Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Virus paa balancenerven?

Kaere Alle Sammen.
Jeg er bosat i Vietnam. (Derfor disse maerkelige bogstaver!)

Jeg har vaeret/er syg. Faktisk saa syg som jeg aldrig har vaeret foer!
Det startede med tiltagende hovedpine for 2 maaneder siden.
Sommetider halvsidigt -pulserende med lys og lyd overfoelsomhed og nogle gange opkastning.
Saa fik jeg store smerter i hvert oere. (som en strikkepind der blev trukket ind og ud hele tiden -i takt med min puls.)
Jeg taenkte -influenza.... men saa begyndte jeg at blive svimmel.
RIGTIG svimmel!
Med kvalme og opkastninger. (Svimmelheden er gyngende -og altsaa ikke en karusel-fornemmelse..... nogle gange kan jeg slet ikke kende forskel paa op og ned.)

Heldigvis havde jeg tegnet en rejseforsikring, der saa punge ud til et privathospital i Ho Chi Minh. Suk!

Nu tror laegerne de har fundet ud af hvad det var/er.
Jeg havde/har migraene med foele- og syns forstyrrelser, samt mellemoere betaendelse paa begge oere og ogsaa "virus paa balance-nerven".
Under mit ophold paa hospitalet blev jeg behandlet af 6 forskellige laeger. De laeste ikke tilbage i min journal omkring tidligere undersoegelser og recepter. Saa paa et tidspunkt fik jeg virkelig mange forskellige slags mediciner -men jeg fik det bare vaerre og vaerre!

Saa fandt en neurolog paa at det maaske alligevel var for meget medicin. (Jeg havde nemlig problemer med min bevidsthed i kortere perioder hver dag -jeg kan ikke huske det, men jeg snakkede aabenbart sort og gjorde maerkelige ting.)

Neurologen stoppede ALT min medicin og efter 12 timer var jeg "mig selv" igen! (Jeg stoppede med medicinen d. 18 december 2013) Eller... jeg kan huske alt jeg goer og siger, men jeg har stadig problemer med at finde de rigtige ord.
Nu er problemet saa at jeg stadig er svimmel (men i mindre grad -jeg har fx. ikke opkastninger mere.) Jeg har stadig ondt i oerne -men ogsaa mindre i forhold til hvordan jeg havde det i og foer jeg tog til HCM.
Min hovedpine er der stadig -men nu to specifikke steder i baghovedet.
Men for 3-4 dage siden begyndte jeg saa at ryste i min krop -smaa konstante ryst. Rystene sidder mest i hoejre side -men forekommer ogsaa i ventre.
Min kaereste fortaeller mig at jeg ogsaa ryster i soevne.
Jeg har smerter i hele kroppen -som om jeg er et stort blaat maerke. Jeg synes det goer ondt at ligge paa siden eller laene mig haardt tilbage i en stol.
Naar jeg forsoeger at bevaege mig rundt i vores lejlighed, klapper mine ben sammen om mig. -Muskerne foeles som en elastik, som springer.

Efter "jeg kom til mig selv" igen, tog jeg hjem. Saa det er rigtig besvaerligt for mig at tage tilbage paa hospitalet i HCM igen. (Over 12 timer i tog!)
Dertil kommer der at min forsikring nok ikke vil betale til flere undersoegelser pga. der ikke er fundet noget abnormal paa hverken CT, MRI eller EEG. Med andre ord antyder forsikringen at det hele er psykisk -"stress" siger laegen derinde. Jeg er egentlig ligeglad om det er fysisk eller psykisk, jeg vil bare gerne vaere rask. Men jeg synes det ville vaere maerkeligt hvis det var psykisk, da jeg aldrig har haft det saa godt som efter jeg flyttede til Vietnam! Jeg er hverken trist, har angst, hjertebanken eller noget andet -og jeg ryster jo ogsaa naar jeg sover!

Nu haaber jeg inderligt at der er en derude der kende de her symptomer og kan berolige mig med at det hele hoere ind under "virus paa bancenerven"?

Kan denne nyelig opstaaede rysten og smerter i hele kroppen vaere bivirkninger fra alt medicinen, som kommer efter jeg er stoppet? (Det startede 3-4 dage efter -altsaa d. 21 december 2013!)

Eller mener I at det hele virkelig er stress?

Jeg er vaccineret for stivkrampe, hepatitis A/B samt tyfus.

Lige nu maa jeg indroemme at der er langt hjem til Danmark!
Tak for hjaelpen!
Og glaedelig jul!
Kaelige hilsner
Camilla

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er du blevet undersøgt hos en audiolog?
    Din beskrivelse ligner meget den tilstand jeg var i, før jeg fik konstateret at det drejede sig om Mèniére.
  • Indstillinger
    Kaere Linette og jer andre.
    Tak for dit hurtige svar omkring Mèniére. Tja... en audiolog, det ved jeg slet ikke hvad er! I Vietnam er kommunikationen med laegerne envejs. (Hvis man overhoved kan kommunikere.)

    Jeg er meget interesseret i at hoere om du ogsaa havde de her smaa konstante rystelser? (Jeg har rystet uafbrudt siden d. 21-12-2013 -ogsaa i soevne.)

    Foeltes din krop som den havde faaet taesk med et jernroer?

    Her til aften -midt i ris a la manden- begyndte hele min krop at ryste kraftigt. Som krampe -bare ikke naer saa smertefuldt som fx. krampe i benet. Jeg var ved fuld bevidsthed. Nu er min krop endnu mere smadret og oem og jeg er paa vej i seng -igen.

    Som sagt skulle det ikke kunne vaere epilepsi da EEG undersoegelsen var normal.

    Umiddelbart har jeg hverken tinnitus, oeresusen eller nedsat hoelse. (I starten foeltes det dog lidt som om jeg havde et stykke vat i det ene oere, men det er normalt igen nu.)

    Mange tak for hjaelpen og god jul til jer derhjemme i Danmark.
  • Indstillinger
    I starten har man ikke nødvendigvis de tre symptomer på Mèniére som du nævner. Du vil heller ikke bemærke en hørenedsættelse, da det er kendetegnet med hørenedsættelse i de dybe toner. Hørelsen kan også blive normal igen.
    Du nævner du haft det som om du havde vat i øret, så dit problem sidder i øret.
    Jeg havde de rystelser i lang tid, jeg var svimmel, og man kaldte det en virus på balancenerven. Det faldt til ro igen efter nogle måneder. Der gik nogle år, så kom Mèniéren buldrende. Det er sjældent, at det er så voldsomt som mit forløb var, til gengæld blev mit øre ødelagt med det samme, og jeg mistede hørelsen på det ene øre, jeg kunne ikke blive svimmel mere.
    På audiologisk afdeling kan man scanne øret og måle nogle bestemte ting, bl.a. hørelsen. Udfra det sætter man diagnosen, når alt andet er udelukket.
    Linette.
Log in eller Registrér for at kommentere.