Hjem Lunger Åben debat om rygestop

E cigaret - Hjælper det på kondien?

Hej alle sammen,

Jeg har overvejet at skifte til en e cigaret, da jeg gerne vil kvitte cigaretterne.

Jeg spiller fodbold to gange om ugen, og jeg kan mærke at cigaretterne gør at jeg har en dårligere kondi end mine kammerater, som ikke ryger.

Jeg har hørt at det skulle hjælpe at skifte til en e cigaret, da man så slipper for tjære og andre ting i lungerne. Men jeg har endnu ikke selv prøvet det.

Er der nogle af jer som har erfaringer med skiftet fra cigaretter til en e-cigaret?
Hvor hurtigt kan man mærke en forskel, når man skrifter?

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men er der nogen slags som er bedre end andre, når det gælder kondien, eller er de alle sammen ens?

Håber I kan hjælpe mig :-)

Kommentarer

  • Til begyndere så er det godt at starte med en god look-a-like e-cigaret, da de store mods ka være irriterende og giver ikke en fornemmelse af at man ryger på en cigaret, som man gør med de der cigalike e-cigaretter :)
  • Hej Benjamin,

    Jeg har selv stået i samme problematik som dig og mit korte svar er - ja det hjælper.

    Derved siger jeg ikke at det er sundere eller noget som helst, for det kan jeg ikke rigtig finde ud af. Jeg synes bare selv at min kondi er blevet bedre efter jeg stoppede med at ryge og skiftede over. Tror at det har noget med røgen at gøre som ikke påvirker en på samme måde når man bruger e-cigaret. Så er næste step selvfølgelig bare at man stopper helt med at ryge, men det kommer nok ikke til at ske. Men hvis du går med en drøm om superligaen så er det muligvis ikke helt nok :)

    Samtidig så kan man også få dem med en hel masse forskellige smage som jeg synes er meget sjovt, fordi der er så stort et udvalg på nettet - bl.a. på som jeg selv bruger fordi de har så hurtig levering.
  • Hej Benjamin,

    Jeg stod for halvandet år siden i samme problemstilling, som dig. Jeg røg ca. en pakke cigaretter om dagen, hvilket betød at jeg var i betydelig dårligere kondition end mine holdkammerater.

    Jeg gik ret meget op i fodbold, så tænkte at jeg ville gøre noget ved det. Jeg skiftede herefter til e-c hvilket til at starte med førte til at jeg trappede gevaldigt ned på smøgerne, og til efter halvanden måned kvittede helt. Jeg kunne nærmest lige med det samme mærke, hvordan jeg kunne trække vejret meget bedre og min kondition blev den samme, som da jeg var lille og ikke røg overhovedet.

    Kan kun anbefale dig at kvitte, du vil blive så glad!

    Hilsen,
    Thomas Thomsen
  • nye undersøgelser viser, at de er farlige. Bedre at stoppe al derefter starte ny afhængighed.
  • Hej Benjamin
    Jeg synes det hjælper... Jeg oplevede efter relativt kort tid (et par uger) at min respiration var betydeligt forbedret. Jeg løber selv 2 gange om ugen, og efter at jeg har kvittet hverdagssmøgerne (kan godt stadig få mig en festsmøg), så er løbeturene meget nemmere.
    Håber det kan hjælpe :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.