Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Start af p-piller uden for menstruatio

Redigeret 1 december, 2013, 14:19 i Prævention
Hej.
Er der nogen der ved hvornår p-piller begynder at virke, når man er startet helt uden for sin menstruation?

Startede for 3 dage siden, og skal have menstruation om ca 2 uger.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved godt, at p-piller - p-midler i det hele taget - betragtes som en total ligegyldig medicin, der ikke har antydningen af bivirkninger, og at det ikke betyder alverden for kroppen, hvis ikke man passer det ordentligt.

    Men - det er ikke rigtigt. P-midler er receptpligtig medicin og receptpligtig medicin bør man altid tage korrekt. Også det valg - at tage den form for medicin - har nogle konsekvenser.

    Jeg ved ikke hvorfor, du har valgt at begynde på disse piller midt i perioden, men det er der vel en grund til.

    Mit råd er helt klart, at du bruger anden form for prævention ind til du kan tage pillerne korrekt, som det fremgår af indlægssedlen for din medicin. Denne indlægsseddel bør du læse grundigt igennem, så du er ordentligt informeret.

    Det er muligt, de "virker" inden, men skal du være sikker - så sikker som man nu kan være med p-midler - så er det det, du gør. Skal du have den optimale præventive virkning, så er det afsindigt vigtigt, at du passer din medicin korrekt. Det er en ualmindelig dårlig prævention, hvis ikke det sker.

    Og - husk nu, p-midler beskytter IKKE mod kønsoverførte sygdomme.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Men du ved ikke hvornår de virker?

    Nogen siger det er efter 7 dage, men ville bare gerne være sikker.
  • Indstillinger
    Som nævnt; når du vælger at tage din medicin forkert, kan du heller ikke forvente at den virker optimalt.

    Derfor er mit forslag, at du bør du vente til du begynder at tage den korrekt. Det er muligt en uge er nok, men sikker kan du jo ikke være.

    Men - spørg dog din læge til råds, hvis ikke det kan lade sig gøre for dig at bruge anden prævention.

    Det her er et debatforum; man kan komme med råd, ideer og forslag, men ingen her kan give garantier.
  • Indstillinger
    lotte123 sagde det vist godt.

    Tal med din læge eller apoteket, men jeg vil tro at de råder dig til at stoppe med at tage dem. Smide pakken ud og starte forfra som beskrevet i indlægssedlen.
Log in eller Registrér for at kommentere.