Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er jeg gravid eller ej?

Redigeret 5 november, 2013, 08:05 i Snart gravid
Hej
Jeg stoppede på mine p-piller for nogle måneder siden og jeg fik min mens både i august og september måned (dog varede den ikke så længe i august). Men jeg har i oktober måned ikke fået min mens. Jeg har i denne uge taget 2 graviditets-teste, men de var begge negative. Kan det lade sig gøre at være gravid alligevel?? Jeg har ikke oplevet noget kvalme eller noget, men jeg har ømme brystvorter og mens lignende smerter i den nederste del af maven, men mest i højre side (ved ikke om det betyder noget?) Kan jeg være gravid???? Eller?

Er der nogen af jer der har prøvet noget lignende eller har nogen idé om det er normalt og om jeg kan være gravid?

Jeg ser frem til at hører fra jer

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ingen på et debatforum kan svare dig med et ja eller et nej på dit spørgsmål.

    Når kroppens cyklus har været styret af p-piller (p-midler), så er det ikke ualmindeligt, at det kan tage sin tid at få menstruation til at fungere rigtigt igen.

    Der kan komme oftere blødninger og - som du oplever - der kan være perioder, hvor den udebliver eller bliver forsinket. Husk - du har i perioden, hvor du har taget p-piller, valgt at din krop er medicinsk styret, og selvfølgelig skal kroppen finde ud af at fungere igen. Hvis du har taget p-piller i mange år, så kan det jo tage sin tid at få disse hormoner ud igen. En lille detalje, man desværre heller ikke oplyses om, når man får recepten ved lægen.

    Jeg forstår dit indlæg sådan, at du gerne vil være gravid? Og er det tilfældet, så foreslår jeg, du tager den med ro, og evt. tager en test mere om et par uger.

    Hvis du har for megen fokus på, at du vil være gravid nu, så er du faktisk din egen største fjende. Cyklus påvirkes voldsomt af, at man er nervøs og totalt har fokus på den graviditet.

    For nogle går det hurtigt med at blive gravide efter p-pilleophør, for de fleste tager det nogen tid, og for nogle få kan det tage lang tid.

    Så prøv at overbevis dig selv om, at du nok hører til den gruppe, hvor der er flest - det tager den tid, det nu tager, og der er ikke noget som helst galt i, at der går et halvt til et helt år - prøv at slappe af, elsk når I har lyst - og lad være med at lade styring om "sikre" tidspunkter, ægløsningstester osv. tage over i jeres samliv - for det i sig selv kan faktisk gøre det mere besværligt, og kan også ødelægge jeres samliv, for så er det jo ikke sjovt og rart, men avl.

    Hvis du modsat IKKE ønsker graviditet, så bør du måske over lægen for at finde ud af det - og fremover sikre dig med prævention, f.eks. kondom.
Log in eller Registrér for at kommentere.