Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til misbrug af hash.

Redigeret 6 september, 2014, 02:41 i Rusmidler
Brugere af Netdoktor.dk

Jeg har igennem 2 år været fast forbruger af hash.
Det første år røg jeg nogle gange om ugen, 2-3. Det er så siden da kun blevet værre, og jeg ryger nu næsten hver dag. Det begynder så også at give sine problemer for mig.
Jeg kan mærke, at jeg er blevet markant mere "doven", og mere ligeglad med ting - ting som før har forholdt mig anderledes til.

Her tænker jeg på min nuværende kæreste, hvor jeg opfører mig anderledes efter mit misbrug af hash er steget. Jeg har nogle voldsomme humørsvingninger og et stort temperament, som har resulteret i, at jeg har gjort skade på mig selv op til flere gange.
Min lyst til sex er også faldet. Den er næsten ikke-eksisterende længere, og vi har talt om det kunne være mit misbrug som spiller ind der. Hvordan kunne det hænge sammen?

Derudover har jeg ofte valgt en dag med hash, i stedet for en dag med en person jeg holder af. Dette understreger vel blot mere det misbrug jeg er ude i - og som jeg måske først har indset nu. Hun (og andre) ved ikke hvor stort mit forbrug er, da jeg kun fortæller at "jeg har styr på det".

Lige nu ved jeg ikke, hvordan jeg skal komme ud af det. Jeg føler jeg sidder fast.
Hvordan bør jeg søge hjælp? Hvad skal jeg gøre? Jeg bliver snart nødt til at komme ud af det, ellers mister jeg ting i mit liv og hverdag, som jeg sætter meget højt.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hash er voldsomt afhængighedsskabende, og kan i sidste ende føre til misbrug af andre stoffer, som er endnu mere skadelige. Hash fjerne lysten til sex, gør en dum og doven - det er f.eks. svært at lære eller at tænke nyt, når man er påvirket, og det er du hele tiden, hvis du ryger oftere end hver 7. dag - det giver personlighedsforandringer og kan, i værste fald, give en varig hashpsykose, hvorefter du højst sandsynligt kommer til at tilbringe resten af dit liv i en beskyttet bolig sammen med andre misbrugere og lavt begavede mennesker med andre psykiatriske diagnoser. Og det er nok ikke lige det, du drømmer om?
    Derfor er det godt, at du har erkendt, at du er misbruger, og at du ikke selv kan styre det. I alle kommuner er der et misbrugscenter, hvor du gratis og mere eller mindre anonymt kan henvende dig og få professionel hjælp. De kan også vurdere, om du skal på et afrusningsophold - det er frivilligt - eller, hvad de vil være det mest fornuftige for dig. De vil også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal bruge din nærmeste fremtid på, hvis du ikke allerede ved det.
    så skynd dig at finde dit nærmest misbrugscenter. Ved du ikke, hvor du skal lede, så kontakt borgerservice. De kan hjælpe dig videre.
    Held og lykke med at blive clean. Det tror jeg, du bliver glad for i længden :-)
  • Indstillinger
    Hejsa,

    Jeg er meget enig - det lokale misbrugscenter er gratis og er et godt sted at starte at tale med dem. De ved hvad de har med at gøre, og kan hjælpe dig ud.

    Jeg har selv været i stofmisbrug i mere end 14 år, piller, stoffer, hash og meget andet - men det er lykkes mig at komme ud - hvis du har lyst, kan du læse om hvordan jeg kom ud af mit misbrug, lige her: http://misbrugskonsulent.dk/at-blive-stoffri/

    Håber at du finder den hjælp du leder efter - men et godt og gratis sted at starte er det lokale misbrugscenter.

    XXX fingrer for dig.

    De bedste hilsner

    Martin
  • Indstillinger
    Hej Rejen

    Sorry, men stort set alt i dit indlæg er enten direkte forkert eller i bedste fald misvisende.
    Det eneste der er bare nogenlunde fornuftigt udtalt er dit råd om at søge professionel hjælp og til det vil jeg gerne lige understrege at ja, det kan være en fin ide hvis man ikke selv er i stand til at styre sit forbrug men forsøg at ordne problemet selv først for det har nogle konsekvenser at blive registeret som misbruger - her tænker jeg problemer med at få receptpligtig medicin som kan misbruges selv hvis du rent faktisk har brug for det og desuden kan du blive nægtet ikke medicinsk behandling indtil du er helt ude af misbruget hvilket kan være svært begrænsende hvis årsagen til ens misbrug er psykiske problemer som misbruget bare er et af mange symptomer på.

    Du skulle vel aldrig være socialpædagog eller lignende? Du lyder i hvert fald som en og nej, det er ikke et kompliment i dette tilfælde. Hold dig til at give råd om noget du rent faktisk ved noget om.
  • Indstillinger
    Og til dig Jonas :)

    Det er super fint at du tager initiativ til at gøre noget ved dit problem, men det er simpelthen det helt forkerte sted at spørge om hjælp.
    De mennesker der florere her på siden er typisk mennesker som har deres viden om rusmidler fra medierne og tilsvarende djævelskab.

    Jeg vil derfor anbefale dig at opsøge hjælp et sted hvor der er en masse mennesker med praktisk erfaring på egen krop.

    Hvis du ikke kan engelsk så vil jeg anbefale dig www.psychedelia.dk eller www.dcf-online.dk

    og hvis du er tilstrækkeligt god til engelsk så er det bare ind på www.bluelight.org så hurtigt som muligt for at oprette et tilsvarende indlæg på engelsk.

    Held og lykke med det
  • Indstillinger
    Sourtulip420, du lyder til gengæld en af de misbrugere, der findes så mange af, og som ikke har hjerne, selvrespekt eller indsigt nok til at kunne tackle den sandhed, alle andre mennesker kan se og kender til. Netop derfor gider jeg ikke diskutere med dig, for med misbrugere er det altid som at slå vand på en gås netop fordi misbrugere ikke har modet til at tackle livet og virkeligheden uden en sutteklud.
    Og nej, jeg er ikke socialpædagog men advokat, og jeg møder utrolig mange af din slags på vej til enten fængsel eller institution p.g.a. manglende egnethed til almindelig straf.
  • Indstillinger
    Det kan jeg godt forstå at du ikke har lyst til, det ville jeg hellere ikke have i din situation, du har jo tydeligvis ikke særligt meget andet end fordomme at have dine udtalelser i.

    Men ellers et okay forsøg på at fremstå som "jeg er for god til den her diskussion", den gik bare ikke :)
  • Indstillinger
    Rejen, hvis du er advokat, så ved du også hvilke konsekvenser det kan have at blive registreret som misbruger. Man behøves såmænd ikke, at have været misbruger, kun at have fået ordineret metadon som smertebehandling, så behandles man mere eller mindre som om man har været misbruger. Og den behandling tjener ikke til fordel for misbrugsbehandling.
    Jeg er og har ikke selv været misbruger, jeg har mit kendskab til området på grund af en ekssvigerdatter, der vist nok stadigvæk er narkoman.
    Man kan ikke stole på en misbruger, og hun endte da også med at komme i fængsel.
    Jeg var i sin tid så naiv, at jeg hjalp hende i misbrugsbehandling på et misbrugscenter. Jeg stolede på vores samfund og jeg stolede på de professionelle behandlere, men det gør jeg ikke mere.
    Tidligere misbrugere bliver nemlig nægtet lægebehandling eller smertebehandling der virker, af hensyn til deres tidligere misbrug. Dette gælder også selvom man har brækket 9 ribben, et kraveben og et brækket ben. Det gælder også selvom man er døende og på hospice. Den døende jeg har kendskab til på nuværende, er så langt ude i sin kræftsygdom, at kræften sidder overalt i hans knogler og indre organer. Han har sindsygt ondt. Alligevel smertedækker man ikke optimalt på grund af hans tidligere misbrug.
    Man kan ikke komme på hospice før den resterende forventede levetid er på ca. tre uger. Alligevel opretholder man de restriktioner for smertebehandling, der er gældende for tidligere misbrugere.
    Jeg så godt indlægget der startede denne tråd, jeg undlod at svare, fordi jeg ikke 100% kan anbefale hjælp på misbrugscentrene.
    Det får konsekvenser for fremtiden, også selvom man bliver fri af sit misbrug.
    Man skal ihvertfald tænke sig godt om, hvis man har tænkt sig at stifte familie. Man skal også vide, at lægehjælp er begrænset, selv hvis man er døende.
    Jeg kan blive meget ked af det, fordi jeg ad omveje, gennem bekendte til den døende, har anbefalet et hospice. Dette gjorde jeg, fordi jeg selv har haft et positivt forløb på hospice da min mand var døende. Jeg boede hos ham på hospice i hele forløbet, og han blev smertedækket uden nogen dikkedarer.
    Men sådan et forløb kan man altså ikke få, hvis man har været registreret som misbruger.
  • Indstillinger
    Jeg er rystet. Smertedækker man ikke dødssyge mennesker, der er narkomaner eller har været, når de ligger og venter på døden. Det lyder som om man vil straffe.
    Måske fordi, hvis der gives nok ville de dø. Men hvad så. Hvis man skal dø i løbet af kort tid ville jeg hellere dø med det samme end have frygtelige smerter. Men jeg ved godt, så skal loven laves om, det er nok ikke så nemt.

    Jeg tror dig for min mor havde smerter. Af frygt for et gammelt sygt menneske med smerter skulle blive afhængig af medicinen ville man ikke vedblive at give hende den medicin, som hun havde det godt med.
    Hun fik i stedet noget medicin, som ikke hjalp så godt og som gav hende blødende mavesår. Det døde hun af.
    Hun var naturligvis ikke narkoman, men måske kunne hun være blevet afhængig af medicinen den sidste tid her på jorden og så spørger jeg: Og hvad så.
    Jeg ved også har man en sygdom kan det blive svært med forsikringer og andet. Alle de unge mennesker, der vil have piller for dit og dat, de tænker ikke på, det skrives her og der og alle vegne. Vi er under skrap observation.
  • Indstillinger
    Jeg kender også til, at man pludselig fratager gamle mennesker medicin de har fået i mange år. I det her tilfælde drejer det sig om min svigermor. Hun havde fået benzodiacepin i mange år, og i meget lav dosis, men nok til at berolige hende. Så finder hjemmesygeplejersken ud af, at det skal fjernes og hun kontakter svigermors egen læge. Min svigermor var på det tidspunkt 86 år.
    Så kom vi på barrikaderne, hvad skulle det dog til for. Hun var afhængig, sagde de. Ja og hvad så?
    Det er vist nok ikke så nemt at slippe denne form for medicin, og derfor fik hun lov til at beholde den. Vi syntes det var meningsløst, at hun skulle på afvænning.
    Sådan er der så meget.
    For at vende tilbage til trådstarter, så kan du nok læse mellem linjerne, at er du tilpas vred på dig selv over din afhængighed, så står du dig bedst ved, at forsøge på egen hånd, at droppe dit misbrug. Hash har som konsekvens det forløb du selv er klar over. Det kan føre til brug af andre stoffer, for at afbøde virkningerne af bl.a. dit temperament.
    Kan du ikke selv klare problemet, ja så er der misbrugscentrene.
    Jeg er desværre ikke optimistisk, det er der flere grunde til. Det er, så vidt jeg ved, den eneste mulighed du har. De private hjælpeorganisationer har jeg ikke hørt om virker bedre.
    Det er helt op til dig selv, det er dig selv, der skal vænne dig af med denne uvane, også selvom du kommer i misbrugsbehandling.
    I 1998 eller 1999 havde jeg foretræde for retsudvalget. Her påpegede jeg den urimelige behandling narkomaner får i misbrugscentrene og fængslerne, herunder den manglende lægebehandling, både indenfor murene, men så sandelig også udenfor, hvor det oftest var forældrene der kæmpede en brav kamp med systemet. Mange af de unge mennesker var ikke egentlige narkomaner men afhængige af medicin, som var ordineret på sygehuse.
    Pludselig skulle mange unge, der fik morfin eller benzodiasepin behandles på misbrugscentrene. De blev stemplet som misbrugere, selvom de var i lægebehandling.
    Hvordan det er nu, ved jeg ikke. Jeg ved, hvordan det er, at være tidligere misbruger og døende, eller blive kørt ned af en bil på cykelstien og brække 9 ribben, et kraveben og et ben.
    Hvis Rejen er advokat, så må du også have kendskab til dette. Eller har du det sådan, at dine fordomme gør, at du ikke forsvarer dine klienter på samme måde, som hvis de ikke var narkomaner?
  • Indstillinger
    Jeg kan så fortsætte denne tråd, med en opfølgning af den døende tidligere misbruger.
    Han døde lillejuleaften. Hans kone havde klaget over den manglende lægehjælp og smertebehandling og i det hele taget hele forløbet.
    Hun har fået medhold i sine klager. Sygehuset skal betale 3000,00 kr. i erstatning og patientens egen læge skal også betale 3000,00 kr. MEN- når beløbet er under 10.000,00 kr, udbetales erstatningen ikke.
    Så sådan gør man ved tidligere misbrugere.
    Så kan man selv vænne sig af med uvanen, står man sig bedst ved det. Det er rigtig skidt at blive registreret som misbruger.
    Jeg har fået det bekræftet af en sygeplejerske i dag. Hun arbejder med misbrugere.
Log in eller Registrér for at kommentere.