Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

gravid?

Redigeret 6 december, 2013, 10:20 i Prævention
jeg er meget i tvivl om jeg måske er gravid…
jeg er startet på p-piller for omkring 4 uger siden. jeg holdte menstruationen hen i en uge, og tog den sidste pille i mandags. jeg holder nu de 7 dages pause, og venter på min menstruation. det er nu fredag, og jeg har stadig ikke fået den. plejer man ikke at få den det øjeblik man stopper (dagen efter)? og kan jeg være gravid? jeg har haft samleje i perioden hvor jeg var på p-piller, hvor kondomet har sprunget et par gange..
håber nogle kan hjælpe!
- en meget bekymret 16 årig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det burde fremgå af indlægssedlen, at der netop går nogle dage før den blødning kommer.

    Oven i købet vælger du at flytte rundt på det med det samme, hvilket læger desværre siger ikke er noget problem, men en god ide er det altså ikke, så det i sig selv kan da også lave rod, især når du lige er startet på pillerne.

    Husk – når du tager p-piller (p-midler) så har du valgt at sætte din fertilitet og din cyklus ud af funktion. Den slags styres nu udelukkende af medicin, hvilket de fleste da heller ikke oplever de store problemer med, men det er de fleste – ikke alle.

    Det er af afgørende betydning at du tager denne medicin korrekt – gør du ikke det, glemmer en pille ind i mellem f.eks. så er det lige pludseligt en meget dårlig prævention, da kroppen så netop forvirres og kan sende en ægløsning ”af sted”.

    Et kondom, der passer, er sat rigtigt på og ikke er blevet for gammelt, bør altså ikke springe – og du har endda oplevet det flere gange på kort tid? Det første bør derfor være at du/I øver jer i at bruge dette kondom rigtigt.

    Om du er gravid eller ej, kan ingen vel svare 100% sikkert på, men hvis du ellers har taget dine p-piller korrekt, så er du dækket så godt som p-piller nu kan dække.

    Mit forslag er da, at du lige tager en test om et par uger.
  • Indstillinger
    Og samtidig burde lægen gøre opmærksom på, at nogle stopper med at vokse.
    Så man kan jo håbe på du har nået din ønskehøjde.

    Mange læger mener ikke det har noget at sige, de cm fra eller til mener de ikke gør noget.

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 288522.ece

    En læge udtaler det er bedre at undgå graviditet selv om væksten stopper. Men skal den slags ikke overlades til en selvstændig beslutning. Det kan da aldrig være lægens beslutning, der skal være afgørende. Hvornår er selvstændigheden blevet taget fra os. Den er taget fra os i det øjeblik vi ikke undersøger tingene selv.

    citat
    Som læge går man ind og laver en kvalificeret opvejning af fordele og ulemper ved at give en patient p-piller. Og for mig at se er det vigtigste, at unge piger ikke bliver uønsket gravide, siger Yves Sales.
    citat slut
Log in eller Registrér for at kommentere.