Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæskals Problematik

Redigeret 20 november, 2013, 14:02 i Slidgigt
Jeg en mand på 55 år der har haft slidgigt under højre knæskal i 10 år jeg forsøger at skåne mit knæ så vidt det er muligt undgår diverse situationer accepterer en vis smerte i dagligdagen men ellers er der egentlig ingen begrænsninger alligevel er jeg begyndt at bekymrer mig for hvad det udvikler sig til, der blev trods alt konstateret slidforandringer ved Mr.t. dengang. Kommer der et tidspunkt hvor lægerne er nødt til at lave et eller andet kiroisk for i det mindste at holde tingene på plads efterhånden som den sidste brusk høvles af. Der er jo tilsyneladende fortsat ikke noget kirurgisk at gøre på samme måde som hvis problemet sad på lårbensknoglen.
Hvad kan man gøre hvad skal man gøre jeg har læst at man kan lave en række øvelser der skulle stabiliserer muskulaturen omkring leddet så trækket i knæskallen bliver centreret ind mod midten. Jeg kan da også tydligt se at min knæskal ligesom hænger over mod den ene side men det er jo klart når der mangler bruskvæv vil der jo være en tomrum.
Venlig hilsen.....

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har du fået foretaget en røntgenundersøgelse af dine knæ for nyligt? Det lyder desværre til, at du har har nogle af de problemer jeg også har haft med slidgigt. En røntgenundersøgelse kan være god til at slutte, hvor langt fremme din slidgigt er.

    Tager du noget medicin af nogen art? Hvis du ikke allerede gør, så vil jeg anbefale dig, at begynde på glucosamin. Det er haft rigtig positive effekter for min nedslidte knæ.

    Jeg bruger ikke så mange øvelser længere, men jeg bruger da dette link af og til. Enkelt og godt.

    Hilsen Kirsten
  • Indstillinger
    Nej jeg har ikke fået det røntgen men skannet for en del år siden, og da viste det sig jo at det var slid på bagsiden af knæskallen. Jeg tog glucosamin for nogle år siden, da syntes ikke det hjalp så lige pt. tager jeg ingen medicin for mit knæ.
  • Indstillinger
    De øvelser du efterlyser kaldes VMO-øvelser. VMO er en engelsk forkortelse for den lårmuskel der trækker din knæskal ind mod midten, men VMO bruges også i fysioterapi-kredse i DK. Prøv at søge på google, der ligger masser af øvelser, videoer mm.

    Det bedste vil dog være at gå til en fysioterapeut, helst et sted med træningscenter, og få lavet et individuelt program så du sikrer at du laver øvelserne rigtig. Der er nemlig risiko for at gøre mere skade end gavn hvis man træner forkert.

    Du kan også høre fysioterapeuten om kinesiotape, det er en særlig slags tape der lagt på den rigtige måde kan løfte huden op så der kommer mere plads til en evt. hævelse, så det ikke gør så ondt. Tapen kan også hjælpe dine muskler til at virke korrekt så knæskallen ikke har den samme tendens til at ryge ud til siden.

    En 3. mulighed er at du ved fysioterapeuten får et særligt knæbind, hvori der er en pude der skubber knæskallen på plads.

    Hvis du vælger at bruge glucosamin, så er det vigtigt at købe noget af en god kvalitet der optages let.

    Held og lykke med det hele.
  • Indstillinger
    fleder57: Jeg vil da anbefale dig, at du får tjekket dine knæ, altså med en røntgen undersøgelse. Så kan du da i hvert fald få vished omkring hvor slemt det står til med dine knæ.

    Hvilken glukosamin brugte du? Det er meget vigtigt at det er den der hedder glukosamin sulfat, da denne er den eneste der har en dokumenteret effekt!! Pharma Nord laver glukosamin på kapsler af høj kvalitet. Jeg køber dem altid på nettet, men du kan også få dem i matas ved jeg :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.