeg er 59år og måske skal jeg ikke skifte nu så sent i livet. Det er skræmmende at vi psykiske syge dør 12-15 år før gennemsnittet. Det er et hårdt faktum at sluge. Men det er næppe medicinens skyld. Jeg mener vi lider af en sygdom så at have et langt liv er en velsignelse. Jeg er heldig at ha opnået så god en alder trods så meget modgang og sygdom med psykoser siden 14 års alderen,selvskade, selvmordsforsøg mm. NU er det værste overstået synes jeg men grunden til at jeg har overvejet at skifte medicin er at jeg gerne vil ha det sidste nøk opad for virkelig at føle mig bedre tilpas trods psykisk lidelse.

Nogle synspunkter ang. disse betragtninger? Det ville være fedt at få feedback om I orker.

hilsen...

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvis du har det rimeligt med den medicin du får --skal du ikke skifte ----hvis du læser hvor mange der har det dårligt ---fordi de prøver flere forskellige slags medicin ---får du sund kost ---og mange vitaminer ----

    det skulle du gå i gang med at dyrke ---det vil gøre noget godt for din krop
    D---B-vitaminer er godt for psyken i det hele taget --hele skalaen af vitaminer og Minniraler har vi alle godt af ---
  • Indstillinger
    Tak Ja det er et udemærket råd. Når jeg er så tøvende med at skifte er det vel ikke det jeg skal! Jeg er rigtig godt dækket ind med vitaminer-hele skalaen- og får en sund og varieret kost. Tak for du tog dig tid til at svare.
  • Indstillinger
    får du også væske nok ---så du får de daglige affalds stoffer skyllet ud ----
    det er fint du tager vitaminer og sund kost ---
    det er der ikke så mange der går op i ---og det er en vigtig ting for kroppens pleje ---især når man får medicin----
  • Indstillinger
    Hej Solo313

    Ja jeg får godt med væske- drikker nok vand i løbet af dagen.

    Men humøret er på nulpunktet. Græder de fleste dage og det blir lidt bedre om aftenen.

    have tænkt at begynde på Modigen men de er ikke på markedet i øjeblikket

    http://www.helsebixen.dk/shop/modigen-1 ... 1807p.html

    af disse årsager. Meget mystisk. Somom big business ikke vil ha at vi er alternative??
    Jeg kan nemlig ikke tåle SSRI'er - har prøvet 3 forskellige præparater, alle med for mig, umulige bivirkninger.

    Nu hvor jeg endelig har fundet et godt præparat, så vidt jeg kan læse mig til, så kan jeg ikke få det i handlen.

    Jeg remser lige mine kosttilskud op og så kan du måske se om jeg er hel gal på den- får for meget eller for lidt eller mangler noget ligefrem som kan afhjælpe min depression??? Hvis du orker kigge på det??

    Glucosamin
    Omega 3
    D3
    B12
    C
    multivitamin
    kalk med magnesium og D vitamin

    Jeg må sige at jeg er ret totalt forvirret efter at ha læst bl.a på Dep.net om kosttilskuds gavn eller skade ligefrem.

    Har du nogle tanker desangående? Erfaringer?
  • Indstillinger
    Hej Piapil

    Det lyder mystisk, at det skulle være umuligt at få naturmedicinen perikon. Kan det heller ikke fås på apoteket?

    Jeg ved, at myndighederne længe har arbejdet på at få mange former for naturmedicin og kosttilskud væk fra hylderne. Men jeg har ikke set, at der for nylig er kommet ændringer,

    Når det er sagt, så tror jeg altså, at det er en dårlig ide, hvis du tager perikon. Personligt har jeg haft glæde af produktet Modigen i ca. 10 år, men har været nødt til at skifte til lægeordineret antidepressiv medicin, fordi perikon reagerer uheldigt på noget blodpropforebyggende medicin, som jeg er nødt til at tage.

    Sagen er, at din antipsykotiske medicin regulerer ved dine signalstoffer i hjernen, og det gør antidepressive midler også, herunder perikon. Jeg vil mene, at en cocktail af antipsykotisk medicin og naturmedicinen perikon vil være fuldstændig uoverskuelig at forudsige konsekvenserne af.

    Du vil nok indvende, at lægerne faktisk tidligere har ordineret antidepressive midler til dig, selv om du tager antipsykotisk medicin. Ja, men det gik jo heller ikke godt, så vidt jeg forstår. Og lægerne har en vis erfaring med at blande den slags, så nogle gange går det vel godt. Men perikon har lægerne ingen erfaring med, og det betyder, at man står fuldstændig alene med de problemer, der kan være, blandt andet spørgsmålet om doseringen.

    Perikon kan være en udmærket løsning, hvis man ikke har andre helbredsproblemer end depression og ikke tager andre former for medicin. Men sådan er din situation jo ikke.

    Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet prøve at kigge lidt på den medicin, som du tager, altså Cisordinol. Hvis du ikke har skizofreni-symptomer mere, kan din dosis vel nedsættes? Man siger jo, at en del skizofrene kommer sig efterhånden. Er det ikke sandsynligt, at dit problem især skyldes bivirkninger ved Cisordinol? Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med den læge, der hjælper dig med medicineringen.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen

    P.S. Jeg synes, at det er en udmærket ide at at tage tilskud af vitaminer og mineraler og sunde fedtsyrer.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen,

    Jeg lytter og tar til mig af dine råd.

    Desværre gør det mig ked af det at der muligvis ikke er noget i så fald der kan løfte mit humør pga jeg tar Cisordinol. Jeg har længe haft mistanke om at Cisordinol gav mig disse humørsvingninger og vil gerne trappe ned i det evt helt ud.
    Det er lidt af et dilemna da jeg føler mig rimelig godt beskyttet mod psykoser når jeg tar det men tilgengæld er jeg en stor del af dagen dybt ulykkelig. Det bedrer sig om aftenen som regel. (når medicinen's virkning er ved at aftage)

    Cisordinol er første generation psykofarmaka-anti-psykotisk- så det er rigtigt gammelt (1960'erne!) og ikke udviklet. Jeg har flere bivirkninger som er svære at leve med og som jeg er bange for blir kroniske hvis jeg ikke snart trapper helt ud af det.

    Jeg skal til min psykiater senere i Januar og vil tage op med hende at trappe ud af Cisordinol på længere sigt. Men jeg prøver IKKE andet psykofarmaka- jeg er alt for følsom over for bivirkningerne.

    Nej jeg har ingen af de lammende og svære Skizofreni symptomer og har aldrig haft dem bortset fra ret voldsomme psykoser men de stoppede for mere end 4 år siden som jeg skrev tidligere. Men det er bestemt ikke noget jeg ønsker skal vende tilbage. Iøvrigt tror jeg at jeg kan kontrollere en evt psykose efterhånden lissom jeg kender tegnene på angst og kan kontrollere dette også samtidig. I sommers mærkede jeg en snigende psykose og kunne kontrollere at den ikke tog magten fra mig.

    Tusind tak for du tog dig tid at skrive et indlæg. Jeg tror du har ret mht signal stofferne. Jeg synes det er højst betænklig at danske læger har så lidt forstand,ingen, om naturmedicin. Modsat de fleste andre lande i verdenen hvor lægerne er meget mere forstandige på det.

    Ja de har taget Modigen fra hylderne i alle online butikker. Ved ikke om Apoteket har det men tror det ikke. Calmigen er også fjernet.

    Jeg vil, efter at ha læst dit indlæg, IKKE bestille St.John's Wort som jeg oprindelig havde tænkt mig og var lige på nippet til at gøre.

    bedste hilsener
    Pia
  • Indstillinger
    Jeg har idag bestilt St John's Wort fra USA-det var det billigste og bedste synes jeg. Jeg kan sagtens tage det sammen med min Cisordinol da jeg før har taget anti-depressive men ikke kunne tåle de fysiske bivirkninger- de tre lykkepille præparater jeg prøvede havde fysiske bivirkninger, ikke psykiske så jeg er helt tryg ved at tage et perikon præparat sammen med mine anti-psykotiske.
    Min veninde har stor gavn af St. John's Wort- det har givet hende mere energi, mindre træthed og lyst til at lave de ting som hun, før, synes var uoverkommelige. Jeg har kun hørt godt om denne natur medicin. Jeg er helt tryg ved at tage det.
  • Indstillinger
    Jeg har nu taget St. John's Wort i over 16 dage uden den mindste bivirkning. Effekten er ikke slået igennem endnu men jeg håber at jeg snart mærker en bedring i humøret :))
Log in eller Registrér for at kommentere.