Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svamp mellem tæerne

lotte123lotte123
Redigeret 13 november, 2013, 05:23 i Åben debat om hud og hår
Jeg har med jævne mellemrum svamp mellem lilletå og den næste tå, og det skifter "pænt" mellem fødderne. Jeg klarer det dog nemt med Lamisil en uge.

Men - jeg har på apoteket fået at vide, at grunden til at jeg altså får det jævnligt kan skyldes, at der sidder "kim" - eller hvad det nu er - i mine strømper, og at der skal 60 gr. vask til at få dette helt væk.

Nu er det, at hvis jeg vasker mine strømper ved 60 gr, så skal jeg vist finde nogle børn, der kan overtage dem, for det kan de da ikke tåle uden at krympe.

Jeg er så kommet til at tænke på, at hvis jeg nu i stedet tager alle strømper, putter dem i en pose og dernæst i fryseren nogle dage.

Vil det så afhjælpe problemet? Er der nogen, der kender til det?

Eller skal jeg gå over til at købe totalt billige strømper, der kan smides ud efter brug? Hvilket vel egentlig ikke er så billigt endda - på længere sigt.

Er der nogen, der har erfaringer med hvordan man slipper af med "smitten" i strømperne?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lotte123

    Du kan ligge dine strømper i klar Atamon.

    Jeg har også tidligere lagt klude vredet op i Atamon og lagt dem i mine sko og gummistøvler.

    Fødderne har også fået en tur med Atamon, når jeg opdager at det starter.
    Efter et ½ år på denne måde, besluttede jeg at jeg brugte Atamon på fødderne 2-3 X ugenligt til at forebygge svampeangreb, og det virker.

    Om det vil hjælpe at du fryser strømperne tror jeg ikke, men det kan jo komme an på en prøve.

    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Kære Rita,

    Det var et fint råd - det vil jeg prøve. Fryseren var bare en ide, som jo er godt for andre former for "utøj".

    Jeg vil straks indkøbe noget klar Atamon.

    Kan du evt. fortælle mig hvilken fordeling, jeg skal bruge? Det skal vel ikke være "ren" Atamon - eller hvordan? Skal det være i koldt eller lunt vand?

    Som du vel kan fornemme, så er Atamon ikke noget, jeg hidtil har brugt i min husholdning:-)

    På forhånd endnu en gang tak.
  • Indstillinger
    jeg lider også af kløe imellem tæerne ---hver gang jeg har været i bad -smører -- jeg ATAMON imellem alle tæerne ---
    og det holder det væk ----det er den almindelige brune --som jeg bruger ved syltning ---jeg har en STOMI--og der danner sig svamp under pladen ----så hver gang jeg skifter plade --renser jeg huden med ATAMON ---og det holder hunden fri for at danne svamp ----altså ATAMON ER ET VIDUNDERMIDDEL
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Jeg bruger det ufortyndet fra flasken, på huden.
    Gennemvæder en stor vatrondel, fugter områderne mellem tæerne og andre berørte områder.
    Jeg gendypper ALDRIG i Atamonen, tager en ny vatrondel hvis jeg skal bruge mere.

    Hej Solo
    Jeg foreslog klar Atamon, da jeg ikke ved om det smitter af på tøjet.
    De gange jeg har brugt det på sorte strømper, kunne jeg ikke se om der er skjolder fra Atamonens farve.

    Jeg syntes det er fantastisk at du kan bruge det omkring din stomi uden problemer. Thumbs up.

    God dag til Jer begge to. :)

    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Det vil sige:

    Jeg skal købe et antal flasker Atamon og hælde det ufortyndet op i en balje og lægge mine strømper der i?

    Hvor længe skal det ligge? Natten over f.eks? Eller skal jeg bare købe en enkelt flaske og lige dyppe strømperne? Og - så går jeg ud fra, at de skal tørre - og så vaskes almindeligt?

    Hvis der skal være ide i det, så er det jo samtlige af mine strømper, der skal have en omgang - og det nogenlunde samtidigt. Og jo, jeg har en hel skuffe med strømper.

    Ja, undskyld - jeg skal bare forstå det rigtigt. :-)
  • Indstillinger
    Hejsa Lotte

    Når du har så mange strømper der skal ordnes, syntes jeg du skal sætte din vaskemaskine på forvask, strømperne ind i vaskemaskinen og når vandet begynder at lukke vand ind i tromlen ville jeg hælde en hel flaske 200 ml i ( ingen sæbe i forvasken)skuffen hvor vandet lukkes ind, og ellers lade maskinen vaske som normalt.
    Så er jeg ret sikker på at du har svampefrie strømper.

    behandl dine tæer hver aften med Atamon ( du skal IKKE vaske efter med vand og sæbe), indtil du kan se at der ikke er mere svamp tilbage og de dage du behandler kan du lægge vatrondellerne på området på dine strømper og lade det tørre ind og så vaske dem almindelig.

    Jeg vil tro du i første omgang skal købe to flasker af 200 ml, pris ca.30 kr.
    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Rita,

    Tusind tak - det vil jeg prøve.

    Nu har jeg faktisk slet ikke svamp for tiden, men det er bare noget, jeg jævnligt får - har haft det for nyligt, men jeg tænkte bare, at jeg ville prøve at få fjernet den "smitte" fra mine strømper, hvis det er rigtigt, hvad jeg fik at vide på apoteket den gang - netop, at det er der, det sidder, og derfor jeg får det igen og igen.

    Men - jeg skriver det her ud og gemmer det.

    Igen - tak skal du have. :-)
  • Indstillinger
    Hejsa Lotte

    Dejlig at du er sluppet for det i øjeblikket.
    Ja det er nok en rigtig god ide.

    Når du ryger ind i de perioder, så husk at det er lige så vigtig at behandle ALLE dine sko, også inde/hjemmesko,
    for ellers kan du behandle fødder og strømper nok så mange gange uden den store effekt.
    Eller hvis du ligger med fødder på en bestemt pude når du sidder i en stol/sofa/gulvtæppe skal det område også behandles.

    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Ja, jeg er klar over, at også mit fodtøj skal have en tur.

    Men - hele ideen er jo faktisk, at hvis jeg giver det hele en omgang nu, hvor jeg ikke har angreb, så håber jeg på at undgå svamp i det hele taget fremover.

    Jeg ser sådan set ikke den store ide i at behandle alle mine omgivelser, hvis jeg stadig kan forvente, at jeg fortsætter med at få svamp på samme måde fremover, for så er det jo ikke derfor jeg får problemet jævnligt.

    For mig handler det om at finde en metode, så jeg netop kan få fjernet den "selv-smitte" en gang for alle.
Log in eller Registrér for at kommentere.