Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er afføring 2-3 gange om dagen normalt?

Jeg har hørt (fra en ikke særlig pålidelig kilde), at det normale og "sunde" er at have afføring én gang om dagen. Hvis man har afføring 2-3 gange om dagen, som jeg, er det tegn på tarmkræft eller andre tarmproblemer.

Så jeg vil bare høre, om der er noget om det? Eller om afføring 2-3 gange om dagen også kan være "normalt og sundt"?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har haft det sådan altid, så er det nok sådan du er indrettet og så er det normalt for dig. Nogle har kun afføring 2-3 gange om ugen, og det er normalt for dem - og ja, de fleste har nok en gang om dagen, og det er så normalt for dem. Men - der er ikke lavet en "normal-manual". :-) Vi er alle forskelligt indrettet, og normale på hver sin facon.

    Men - hvis det er kommet til dig her på det seneste, så kan det da godt være, du lige skal kontakte lægen stille og roligt - altså ikke akut. Bestil en tid og spørg ind til det her.

    Og det skriver jeg kun, fordi man altid bør være opmærksom på det, hvis noget i ens kropsfunktion ændrer sig.

    Der behøver ikke være noget galt, men man bør altså handle, hvis det sker, så man lige kan blive tjekket for at alt er, som det skal være.

    Og - er der noget, der ikke er helt i orden, så behøver det altså ikke være kræft - det kan være alt muligt, som ikke absolut behøver at være farligt. Måske der er noget med din kost, du skal have set på.
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret.

    Jeg har altid haft afføring 2-3 gange om dagen. Så det må vist være "normalt" for mig.

    Jeg har også altid haft et ret stort slikforbrug; så det har nok noget med det, med kosten, at gøre.

    Til gengæld døjer jeg med rimelig tit med det problem, at jeg føler at jeg skal på toilettet, men der kommer ikke noget ud. Og jeg har også et par gange haft forstoppelse, som jeg tog Magnesia for.
  • Indstillinger
    Måske du alligevel skal overveje et besøg ved lægen, for det er ikke godt for din krop, og slet ikke for dit tarmsystem, at du spiser slik - og dermed sukker - i store mængder.

    Og nej - det er ikke bare noget "sundhedspladder" - du kan meget vel risikere store problemer med din mave senere i livet og noget af det, du kan risikere at styre direkte mod er betændelse i tarmregionen, og det er faktisk noget, der kan have store og alvorlige konsekvenser.

    Nu du er inde på tankerne, om der er noget galt, så bør du faktisk alvorligt overveje at måske få noget hjælp til en kostændring.

    Jeg vil faktisk vove at påstå, at det er derfor du har afføring så ofte - og derfor du ind i mellem har problemer med forstoppelse.

    Din krop gør hvad den kan for at råbe dig op - prøv at lytte til den. Det er dit fremtidige helbred, det handler om.
  • Indstillinger
    Ja, det kan du have ret i. Det vil jeg gøre.
Log in eller Registrér for at kommentere.