Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fortrydelsespille

Redigeret 4 december, 2013, 20:26 i Prævention
Hej. Jeg har2 dage efter min sidste mens.dag taget en fortrydelsespille. kun 6 dage efter fik jeg en blødning meget lignede en alm menstruation i 5 dage. Nu er jeg i tvivl, for den blødning er det en alt for tidlig menstruation, der kommer alt for tidligt fordi den er blevet påvirket af pillen eller hvad?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er det her jo et debatforum, og netop det spørgsmål popper om en gang i mellem.

    Jeg vil komme med et modspørgsmål, for jeg bliver da lidt forvirret:

    Følger der slet ikke nogen indlægsseddel med, når man køber fortrydelsespiller?

    Jeg mener at vide, at det netop er meningen med en sådan pille; at den fremkalder en kraftig blødning, så det er det spørgsmål, jeg forundres over.

    Hele ideen er jo, at hvis man skulle have undfanget, så skal det jo netop ud igen - og det gerne i en fart inden det eventuelt befrugtede æg "sætter sig fast".

    En fortrydelsespille ER jo netop kradse sager; et stærkt hormonmiddel, som kroppen i øvrigt bestemt ikke har godt af, hvorfor det i den grad heller ikke anbefales som gængs prævention, men netop kun er en nødløsning, som udelukkende skal bruges i absolutte nødstilfælde, hvor anden prævention har svigtet af en eller anden grund.

    En sådan fortrydelsespille påvirker i den grad cyklus, så der kan sagtens gå nogen tid, før der kommer normal cyklus igen - men alt det bør faktisk fremgå tydeligt at indlægssedlen.

    Det er ganske enkelt for dårligt, hvis ikke der medfølger ordentlig vejledning - og jeg vil derfor opfordre til, at man kontakter enten apotek og/eller producenten, hvis ikke det er tilfældet - for der SKAL følge indlægsseddel med al medicin.
  • Indstillinger
    Kan ikke forestille mig andet end der er en indlægsseddel. Det er ulovligt at sælge medicin i Danmark uden en dansk indlægsseddel.
  • Indstillinger
    Ja, det er det, jeg mener.

    Jeg undrer mig bare over netop det spørgsmål, at man ikke forstår denne blødning efter indtagelse af en fortrydelsespille - og at det spørgsmål faktisk jævnligt dukker op her i debatten.

    Noget sådant burde da i den grad fremgå tydeligt af indlægssedlen?

    Jeg bliver jo netop i tvivl, når jeg ser det spørgsmål flere gange.
  • Indstillinger
    Efter min mening er problmemet, at indlægssedlen er svær at læse og mere minder om et juridisk dokument end information til patienten. Der er dog meget faste rammer for hvordan sådan nogen skal se ud, så det er ikke engang medicinalindstrien selv der bestemmer det.

    Det er ærgeligt og loven omkring hvad de skal indeholde burde nok laves om.
  • Indstillinger
    Egentlig så har jeg læst indlægsedlen godt og grundigt. Ifølge den kan der opstå blødning, men man burde få sin mensturation til tide..
  • Indstillinger
    Når man læser om fortrydelsespiller står der de kan lave rod i blødningen.

    http://www.eurocinix.dk/bivirkninger-ve ... iller.html
Log in eller Registrér for at kommentere.