Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sodavand giver mig energi!

Redigeret 24 november, 2013, 15:58 i Sund kost
Hej,

Jeg har gennem mange år dagligt drukket en del liter sodavand, og selvom jeg godt ved at det ikke er så skide sundt, så har det nærmest været en afhængighed for mig.

Den type sodavand jeg har drukket har primært været light-produkter som pepsi max. Jeg er dog for nylig blevet bekendt med eventuelle konsekvenser af indtagelsen af aspartam (E951), og er i den forbindelse holdt op med at drikke sodavand.

Jeg tog en kold tyrker. Nu - efter 7 dage, er jeg stadig fuldstændig uoplagt og træt. Jeg ved at jeg før hen, når jeg var træt, bare kunne drikke en masse cola, for derefter at blive frisk igen.
Men den rytme har jeg slet ikke tænkt mig at komme ind i igen.

Nu lever jeg ikke just sundt, og spiser i den anledning også MEGET varieret, men det er nok det man kan kalde negativ varieret. Jeg spiser let mad, og junkfood.

Hver morgen spiser jeg en skål Yoggi med en halv banan, et halvt æble og en håndfuld vindruer. I løbet af dagen er det sådan lidt hips om haps hvad jeg indtager, bare det fjerner min sult.
Jeg har ingen faste spisetider, ingenting.

Jeg er VIRKELIG træt. Jeg mener... jeg kan sove 12 timer, for derefter at være vågen 4 timer, og sove igen. Min søvnrytme er fuldstændig ødelagt også.

Jeg trænede på et tidspunkt, men det gør jeg heller ikke mere, da jeg simpelthen ikke kan få slæbt mig selv af sted, jeg er for træt og orker det ikke.

Nu har jeg de sidste par dage også haft en lille smule ondt i maven (et godt stykke under navlen, men ikke i brystet. Den øverste del af maven). Min afføring er blevet hårdt, men nu gør det ondt at "komme af med noget", fordi det føles som om at mit anus sprækker, og når jeg så efterfølgende tørre mig, finder jeg af og til blod på papiret.

Jeg har skiftet sodavanden ud med alm. vand, og jeg forsøger at drikke 2-3 liter om dagen. Jeg aner ikke om jeg kan være i mangel af noget, eller om det er en blanding af det hele.
Jeg havde ikke rigtig de problemer da jeg var "afhængig" af min pepsi max.

Nogle gode råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hård mave skyldes ofte for lidt væske eller manglende motion. Smerterne kan nemt skyldes at du har hård mave. Da du drikker 2-3 litter burde du få nok væske. En løsning på dit problem ville derfor formentlig være at bevæge dig lidt mere.

    Omkring din overordnede mangel på energi, så tror jeg ikke det er ford du er stoppet med sodavand. Jeg kender jo ikke din situation som helhed, men det lyder mere som om du har noget der belaster psykisk, måske en vinterdepression eller lignende. Det kunne være en idé at gå til lægen og tale om det.
  • Indstillinger
    Træning er noget af det allerbedste du kan gøre for din krop. Du skal prøve at vænne dig af med den cola-vane, og begynde at sætte det som mål at spise sundt og dyrke mere motion. Selvfølgelig kan du drikke cola og spise usundt en gang imellem - alting med måde. Sæt det for eksempel som et mål for dig at 1 dag om ugen kan du æde løs, og leve usundt, og derefter leve sundt i alle de andre af ugens dage. På denne måde nyder du det også mere når du spiser usundt. Søg eventuelt kontakt med en sundhedsvejler, og gå til nogle foredrag og nogle kurser omkring sundhed og kropens helbred. Det ville gøre dig en del klogere på dit problem.
    Mvh Jesper
Log in eller Registrér for at kommentere.