Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Angst for vaccine!!!

Redigeret 11 december, 2013, 05:06 i Angst
Da min stivkrampevaccine udløb for det er 8-9 år siden. Fik den sidst i 1994 vil jeg gerne have den fornyet, da jeg går og er meget bange hver gang jeg får den mindste ridse.
Men jeg er skidebange for at  få anafalytisk chock af den, men samtidig ville det berolige mig at få den, så jeg ikke skal gå og være bange.
Jeg hat læst at hvis man er smittet med bakterien, er den normale tid for den bryder ud. 7-8 dage, MEN der kan også  adskillige uger og måneder før den viser sig, dvs hvis jeg får vaccinen nu og har haft en rift før vaccinen, fx en mdr før, kan jeg stadig nå at udvikle denne forfærdelige sygdom.
Jeg er så splittet  og bange.
Da vikarlægen jeg var hos sagde, at hvis man får stivkrampe, så dør man ret hurigt af det. Jeg har totalt sygdomsangst, så det gjorde det ikke bedre for mig.
Samtidigt har jeg siden vaccinen udløb revet mig, faldt på asfalt osv og fået jord på mig uden der skete andet end jeg rensede det med sæbe og intet andet. 
Har i noget beroligende at sige? Hvor udbredt er denne sygdom? Er der ikke mange mennesker der dagligt får sår med jord osv, rifter som ikke har en opdateret vaccine, uden der sker noget?
Og burde jeg blive vaccineret?
Har ingen dybe sår haft, men har et en lille rift fra en ren kniv. Meget lille, og rift fra en busk, men det blødte ikke, kun overfladisk og så en mini rift uden blod hvor jeg efterfølgende rørte ved noget snavset vand/skidt, fra bildøren.
Det de gør mig meget bange og som sagt, at der ka gå mdr inden den bryder ud. Dvs  vil vaccinen ikke hjælpe hvis der er noget nu.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind af angst for dette.
Mvh

Kommentarer

• Hej

Alle de trusler man var udsat for gjorde jeg tænkte for meget på stivkrampe før i tiden. Og jo, jeg tror da på det er meget farligt, hvis man er uheldig at få stivkrampe bacillen ind i kroppen.

Jeg var i flere år bange for stivkrampe, men når jeg nu tænker på alle de gange jeg som barn faldt, fik skrabede knæ med betændelse, som hunden slikkede ren. Det er også livsfarligt i dag. Men dengang rensede hunden såret, ak ja.

Fik snavs i såret, rev mig på rustne søm, stak mig på nåle, rev mig på grene o.s.v. Så burde jeg være død flere gange, hvis stivkrampe bacillen var så mange steder.
    Katten har revet mig og jo, det strejfede mine tanker, men der skete ikke noget. Jeg blev revet da jeg var barn flere gange uden den angst, for jeg kendte ikke stivkrampe.

Jeg er bange for "nåle". Det skyldes en oplevelse, da jeg var barn. Skal jeg stikkes må jeg ligge ned ellers besvimer jeg. Jeg syntes overhovedet ikke det gør ondt, men bare tanken om en nål, der stikkes ind i min krop.
    Der kan blive skabt meget angst i et barn, som forfølger det hele livet.

Du er bange for vaccinen også. Men du har fået den en gang og der skete ikke noget. Så tvivler jeg meget på der vil/kan ske noget.
    Min bror fik noget medicin, som han gik i chok over, men lægerne reddede ham. Så man dør ikke uden videre. Den medicin fik han ikke mere.

Jeg tror risikoen for at få chok er mindre end risikoen for at få stivkrampe. Og den risiko er heller ikke stor.
    Jeg kender ikke et eneste menneske, der har haft stivkrampe. Der er mange ting, der er farlige også og det spekulerer man ikke på. Ikke før nogle får sat en ny skræk i livet på os.

Hvis ikke man er udsat for et arbejde, hvor risikoen er stor, så tror jeg ikke mere på at man får stivkrampe bare man river sig lidt. Som sagt, jeg burde være død, hvis stivkrampe var noget, der lurede bag hvert eneste hjørne.

Jeg ved ikke om du kan "høre" jeg kender din angst. Jeg frygter nålen mere end stivkrampe, så jeg har valgt nålen fra. Men naturligvis, hvis jeg fik en dyb rift med jord i, så ville jeg henvende mig hos lægen.

Det jeg mener er, jeg vælger det, der giver mindst angst. Hvis jeg river mig bliver det vasket meget grundigt. Om det er godt nok ved jeg ikke, men det forebygger da. Bakterier skal vaskes væk, så godt kan gøres.

Hvis jeg havde et udsat job valgte jeg vaccinen. Hvis jeg var bange for stivkrampe ville jeg vælge vaccinen. Det har jeg gjort en gang. Men i dag gider jeg ikke være bange for stivkrampe mere. Næsten ikke. Det fylder ikke min dag.
    Så hvis angsten for stivkrampe fylder dit liv, så tag en beslutning og få det overstået.
    Jeg ved sandelig godt det ikke er nemt.

Jeg skal have taget blodprøve engang imellem og det gør jeg, fordi jeg er mere bange for hvad der kan ske, hvis ikke der bliver holdt øje med det.
    Held og lykke med din beslutning.

ps. Nogle vælger at prøve hypnose for angsten..
  • Mange tak for dit svar.
    Det beroliger lidt.
    Men hvornår fik du vaccinen sidst og har du siden vaccinen revet dog osv, altså hvor den var udløbet? For som barn har man jo fået vaccinen.
    Jeg synes det er svært, for jeg vil gerne have den, så jeg netop ikke skal være bange hver gang jeg river mig, men samtidigt er jeg så bange for bivirkningerne ved vaccinen. Men har hørt at netop denne vaccine er en af de mest sikre og det er yderst sjældent folk får andet end ømhed det sted de bliver stukket.

Hmm
  • Næe, jeg fik ikke vaccinen som barn, den kom længe efter. Ingen fik vaccine dengang og jeg hørte ikke om nogen, der fik stivkrampe.
    Det er ca 20 år siden jeg blev vaccineret, netop fordi jeg var bange. Jeg mærkede intet efterfølgende. Ikke engang ømhed.

Ja, jeg har skam revet mig flere gange siden, men jeg bryder mig ikke om havearbejde, så jeg tror ikke jeg er i nogen farezone.

Jeg har kendskab til rigtig mange der er vaccineret. Ikke en er blevet syg efterfølgende.
  • Hmm, den er svær, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
  • Nej, det er ikke svært-

Du er angst for stivkrampe, du er angst for vaccinen. Du kan vælge om du vil være angst hele tiden, eller et kort øjeblik. Så jeg kan altså ikke se det valg kan være så svært.
  • Der er bivirkninger ved vaccinen som kan være farlige
  • Livet er for godt til at bruge på bekymringer.
  • Du vil måske hellere leve i din angst. ?? Eller også er min generation modigere, jeg kan mange gange få mistanken.

Jeg mener din frygt er ubegrundet. Der er andre vacciner, hvor jeg kunne være mere bekymret. Her er et svar fra en læge.

Egentlige, allergiske reaktioner (specielt anaphylaktisk shock) er meget sjældne, hvis de ses overhovedet. !!!!!!!!!!!!!!!!!

CITAT

Kære spørger

Stivkrampe vaccination må være en af de mest sikre og hyppigst administrerede vacciner i verden. I mange u-land giver man til børn, som man gør det i Danmark, ialt 4 x stivkrampe vaccination (i kombination med andre børnevaccinationer), og i disse lande anbefaler man gerne 2-3 yderligere såkaldte "booster" stivkrampe vaccinationer til den gravide kvinde. Da kvinder i den del af verden oftest er gravide flere gangem får mange kvinder mange doser. Det gør de for at producere rigeligt med antistof, som de videregiver over moderkagen til det ufødte barn, så dette ikke får stivkrampe som spæd. Det betyder også, at der er et stort erfaringsmateriale, som ikke umiddelbart tyder på at mange doser stivkrampevaccine skulle have farlige bivirkninger. De bivirkninger, man kan se ved den enkelte stivkrampe vacciantion er som regel en relativ beskeden lokal reaktion. Reaktionen kommer fordi man allerede har nogen immunitet mod stivkrampe vaccinens komponenter. Bivirkningerne kommer efter 24-48 timer og består i en mindre øm hævelse på vaccinationsstedt, som holder sig en lille uges tid. Egentlige, allergiske reaktioner (specielt anaphylaktisk shock) er meget sjældne, hvis de ses overhovedet. Personer som ikke tåler formalin kan have en særlig stærk irritation i huden ved indstikket. Vaccinen abefales til alle med ti års mellemrum, og er som det fremgår af ovennævnye meget sikker.

Bedste hilsner

Sören Thybo Dr
Log in eller Registrér for at kommentere.