Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget mælk

Hejsa er kæmpe mælke drikker og drikker min 2liter mini eller skullemælk hver dag er det for meget ? Usundt ??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er heller ikke særligt smart. Max ½ liter mælkeprodukter dagligt - incl. ost, ymer, yoghurt osv.

    Det usunde her er, at det kommer til at fylde for meget i kosten, så der ikke bliver plads til en mere varieret kost.

    Mht væskeindtag, så skal man ikke drikke mere end 1½ - 2 liter dagligt - alt i alt. Og en pæn del af dette bør faktisk være vand - alm postevand.

    Dyrker man hård motion, har hårdt fysisk arbejde eller det er hedebølge, så bør man drikke noget mere, så det kan opveje det ekstra væsketab.
  • Indstillinger
    Tak for svar men er det usundt for kroppen ??

    Væskeindtag er ikke incl. Kaffe vel ??
  • Indstillinger
    Som nævnt - hvis du får for meget mælkeprodukt, så er der ikke plads til den mere varierede kost - og fejlernæring er ikke sundt i det lange løb.

    Det er vigtigt at spise varieret.

    Jo. Væskeindtag er faktisk også incl. kaffe - men heller ikke for meget kaffe er godt, da det i sig selv jo også er vanddrivende, foruden at det også indeholder koffein, som er fint nok, hvis man trænger til en "kvikker", men altså ikke hele tiden.

    i det hele taget alt med måde - derfor også både mælkeprodukter, cola og kaffe.
  • Indstillinger
    Det vil sige de "vand App" hvor man ud fra ens vægt 87kg. Skal drikke næste 3 liter vand hver dag er helt gal på den ? :)

    Det gør jeg kun om sommeren og hjælper på friskheden :)
  • Indstillinger
    Nu er det jo blevet vældigt moderne at rende rundt med en vandflaske hele tiden.

    Det er da også kun få år siden, at det faktisk var et problem at alt for mange fik alt for lidt væske, så det er vel fint nok, at det budskab er gået rent ind, men det betyder faktisk, at det for mange er kommet helt over i den anden grøft - nemlig at de får alt for meget.

    Jeg vil mene at tre liter om dagen faktisk er lige i overkanten, men det er min mening. Som nævnt - hvis det er meget varmt eller man er meget fysisk aktiv - og derved sveder meget, så skal man kompensere med mere væske.

    Men - det væskeindtag handler om al væske - ikke kun vand, men også kaffe, mælk, cola osv. Det er ikke tre liter vand ud over alt det andet.

    Jeg mener, at hvis man skal tisse sådan ca. hver fjerde time, så får man passende væske. Og man bør kunne holde sig natten over. Skal man tisse oftere, så er det tegn på, at man får for meget væske.

    Det er da lidt af en rettesnor, man kan prøve at tænke lidt over.
  • Indstillinger
    Der er stor variation i hvor meget det er hensigtsmæssigt for den enkelt at drikke.Din vandapp tager ikke nødvendigvis ordentlig hensyn til dine behov.
  • Indstillinger
    Er det ikke sådan, at unge mennesker faktisk mærker, at de er tørstige, og derfor bare kan reagere på det, uden at bekymre sig?

    Heldigvis er vores organisme jo normalt sådan indrettet, at vi ikke behøver at pålægge os selv en hel masse regler.

    Det er først, når man kommer lidt op i årene, at man kan miste evnen til at føle tørst, så vidt jeg ved. Personligt er jeg nødt til at passe lidt på, fordi jeg ofte er så optaget af det, jeg laver, at jeg ikke får reageret på min tørst. Det er jo vanskeligt at klippe græs eller hæk eller lave andre haveopgaver med et vandglas i hånden. Om vinteren er det lidt lettere, fordi læsning lettere kan forenes med at have en kop stående med noget varmt og hyggeligt at drikke.

    I øvrigt husker jeg tydeligt, hvordan det var at have en teenager i huset. Engang talte jeg op, at jeg havde købt 21 liter skummetmælk på en uge, og det var altså ikke mig, der var mælkedranker. Men unge mennesker, der har mange fysiske aktiviteter, bliver jo meget tørstige, og al den mælk nedsatte altså ikke min teenagesøns appetit. Jeg var nødt til at sætte en stopper for mælkedrikkeriet af økonomiske årsager, så jeg bad drengen om at slukke sin tørst i vand.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det du drikker er helt fint (med mindre du også drikker en masse vand)
    Mini- og skummetmælk består af ca. 90% vand. Dvs. 2 liter mælk svarer til 1,8 liter vand. Så du kan altså drikke et glas andet væske om dagen.
    Vand er dog bedst til at slukke tørsten så prøv at se om du kan skrue ned på mælkeindtaget og op på vandindtaget.

    Er selv en ivrig mælkedrikker og kender godt til at drikke en hel del af det :)
Log in eller Registrér for at kommentere.