Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter på og under nederste højre ribben

Hej er der nogen der kender disse symptomer.
For 16 dage side vågnede jeg med ømhed/smerte i højre side under nederste ribben, tænkte at jeg jo måtte have ligget forkert og fået smerter derved. Efter en uge var jeg til julefrokost og bedste som vi sidder og hygger er det som om en kniv der skar igennem.
Hele aften kom smerten ved bevægelser. Rigtig øm dagene efter, nåede torsdag og måtte gå hjem fra arbejde og igen fredag med stærke smerter. Fik tid ved læge, som gerne ville have mig ind til ultra for galdesten, men da jeg ikke har feber kunne jeg ikke komme ind. Søndag klingede det af, men har stadig meget ømhed ved fysisk aktivitet og knækker sammen ved hoste og nysen. Ro når jeg ligger og sidder. Har nu fået tid den 30.december og grædefærdig over det. Kan det være galdesten eller???????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder som galdesten.

    Det er noget af det mest smertefulde man kan komme ud for. Men så længe der ikke er feber er behandlingen smertestillende.

    Anfaldene udløses typisk af fed spise, dvs. klassisk julemad. Der kan også være andre fødevare, vistnok også kaffe men er ikke sikker. Der er nogle rigtig fine debattråde om galdesten og hvordan man kan undgå anfaldene her på Netdoktor.

    Gå til læge med det samme hvis du under et anfald får feber, huden under højre ribben på maven får en anden farve, eller du bliver gul.

    Tag noget ipren og få evt lægen til at give dig noget ekstra smertestillende du kan have liggende.

    God bedring!
  • Indstillinger
    Det får jeg, men er frustreret over at skal være sygemeldt.
  • Indstillinger
    Jeg synes, når du har det så skidt, at du skal insistere på at blive nærmere undersøgt.

    Jeg er typen, der ikke får feber - heller ikke selv om jeg har kunnet opvise tårnhøje infektionstal.

    Da jeg havde galdesten, havde jeg hverken feber eller forhøjede infektionstal, men da man - i øvrigt efter en uges helt ulidelige smerter - endelig fik taget sig sammen til at scanne mig, viste det sig at jeg var stoppet med galdesten. Jeg lå på operationsbordet næste morgen.

    Jeg påstår ikke, det er det samme med dig, men jeg synes simpelt hen ikke man kan tillade sig at afvise en nærmere undersøgelse bare fordi, man ikke har feber, for man kan altså sagtens være syg uden.

    Jeg mener ikke, at det at man ikke får feber, selv om man rent faktisk er syg, ikke er helt så mærkeligt og specielt endda. Og da slet ikke, så en undersøgelse bliver afvist.

    Men - jeg ved det, for hold da op, hvor jeg flere gange har måttet råbe højt, netop fordi jeg ikke er blevet taget alvorligt; ikke fordi jeg ikke har været syg, men fordi jeg altså ikke får feber.
  • Indstillinger
    Kan godt følge dig, min læge ville have haft mig indlagt i fredags men lægen på sygehus ville ikke modtage mig. Så det er en kamp. Men godt at høre der er andre der kan fortælle om det at feber ikke optræder.
  • Indstillinger
    Hej :-) jeg har selv haft samme problem, min læge sagde jeg skulle lave en meget fed hjemmelavet pesto, og spise det hele. Fik jeg et lignende anfald af det, var det 100 % at jeg havde galdesten, det viste sig så, at jeg ingen anfald fik, og jeg blev derefter sendt til kiopraktor. Det viste sig at jeg har en meget dårlig ryg, som strålte smerter ud til mine ribben, og har nu fået nogle øvelser til at forebygge smerterne.
  • Indstillinger
    Jeg forstår godt det er frustrerende at være sygemeldt over det. Hvis de smerteanfald kommer flere gange inden for kort tid, og det lyder det jo til at de gør, så skal du da også undersøges nærmere.

    Det er jo ikke til at vide hvad din læge og lægen på sygehuset der ikke ville tage imod dig hver især har tænkt. Men en mulighed kunne være at din læge også har været meget frustreret over at du har de anfald og har forsøgt at få dig ind akut, dvs. med ambulance og videre til udredning nu og her. Men den slags gør man bare som regel kun hvis der er feber eller man er gul.

    Som Lotte skriver, så kan man sagtens være fuld af galdesten uden feber. Så har man et såkaldt almindeligt galdestensanfald, og den slags gør rent ud sagt skide ondt. Men er ikke farligt, bare ulideligt smertefuldt.
    Hvis galdestensanfaldene kommer relativt hyppigt, som det lyder til dine kunne gøre, så vil man fjerne galdeblæren hvis der er sten i den. Men det gøres bare ikke akut.

    Så din læge skal i stedet henvise dig til sygehusets ambulatorie med en tid snarest muligt, så du kan blive undersøgt og evt. indstillet til operation hvis det er dét der skal til. Skriver din læge henvisningen rigtigt behøver der ikke gå ret lang tid før du har en tid på sygehuset.

    Man kan som sagt også have feber under et galdestensanfald. Det tyder så på galdeblærebetændelse eller i sjældnere tilfælde bugspytkirtelbetændelse fremkaldt af galdesten, og i det tilfælde vil man skulle indlægges akut. Det er den modtagende sygehuslæges job at "holde" ikke-akutte patienter væk, for ellers er sengene hurtigt fyldt op med folk der kan vente, mens der ikke er plads til dem der skal have hurtig behandling, fx pga galdestensbetændelse eller blindtarmsbetændelse.

    Så altså, få ringet til din læge og få ham til at lave en henvisning i en fart så du kan få vished om du har galdesten -eller om det fx er noget andet som i Nannaholms tilfælde.

    For det lyder da slet ikke rart det du er igennem lige for tiden.
  • Indstillinger
    Bare lige. Jeg havde i den grad betændelse i galdeblæren, der samtidigt var stoppet med galdesten - og for mig udviklede det hele sig meget akut.

    Fra intet at have bemærket, ingen maveproblemer overhovedet, fik jeg et akut anfald, og så gik der en uge, hvor jeg led alle helvedes kvaler med voldsomme smerter, og først da jeg råbte meget højt, blev jeg scannet - og lå som nævnt på operationsbordet næste morgen

    På intet tidspunkt havde jeg feber.

    Men - jeg anbefaler ikke, at man får fjernet galdeblæren, hvis ikke der er tungtvejende grunde til det - for den har større betydning, end man lige tror.

    Jeg har også flere gange været indlagt med diverticolitis - betændelse i udposninger på tarmen. Ingen tvivl om voldsom betændelse - tårnhøje infektionstal, men hver gang har man ikke kunnet forstå, at jeg ikke samtidigt havde feber. Det har sågar udløst endnu flere undersøgelser, men altså med det resultat, at det altså godt kan ske, at man virkelig ER syg, selv om der ikke optræder feber.

    Jeg er da så også typen, at hvis jeg en yderst sjælden gang får over 38 i feber, så er jeg ved at "dø" - hold da op, hvor jeg så er syg. Min mand kan sådan set godt pusle rundt med 39-40 i feber.

    Men - sådan er vi så forskellige. Jeg har endda oplevet at blive skældt ud af en sygeplejerske, fordi hun påstod, at jeg havde feber - blanke øjne og røde kinder - jeg påstod, at det havde jeg ikke. Hun blev nu noget sur, da det viste sig, at jeg faktisk havde ret.

    Der findes altså mennesker, der kan være virkelig syge - men altså ikke får feber. Og jeg tror faktisk ikke, jeg er et helt unikt eksemplar - det ER set før. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.