Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Mindfulness Aarhus - Mine oplevelser

Jeg har besluttet mig for at dele mine oplevelser ved Mindfulness Aarhus I håb om at andre med lignende problemer kan gøre brug af dem. Jeg håber også du vil dele dine oplevelser, f.eks. fra andre steder end Mindfulness Aarhus.

Først og fremmest lad os gå et års tid tilbage. Jeg arbejder til dagligt som selvstændig i en lille virksomhed, så nogle gange kan dagene godt blive lidt lange og presset lidt stort. Så da jeg først hørte om mindfulness i aviserne (jeg tror det var Jyllandsposten), blev jeg interesseret, specielt fordi det lød forskningsbaseret og bakket op af universiteter jeg har stor tillid til (jeg mener det var bl.a. Oxford i England artiklen nævnte). Jeg havde før tænkt på psykolog, men havde aldrig gjort noget ved det.

Så da jeg led lidt af stress og det gav mig en mild form for angst, var det nærliggende at begynde at kigge efter om mindfulness Århus gav nogle resultater. Lad mig bare sig det som det er: Mindfulness Århus gav flere resultater end jeg kunne læse på en uge, så jeg kiggede nok kun på de første par stykker. Den der vagte mest interesse for mig var et kursus kaldet Mindfulness Aarhus ( http://www.alicejuhl.dk/Mindfulness-Aarhus/ - hvis du er interesseret ), nok mest pga. at instruktøren så meget veludddannet ud og havde lavet mindfulness kurser før, hvor de andre så lidt "hjemmestrikkede" ud. Nu har jeg selvfølgelig kun været på et mindfulness kursus, så jeg skal ikke gøre mig til dommer om hvorvidt de andre jeg kiggede på var gode, men min teori er altid at et weekend kursus er ikke nok til at blive instruktør.

Nå, så jeg ringede til dem og fik mig skrevet op på det næste mindfulness kursus. Det er nok det bedste jeg nogensinde har gjort! De første par gange var grundliggende så alle kunne være med, men det fantastiske for mig var kombinationen mellem teori og praksis. Allerede den første gang prøvede vi en mindfulness meditation, og det var utroligt befriende og gav mig virkeligt et boost. Nu var det jo et 8 ugers mindfulness kursus jeg havde meldt mig til, så jeg fik rig lejlighed til at prøve de forskellige øvelser både "live" til kurset og derhjemme (vi fik nogle CD'er med øvelser og en kursusmappe), og jeg bruger faktisk stadig hjemmeøvelserne.

Nu var det selvfølgelig heller ikke en tung depression jeg havde, men jeg synes det er helt utroligt hvor meget det har hjulpet mig med mindfulness. Når jeg har været depressiv en morgen, så bruger jeg øvelserne og jeg får det bare så meget bedre. Føler mig utrolig heldig, når man tænker på hvad jeg ellers ville have gjort.

Jeg er spændt på at høre om andre herinde har mindfulness erfaringer som de vil dele ud af? Mine oplevelser har været utroligt positive, men jeg kunne forestille mig at andre måske har haft mindre gode resultater f.eks. via Mindfulness gør-det-selv bøger osv.)? Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Knus
Line
En ny, men stor, Mindfulness fan :)

Kommentarer

  • Det er sikkert muligt at lære mindfulness ved at læse en bog eller følge et online-program. Men det kræver i forvejen stor beslutsomhed og selvdisciplin at få mindfulness ind som en fast del af sit liv - så det bliver kun sværere, hvis man sidder alene derhjemme uden nogen hjælp, ingen støtte og ingen at spørge til råds.

    Hvis man gerne vil forsøge at lære mindfulness, skal man være indstillet på, at det er en udfordrende og tidskrævende opgave. Og det bliver alt andet lige lettere, hvis du følger et godt kursus med en dygtig underviser.

    Her er samlet lidt gode råd til, hvordan man finder et kursus af god kvalitet i junglen af tilbud:

    https://mindfulnessguiden.dk/laer-mindf ... ss-kursus/
Log in eller Registrér for at kommentere.