Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mini-piller, HJLÆP

Redigeret 18 november, 2013, 03:20 i Prævention
Kære Netdokter-brugere!

Jeg er i tvivl om hvilken slags prævention jeg skal benytte.
Jeg får trælse bivirkninger, primært i form af kvalme, af p-piller, og min (noget konservative) læge mener ikke, at jeg så vil kunne tåle nogen former for hormon-præparater.

Jeg har dog hørt andre steder fra, at jeg altså godt burde kunne bruge minipiller, uden at de ville give mig lige så voldsomme bivirkninger som p-pillerne.

Hvad er jeres erfaringer med minipiller eller med bivirkninger ved p-piller? Er jeres vurdering, at mini-piller heller ikke ville være et forsøg værd?

Lige nu bruger min kæreste og jeg bare kondom (det har vi gjort det sidste halve år, siden jeg stoppede på p-pillerne), og jeg vil meget gerne finde et andet alternativ, selvom min læge mener, at det hedder kondom eller ingen sex for mig.

HJÆLP!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, jeg synes bestemt, du skal lytte til din læge. Langt de fleste læger kan jo netop ikke se noget som helst galt i de hormoner, og det er gerne det, der problemet.

    Der er simpelt hen så mange bivirkninger ved hormoner, at rigtigt mange kvinder finder sig i at gå og være mere eller mindre utilpasse, netop fordi lægen totalt afviser, at det kan skyldes de hormoner, de fylder sig med.

    Endelig er der en enkelt læge, der ser fornuftigt på den medicinering af en sund og rask krop, og netop ikke mener at et sundt og raskt menneske skal medicineres på en måde, som man får det skidt af.

    Men - jeg synes da du skal tale med din læge om at give disse minipiller et forsøg, når du absolut gerne vil byde din krop noget den tydeligvis har vist, at den ikke bryder sig om.

    Det kunne jo være at de bivirkninger du får af dem, er til at leve med. Det er din krop og din fertilitet, det handler om, så du har da ret til at vælge selv. Du kan desværre sagtens finde en læge som totalt kritikløst vil afprøve alle former for hormoner på dig, men af hensyn til dig og dit helbred - også fremover, når du måske gerne vil have barn - så foreslår jeg, at du lytter til den læge, du har.

    Kondom er en glimrende og helt ufarlig prævention, og man kan sagtens have et godt og levende sexliv alligevel - og fordelen er, at man netop ikke behøver at bruge nogle hormoner, som alt andet lige ikke er sundt at indtage.
Log in eller Registrér for at kommentere.