Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål til "forundersøgelse"

Redigeret 24 november, 2013, 05:02 i Brystkræft
Hej igen :)

Jeg har for nogle uger skrevet et indlæg om at jeg har fundet en knude i mit bryst. Lægen fortalte at det var bedre med en biopsi fordi jeg var for ung til en mammografi.

Jeg har lavet en biopsi undersøgelse og jeg fik at vide samme dag at jeg vil få et brev fra brystkirugisk center som skulle fortælle mig resultatet. Jeg har fået brevet i går, hvor der står at jeg skal til "forundersøgelse" og jeg ved ikke hvordan jeg skal forstå det! Er det fordi der er mistanke om brystkræft at de laver en forundersøgelse?? Jeg tænker at de kun indkalder folk til samtale og fortæller resultatet hvis der ikke er noget men lige præcist det med forundersøgelse gjorde mig rigtig bange og nervøs? Laver man kun forundersøgelse når der er mistanke om kræft?

Jeg har ikke spist fra i går og kan ikke sove! Det er så irriterende at jeg skal vente 4 dage mere på at komme på centret og få svar :(

Er der nogen der har erfaring med det og kan fortælle mig mere?? Mit dansk er ikke så godt, måske er det derfor jeg forstår "forundersøgelse" som noget farligt!!

Jeg ved jeg har skrevet meget, men det må i undskylde! Håber i forstår min nervøsitet :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan sandelig godt forstå, at du bliver bekymret og nervøs over det her. Min mand har for nyligt oplevet det samme - han var inde og fik undersøgt noget med hjertet; fik også at vide, at hvis ikke der var noget, så ville han få den besked.

    Men han fik også et brev om, at man gerne ville se ham til samtale, hvilket også fik os til at bekymre os. Han fik så forklaringen, at det hele var normalt, men at der alligevel var nogle småting, som altså var normale, men der var altså nogle "udsving", som kunne give unødig bekymring, hvis det bare stod på skrift, hvorfor de gerne ville tale om det "ansigt til ansigt".

    Jeg kan naturligvis ikke her og nu love dig, at det er det samme, men det kan sagtens betyde, at man lige vil tale med dig og på den måde sikre sig, at du netop får en fyldestgørende forklaring.

    Du skriver nu et ualmindeligt flot dansk, men hvis du nu netop har en lille smule sprogvanskeligheder, så er det jo fint, at man vil sikre sig, at du netop HAR forstået det korrekt.

    Det kan da også være, at der måske er noget godartet, der skal gøres noget ved.

    Det behøver således ikke betyde, at du skal frygte det værste, så prøv om du kan tage det roligt, og ja - det ved jeg er svært, for der er jo desværre ikke nogen her, der kan give dig svaret. Du fortæller, at du er ret ung - du har derfor alderen lidt med dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.