Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spiseforstyrrelse

Redigeret 22 marts, 2014, 06:54 i Anoreksi
Hej allesammen.

Håber først og fremmest i vil svare på mit spørgsmål.

Min veninde er stoppet med at spise særlig meget. En dag som i dag har hun spist 2 rundstykker til morgenmad kl. 9.30 og en riskiks her kl. 19.00.
Hun har gjort det i nu 5 dage, og tror ikke hun har tænkt sig at stoppe. Hun er normal i vægten, men kan forstille mig hun er begyndt at tabe sig.

Vil så gerne hjælpe hende, og ved at der en voksen der også ved det. Men indtil hun skal snakke med hende, hjælper jeg så godt som muligt. Mit spørgsmål er egentlig bare hvordan reagerer kroppen på det. Har hørt noget om at hallucinere og svimmelhed, hvad ellers??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Da jeg selv har haft anoreksi, ved jeg en del om hvad man har brug for.
    Jeg tror at hun er inde i en svær periode, og prøver at tackle det ved at sulte sig.
    Hav det sjovt sammen med hende, og sig ALTID til hende, at du er der for hende, og du gerne vil snakke med hende om hendes problemer.
    Noget man især har brug for er: En der kan forstå hende og prøver at lytte til hende, ikke en der siger at hun skal stoppe med sine usunde vaner.

    Men hvis det bare fortsætter og hun ikke lytter, så prøv at få hende til at forstå, hvilken fare hun udsætter sin egen krop for.
    En menneskekrop tager ikke skade af at faste lidt - Det er den bygget til. Men når man har en spiseforstyrrelse, bliver man ved, og det er dér det begynder at blive farligt.

    Anoreksi er en dødelig sygdom, og man kan opleve fysiske symptomer som disse:

    Hjertebanken, hårtab og en masse smerter.


    - Men det er selvfølgelig kun noget personen selv kan mærke. Du kan se det hvis hun undgår at spise sammen med andre, bruger meget tid på nettet, dyrker ekstra meget motion, drikker meget te eller lightsodavand, hvis hun begynder at spise flydende føde som suppe eller fedtfattig yoghurt, hvis hun virker træt eller irritabel - HELE TIDEN!

    Håber du får sat hende på rette kurs!
Log in eller Registrér for at kommentere.