Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Antidepressiv - HJÆLP TIL PROJEKTOPGAVE

Redigeret 11 november, 2013, 04:17 i Spørg Netdoktors brugere
Hej alle!
Vi er fire elever fra Hyltebjergskole, der i den kommende uge har projektopgave, emnet er "lykkepiller".

Det kunne derfor være en stor hjælp hvis i enten kender nogen der har taget "lykkepiller" eller tager antidepressiv, eller selv tager det eller har taget, må i meget gerne kontakte os på min email: Amanda@Almstrup.dk

I kan selvfølgelig godt være anonyme, men vi vil gerne bruge jeres kommentarer og meninger i vores opgave.

Vi håber i vil sprede budskabet, da vi har brug for jeres hjælp!

Mvh Nikoline, Mille, Peter og Amanda

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle fire

    Jeg vil gerne give jer et svar her på siden. Jeg falder inden for jeres målgruppe, eftersom jeg tager antidepressiv medicin og har ganske mange erfaringer med det.

    Først og fremmest: Brug aldrig det forfærdelige ord: lykkepiller!

    Der findes slet ikke nogen former for medicin, der kan kaldes lykkepiller. Jeg er selvfølgelig udmærket klar over, at fire almindelige skoleelever ikke er ansvarlige for, at den form for uvidenhed og fordomme er blevet skabt, men I skal vide, at I – hver gang I bruger det ulyksalige ord – bidrager til at skabe uvidenhed og fordomme. Og det er vel ikke meningen med jeres opgave?

    Jeg har læst de spørgsmål, som I stiller Poul Videbech på hans Internetside www.videbech.com, og sådan som jeg ser det, så er jeres spørgsmål i høj grad præget af de fordomme og den uvidenhed, der er en følge af den ulyksalige betegnelse!

    Hvis jeg var jer, ville jeg begynde med at kalde medicinen ved dens rette navn, antidepressiv medicin, sådan som I også gør i jeres overskrift her på Netdoktor.

    Hvis I synes ordet antidepressiv medicin er for langt og besværligt, så kan I evt. indimellem bruge ordet depressionspiller.

    Antidepressiv medicin er beregnet til at helbrede den forfærdelige sygdom, der hedder depression. Når man er blevet helbredt for den, så er man blevet rask, dvs. ikke længere syg, men akkurat lige så lykkelig eller ulykkelig, som før sygdommen opstod.

    Hvis man bliver helbredt for andre sygdomme, f.eks. kræft, hjertesygdom eller andet, bliver man jo heller ikke automatisk lykkelig, hvis man ikke var lykkelig, før sygdommen opstod, vel?

    I spørger Poul Videbech, om han synes, at det er normalt at komme igennem sin sorg via lykkepiller. Nu er det jo op til Videbech, hvad han vil svare. Men jeg vil da sige, at det er en misforståelse at tro, at antidepressiv medicin kan bruges til sorg. Antidepressiv medicin bruges til depression, og depression og sorg er to vidt forskellige ting. Depression er en sygdom, og sorg er en naturlig og normal følelse, som selvfølgelig kan være voldsom og undergravende for et menneske, men sorg er en normal reaktion – ikke en sygdom.

    Men jeg er jo godt klar over, at I gerne vil høre noget konkret om mine erfaringer med antidepressiv medicin.

    Jeg er i den situation, at jeg har haft over 20 depressioner, hvoraf de fleste har været af svær art. I den situation bliver man rådet til at tage antidepressiv medicin resten af sit liv, så det regner jeg med at gøre.

    I mit tilfælde har der været en kombination af årsager til depressionerne: Jeg har stillet (for) store krav til mig selv i situationer, hvor jeg i forvejen var presset − arbejdsmæssigt og familiemæssigt. Derudover har jeg – set i bagklogskabens klare lys – i ganske mange år lidt af jernmangel, hvilket er kendt for at være årsag til depression.

    Jeg har selvfølgelig prøvet at få psykologhjælp og faktisk brugt mange penge på terapi, men når man i forvejen har haft ganske mange depressioner, er det, som om der skal mindre og mindre belastning til, før depressionen bryder ud – især i den mørke tid af året.

    I den situation er det af afgørende betydning at kunne tage et antidepressivt middel, der holder mig depressionsfri. Jeg mærker ikke nogen bivirkninger. Mit humør er nøjagtig lige så skiftende, som hvis jeg ikke tog medicin, men jeg er rask!

    Mit ærinde er ikke at sige, at antidepressiv medicin er fuldstændig problemfri. Nogle døjer med mange bivirkninger, og nogle har svært ved at finde et middel, der virker optimalt.

    For en del år siden var jeg i den situation, at den udskrevne medicin ikke virkede. Det var meget forfærdeligt, fordi jeg desværre ikke kunne få hjælp nogen steder. I den situation valgte jeg at tage naturmedicinen perikon, som virker meget effektivt, og som har hjulpet mig i ca. 10 år.

    Desværre kan perikon ikke forenes med noget blodpropforebyggende medicin, som jeg ifølge lægerne er nødt til at tage. Men nu er jeg blevet tilknyttet et nyt lægehus, som uden problemer fandt et lægeordineret antidepressivt middel, som virker.

    Det var mine erfaringer – kort fortalt!

    Held og lykke med opgaven og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameiladamen!

    Tusind tak for hjælpen, det er vi utrolig glade for!

    Vi vil selvfølgelig ændre navnet til antidepressivmedicin!

    Kh os
Log in eller Registrér for at kommentere.